6 658 läst · 15 svar
7k läst
15 svar
Linoljefärg på vattenbaserad ??
Sida 1 av 2
Hej, vårt trähus är grundat med en vattenbaserad röd färg.
Den blev tyvärr alldeles för matt och suger åt sig damm, så nu tänkte vi
måla med en oljeblandad färg, tex Falu Rödfärg.
Är det OK, måste man tänka på nåt speciellt ?
Novisen.....
Den blev tyvärr alldeles för matt och suger åt sig damm, så nu tänkte vi
måla med en oljeblandad färg, tex Falu Rödfärg.
Är det OK, måste man tänka på nåt speciellt ?
Novisen.....
Grundat med en vattenbaserad röd färg skriver du. Är inte all grundfärg matt? Om det bara är grundat måste ni måla i vilket fall men du bör ta reda på vilken sorts grundfärg det är!ribo500 skrev:
Visst är det en liten del linolja i äkta Falu Rödfärg (4 kg till 33 l vatten Falurödfärg ) men den är inte blank om det är vad ni vill ha.
Eller menar du någon av de färgerna som beskrivs som färg Faluröd?
Ursäkta, har ej hunnit....
Jo, huset grundades (eller målades första lagret ) i höstas, med Beckers elit
Träfasad, röd. Den är vattenburen, helmatt.
Meningen var att vi skulle fortsätta med 2 strykningar till i vår, men ytan är alldeles för matt, och "dammig".
Då sa nån att äkta Falu rödfärg, (som har samma nyans) har en helt annan yta,
och skulle vara bättre. (Och billigare)
Då var frågan om den fäster på den första färgen?
Eller kanske vi ska leta efter ett tredje alternativ? Isåfall vad?
Novisen.....tacksam för råd.
Jo, huset grundades (eller målades första lagret ) i höstas, med Beckers elit
Träfasad, röd. Den är vattenburen, helmatt.
Meningen var att vi skulle fortsätta med 2 strykningar till i vår, men ytan är alldeles för matt, och "dammig".
Då sa nån att äkta Falu rödfärg, (som har samma nyans) har en helt annan yta,
och skulle vara bättre. (Och billigare)
Då var frågan om den fäster på den första färgen?
Eller kanske vi ska leta efter ett tredje alternativ? Isåfall vad?
Novisen.....tacksam för råd.
Om du går in på Beckers och letar fram färgen så ser du att den beskrivs som helmatt och att den alkyd/linoljebaserad och ska likna en slamfärg (FaluRöd)
Jag tror att du får fråga Beckers vilken färg du ska fortsätta med om du vill ha fasaden blankare, för med FaluRöd blir den fortfarande helmatt!
Jag tror (OBS vet inte) inte att du kan måla över med en slamfärg eftersom FaluRöd rekommenderar att fasaden inte ska vara grundad om man har ett prefabhus.
Jag tror att du får fråga Beckers vilken färg du ska fortsätta med om du vill ha fasaden blankare, för med FaluRöd blir den fortfarande helmatt!
Jag tror (OBS vet inte) inte att du kan måla över med en slamfärg eftersom FaluRöd rekommenderar att fasaden inte ska vara grundad om man har ett prefabhus.
Den är helmatt, vilket i det här fallet kan bli lite problematiskt sett utifrån reklamationssynpunkt. Man rekommenderar aldrig att blanda olika system, och i det här fallet har man redan påbörjat ett visst sådant.
Men jag måste ändå fråga; för visst har du grundat med trägrund innan du strök första stryckningen med träfasadfärgen? Du har väl inte "grundat" direkt med täckfärgen? Du har alltså gått två varv runt huset?
Men jag måste ändå fråga; för visst har du grundat med trägrund innan du strök första stryckningen med träfasadfärgen? Du har väl inte "grundat" direkt med täckfärgen? Du har alltså gått två varv runt huset?
Jo, huset var målat när väggarna kom, och jag förutsätter att det är grundat en gång innan denna matta Beckers Elit Träfasad.
Men Anders, den du rekommenderar är väl också en matt?
Vi ville ju ha nåt med mer "yta", så inte allt damm mm fastnar så lätt......
Men Anders, den du rekommenderar är väl också en matt?
Vi ville ju ha nåt med mer "yta", så inte allt damm mm fastnar så lätt......
Om du vill ha en med mer yta finns Tekno Nordica Eko enganska blank färg av akrylattyp. Betydligt blankare än Alcro Bestå, Beckers Perfekt (förlåt för felaktigt Elit) Tinova VX etc. Har själv Beckers Perfekt på vårt Hj-Hus byggt 2006. Tycker ändå att den ser hyfsat blank(Halvblank)ut.
Anders
Anders