Skriv svar Nytt ämne
  1. 2004-11-02 21:17
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2004
    9 inlägg

Återställare/problemlösare, hur sätter man upp dem

Vi har tänkt måla om i vardagsrummet. Den befintliga tapeten är dock inte slät nog för att bara måla över. Den har omlottskarvar på 2 cm och tapetlimmet verkar ha bildat en massa små små fula kulor under tapeten. Eftersom jag ofta ser detta i sidoljuset så vill jag ju inte få med mig samma fel. Fast all tapet sitter fast ordentligt. Bredspackling och gipsskivor är uteslutet.
    Vi tänkt ge oss på Återställaren/problemlösaren. Vi är inte så väldigt händiga, men hoppas att det ska gå vägen.

Vad ska man tänka på?

Finns det olika fabrikat och vad är skillnaden?

Vilket lim ska man använda? Limmar man bara på väggen? Måste man mäta ut våderna på mm, eller kan man skära rent längst ned allt efter som? Behöver vi ett tapetbord?

Blir det lättast att sätta dem kant i kant? Eller ska man sätta dem omlott och sedan skära rent skarven? Finns det i så fall några tricks för det?

Hur gör man lättast i hörnen (snyggt också så klart)?

Måste man slita ned tapet och slipa? Eller kan man bara smälla upp återställare?

Hur länge måste härligheten torka innan målning? Vi hade tänkt grunda med vit takfärg och sedan ta ett lager bruten vit färg.

Tacksam för alla tips!

2. 2004-11-03 10:57
    Svara | #2

9 inlägg

Re: Återställare/problemlösare, hur sätter man upp

Vi har tänkt sätta igång i övermorgon, fredag, så jag är tacksam för enstaka tips också! Många bäckar små...

3. 2004-11-03 12:00
    Svara | #3

Nykomling Medlem: apr 2003
    33 inlägg

1 bilder

Hej

Har provat två olika fabrikat med återställare eco och ??? kommer ej ihåg men den kostade iallafall nästan dubbelt så mycket dvs ca 500 :- medans eco ca 250:-

Våderna är 1 meter breda vilket innebär att ett tapetbord är lite för smalt. Lägg en skiva på golvet och skär våderna där.

Återställaren är relativt stel vilket innebär att man kan få brottanvisningar på den. Vilket innebär att det är bättre att skära våden innan den sätts upp på väggen.
    Mät skär klipp mao gör klar våden först klistra väggen sedan, med mycket lim sätt upp våden kant i kant.

Återställaren innehåller någon typ av fiber, vilket kan vara lite irriterande för händerna.

För att få snygga hörn är det bäst att anpassa vådena så att dom slutar och börjar i hörnen, det är ju bara att ta biten och fortsätta efter hörnet. Det blir inget spill då.
    Är man noga med skarvarna (skära eller kant i kant, smak sak. Har ni en lång linjal så skär för då blir det inga glipor)som kommer inte dom att synas efter målningen, men spackla inte för då får ni en annan ytstruktur än återställaren vilket syns däremot.
    Behöver inte slipa ner tapeten innan, ta bara bort lös tapet.
    Ni bör vänta ett dygn för våderna suger en hel del lim vilket innebär att dom är ganska fuktiga. Angående lim så tror jag att vi hade vävlim, men fråga dom som säljer så blir det rätt.

Mvh // Mathias

4. 2004-11-03 16:47
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2003
    399 inlägg

Problemlösaren är lättare att jobba med, den väger inte så mycket. Limma på väggen med vävlim. Gå inte runt hörnen med väven utan stanna i hörnet från båda väggarna och sedan tar du latexfog i hörnvecket när limmet torkat. Inna du börjar bör du se till att de värsta ojämnheterna är åtgärdade. Spackla för kraftiga skarvar och ta bort "kulorna" och spackla. Underarbetet är det viktigaste jobbet och slutresultatet är helt beroende av detta. Lycka till!

5. 2004-11-03 17:00
    Svara | #5

9 inlägg

Tack för tips!

Vad är det för fabrikat på problemlösaren? Är den dyrare än återställaren, som verkar kosta ca 250 för 10 m2? Täcker någon av dem bättre? Tänker på de små kulorna...

Kulorna är är tusentals små, på ca 0.5 mm. Så det är inte aktuellt att ta bort dessa.

Tänke köpa en masonitskiva och skära till på, det funkar väl?

6. 2004-11-03 21:32
    Svara | #6

9 inlägg

En sak till (är nybörjare ;-) )

Undrar hur man gör när man lägger våderna omlott och skär rent. Om man skär mitt i omlottdelen och tar bort den lösa biten, så blir det ju halva omlottdelen kvar (under ena våden liksom)? Eller lyfter man på ena våden och tar bort det som ligger där?

Är detta att föredra emot att lägga kant i kant?
    Thanx!

7. 2004-11-04 08:16
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: sep 2004
    639 inlägg

55 bilder

Fenomena: Jag satte problemlösaren för första gången för några månader sedan. Har aldrig tappetserat eller dylikt innan. Säger bara: ANVÄND RIKLIGT MED LIM! Jag gjorde inte det på den första vården och den såg ut som f*n efter den hade torkat. Jag satte inte dom kant i kant, utan överlappade och skar sedan med en lång linjal mitt i överlappet. Man gör som du säger att man tar väck den översta remsan och sedan får man lyfta lite försiktigt och dra ut den lilla biten som sitter "i" väggen. Hade också lite problem med hörnen därför att den är styv, men kom på att det är bättre att avsluta och börja i hörnen. Blev riktigt bra till slut ;D

Lycka till!

8. 2004-11-04 08:27
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: sep 2004
    639 inlägg

55 bilder

Ang dom små kulorna på väggen så har jag likadant i hela huset. ( Utom köket där jag har satt Problemlösaren i samband med köksrenovering ). Vi har Siporexväggar i hela huset och det verkar inte som dom var så noga med ytfinischen på väggarna förr i tiden. ( Huset är byggt -49 ). Men alla dessa kulor försvinner med Problemlösaren. Vi håller på att renovera rum för rum och jag kommer inte bredspackla, utan vi kommer använda Problemlösaren i samtliga rum.

Ang olika fabrikat så vet jag inte vilka som tilverkar Problemlösaren. Men kvaliten på dom olika märkena skiljer sig enligt målaren vi handlar hos. ( Han kanske bara säger så för att sälja just sin Problemlösare ). Har själv bara provat Problemlösaren, så jag får nog vara tyst i den frågan

Och visst går det bra att skära vårder på en massoniteskiva.

9. 2004-11-24 20:52
    Svara | #9

1 inlägg

Problemlösaren verkar ju super.

Var får man tag på den? Vem tillverkar? Vad kostar den?

Återställaren verkar också bra men dyrare och något sämre då den är styvare? Tillverkas av Eco (www.eco.se). Kan köpas i massor av butiker. Se webbsidan.

Alltså var får man tag på problemlösaren???
    /T

Liknande ämnen

1. Problem med uppsättning av återställare
    av mannertorn i forum Färg, måla & tapetsera
  2. renoveringsgips eller återställare ?
    av pikachu i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Återställare vs. bredspackling
    av raymus i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Spackla eller sätta problemlösare?
    av JF. i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Problemlösare  för takdosorna
    av daniellindholm i forum El