Svara Nytt ämne
  1. 2007-01-04 15:56
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2003
    Stockholm
    256 inlägg

33 bilder

Måla öppenspis, vilken färg?

Hej,

vi tänkte måla vår öppnaspis. Dvs allt tegel på bilden ska målas med vitt är det tänkt.

Nu är det dock så att den blir ju rejält varm speciellt på baksidan när man har eldat en kväll så vanlig färg lär inte fungera. Den ska ju dessutom fästa på tegel.

Elementfärg?

Tack på förhand,

Tobias
    oppenspis_001.jpg (1176 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-01-04 22:42
    Svara | #2

Overlanders avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    281 inlägg
    Gillad 1 gånger
    12 bilder

Re: Måla öppenspis, vilken färg?

Snyggas blir väll att putsa över allt tegel och sedan måla med tex: limfärg.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-01-04 22:54
    Svara | #3

Stockholm
    256 inlägg

33 bilder

Hej,

Ja det har du rätt i. Känns bara som något väldigt svårt?

Vet knappt vad jag skulle börja med.. :-?

4. 2007-01-05 08:22
    Svara | #4

Stockholm
    256 inlägg

33 bilder

Skitsnyggt!!!

Var det svårt att putsa?

Funkar det som spackling att man har på och sen slipar eller måste man forma det mycket medans det är fuktigt?

5. 2007-01-05 09:00
    Svara | #5

Overlanders avatar
    281 inlägg
    Gillad 1 gånger
    12 bilder

Det är inte svårt alls (om man är någotsånär händig). själv har jag utan någon utbildning eller kurs putat en 5-6 mustockar. En av dem gjorde jag när jag var gravid i 8:e månaden! Enligt murare var det ett bra gjort arbete. Har den uppfattningen att man kan göra det mesta själv bara man vågar prova. Det gäller bara "kasta" upp bruket. Det kan vara lite knivigt att komma på själva "svingen". Dessutom blir det lite kladdigt så det gäller att täcka runt. Ev. kan man ju prova på något annat före. Efter att man fått upp putsen kan man "släta" till det lite. Vet inte vad verktygen heter, med det kan de hjälpa dig med i nån byggandel.

Rekomenderar starkt att måla med limfärg. Den luktar urk och äckel, men den är otroligt vacker och slitstark, samt väldigt billig.

6. 2007-01-05 21:19
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    240 inlägg

4 bilder

Vår första instinkt var att putsa vår spis eftersom det blir oerhört snyggt.
    I slutändan valde vi att bara måla den. Vår färghandel rekommenderade vanlig vattenbaserad färg. Vi valde Beckers Stockholmsvita färg som vi rollade på två-tre varv, sen var det klart. Färgen var densamma som vi använde på väggarna.
    Så här blev resultatet (försökt bortse från Disneygranen som ungarna pyntat).
    Lycka till.
    ppenspis1.JPG (1266 visningar)  

7. 2007-01-07 09:42
    Svara | #7

Ruggiss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    112 inlägg

1 bilder

I våran färgbutik sa de att jag skulle måla våran kamin med vattenbaserad sockelfärg som jag kunde få bruten i vilken färg som helst. Då riskarade man inte att det skulle lukta av färgen när spisen blev varm sa de

8. 2007-01-08 00:35
    Svara | #8

Nykomling Medlem: okt 2006
    19 inlägg

3 bilder

Hej!
    Vi målade vår öppna spis i stugan för flera år sedan. Det var direkt på teglet med vanlig vattenbaserad färg. Färgaffären rådde oss till detta. Jag var skeptisk och trodde inte det skulle funka så bra. Men det har hållt jättefint.
    Har tyvärr inte någon bild. Men vi är helnöja.
    Hälsar Annika

9. 2007-02-07 23:59
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: jan 2007
    78 inlägg

2 bilder
    Vi har också använt vanlig vattenbaserad väggfärg. Den har suttit i flera år nu och är fortfarande jättefin.

10. 2007-02-11 18:20

V
    Junior medlem Medlem: apr 2006
    84 inlägg

18 bilder
    Jag tror att ni kommer att ångra er. Om jag hade haft en så fin tegelspis hade jag inte målat den bara för att den tillfälliga smaken säger så, eftersom det blir så svårt att backa få tillbaks originalet. Undantaget jag skulle kunna tänka mig vore om jag skulle sälja eftersom målning och försäljning då skulle ske under samma smakperiod.

11. 2007-02-12 21:30

165 inlägg

4 bilder
    Barea

Inte för att det hör till ämnet, men vad har du för tapet? Trot nämligen att jag ska kopiera dig =)

Tack

Liknande ämnen

1. Måla om köksluckor, vilken typ av färg etc
    av Roland112 i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Måla takskivor, vilken färg?
    av steve5432 i forum Färg, måla & tapetsera
  3. Vilken färg kan man måla vävtapeter med?
    av BaggenMath i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Måla paneltak, vilken färg?
    av jakim i forum Badrum
  5. Måla om ytterdörr- vilken färg?
    av Misse i forum Färg, måla & tapetsera