Byggahus.se
Hej !
Vet att man kan leta på nätet och jag har gjort det utan större framgång. Vi ska måla om våra fattiglappar (eternitplattor) och jag har hört att man kan tvätta med ammoniak, då slipper man nämligen skölja efter. Stämmer det ? Hur blandar men, 1 till 1 eller ? Köper man det färdigt ? Och fattiglapparna får vi inte ta bort, då dom och huset är av stort kulturhistoriskt intresse som det hette när vi försökte bygga ut som vi ville......

Ingen som hört att man kan tvätta på detta vis ?

Ammoniak är starkt och blandas normalt 1:10. och helt rätt ammoniak avdunstar och behöver inte sköljas av. Akta näsan och blanda utomhus, Mycket stark lukt.
Prova först på ett mindre synligt ställe!
Lycka till / A

Tvätta hus utvändigt med ammoniak? vad ska det vara bra för? Ammoniak används ofta för att avfeta ytor som ska målas men du har knappast en fet fasad? Vatten med litet diskmedel och börste bör räcka långt om fasaden är bara allmänt dammigt ;)
gaia

Helt riktigt kan man använda ammoniak, köpes i färghandeln men fråga för den får inte stå framme, då den både tar bort fett och dessutom är etsande och det är bra för vidhäfning av färgen. Dock absolut inte 1:10 utan snarare en skätt bara. 1:10 är på tok förmycket.

Eternitplattor, är det alltså utomhus? Om det är det och dessa är målade och ytan är har mögelsporer (svart) så ta ngn mögelborttagare (Boracol etc), den behöver man inte skölja utan kan borsta bort (vad jag minns)

Ofta behöver man inte tvätta alls om det är bra vidhäftning på underlaget, men när det är snickerier ex. lister etc så är det alltid bra.

OBS! Boracol är ingen fasadtvättmedel. Den hindrar mögel att växa om man penslar det på rena sugande ytor ej utsatta för regn (den spolas bort med vatten) . Boacol tar inte bort smutsen!
Klorin är mer effektiv vid tvätt av mögliga ytor - dödar och bleker missfärgade ytor ;).
gaia

Ammoniak får stå framme i färghandeln. Och anledningen till 1:10 är att ammoniaken fungerar bäst i den konc. Tänk på att allt som kommer ner via utsläpp från bilar fabriker mm är fett och då är ammoniak ett väldigt bra alternativ till vanlig fasadtvätt som är alkaliskt och också löser "nedsläpp" men då måste man skölja noga efter annars blir ytan för glatt. Skulle vara kul att veta varför man inte får vara framme i färgbutiken!!!!/A

Hejsan.

Jo, det verkar faktiskt lite konstigt med att man inte får ha Ammoniak framme. Kanske var det just denna färghandlare som hade den policyn för att han inte hade ett speciellt skåp eller nått. Det jag i praktiken menade var att det kan vara så att handlaren har ammoniak utan att den står framme, värt att fråga. :)

Men däremot, 10% ammoiaklösning. Nog för att det skulle vara ännu mer effektivt att använda rå ammoniak utan spädning, men det luktar ju så fruktansvärt. Är det verkligen värt att ta en 10% lösning. Med all respekt och allt det där. Men vem kan tvätta med det?

OK, tack för alla svar, men jag behöver alltså inte tvätta ?
Jag tänkte slipa och sedan tvätta, och finns inga mögelsporer.
Ytan är sedan tidigare målad.

Så vad blir domen...:) ?
1. Slipa-måla ?
2. Slipa-tvätta-måla ?

Hejsan igen.

Du har ett bra upplägg med nr 2. Däremot skulle jag göra den i den här ordningen;

1) Tvätta
2) Slipa
3) Måla

Lycka till!

Jag skulle INTE slipa eternitplattor! Dumt att utsätta sig för risken för asbestdamm, även om de är målade sen tidigare.

/fredrik

Jag har tillsatt ammoniak till linoljefärg då underlaget varit "lite fet" så att färgen inte fäste ordentligt.
Det har fungerar jättebra.

Siggy: Nu är det kanske inte tal om 10% lösning utan blandningen 1:10. Den är inte hundraprocentig från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.