21 298 läst · 10 svar
21k läst
10 svar
Cuprinol träskydd grön
Jag tänkte stryka yttertrappan med Cuprinol träskydd grön. I burken fanns några milliliter kvar så jag åkte för att köpa en ny burk. Denna produkt hade utgått för många år sedan och blivit förbjuden. (Det var väl därför den var så bra). Trappen är väl i alla fall 40 år gammal och i gott skick tack vare bitiga kemikalier. Bästa tipset nu verkar vara att lasera den och vänta på att lasyren börjar flagna då ingen tror att den ska fästa i gamla Cuprinolen. Finns det någon finurlig kemist här som har ett bra tips på vad vi ska pensla trappen med?
Hoppsan. Det låter ju inte som att man ska slicka på trappen. Hmmm, bortglömd burk. Det enda man kan hoppas på då är väl någon bondloppis. Jag undrar ibland hur mycket bättre miljön mår när giftiga produkter tas bort. Det jag tvättade på bilen med en liter avfettning förr i tiden går inte bort med ens en hel dunk miljövänlig avfettning. Vinner naturen något på det?
Jag har haft samma funderingar om alla dessa "miljövänliga" ersättningsmedel. En del medel kan vi vara glada, att de tagits bort, men är det till priset att man skall använda ersättarna i betydligt större mängd, då kan man börja undra.
"Cuprinol" var (och är) ett varumärke så det har funnits flera produkter med olika namnvarianter. Kemiinspektionen har en databas på allt sånt.
Här är kreosotvarianten: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret.../Details?produktId=1629&produktVersionId=1629
100% kreosot, rejäla grejor minsann men men krävde behörighet.
Det är nog den här du har: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret.../Details?produktId=4149&produktVersionId=4152
Lite beskedligare grejor kanske men i alla fall förbjudet sedan 20 år. Jag har i garaget, i arv efter min fader, en halv burk Exponyl träskydd som jag tror är ungefär samma soppa. På den står det att 75% är lacknafta och då kan man väl gissa att resten, förutom de verksamma ämnena, är pigment och olja. Med andra ord tror jag att det som funkar för dig i dag är någon pigmenterad olja.
Förutom "bondloppis" kan du annars höra dig för med äldre släktingar och bekanta, för som bekant står det otroliga mängder gunk hemma hos folk i garaget. 20 år är väl ingen ålder för en plåtburk..
Här är kreosotvarianten: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret.../Details?produktId=1629&produktVersionId=1629
100% kreosot, rejäla grejor minsann men men krävde behörighet.
Det är nog den här du har: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret.../Details?produktId=4149&produktVersionId=4152
Lite beskedligare grejor kanske men i alla fall förbjudet sedan 20 år. Jag har i garaget, i arv efter min fader, en halv burk Exponyl träskydd som jag tror är ungefär samma soppa. På den står det att 75% är lacknafta och då kan man väl gissa att resten, förutom de verksamma ämnena, är pigment och olja. Med andra ord tror jag att det som funkar för dig i dag är någon pigmenterad olja.
Förutom "bondloppis" kan du annars höra dig för med äldre släktingar och bekanta, för som bekant står det otroliga mängder gunk hemma hos folk i garaget. 20 år är väl ingen ålder för en plåtburk..
Cuprinol träskydd grön finns fortfarande! Den innehåller fortfarande bekämpningsmedel som ger ett rötskydd. Dock har man sedan ett par år gjort den vattenbaserad istället för olje/lacknaftabaserad och därmed heter den numera Cuprinol Träskydd V. Finns som FGL, grön och brun. Har själv använt den gamla träskydd grön men aldrig provat träskydd V.
Länk No2 som svartöra skickade är exakt det jag söker. Jag kan inte komma att tänka på någon jag känner som borde ha burkar stående. Jag får försöka lägga ut lite krokar. Det vore ju synd att smeta på något modernt som gör att trappen är förstörd när jag hittar en halv burk med det rätta medlet. Tänk om man vore bästis med någon som jobbar på en kommunal sopsorteringsanäggning. Där måste det komma in enorma mängder med livsfarliga men jätteeffektiva burkar med både ett och annat.
Det finns egentligen inga miljövänliga kemitekniska produkter, eftersom all framställning och användning i någon grad belastar miljön i onödan. Avfettningen kan t.ex. vara biologiskt nedbrytbar och innehålla mindre flyktiga lösningsmedel men helst ska den väl samlas upp i separat tank med flockningsmedel för att hela arbetet som sådant ska kunna klassas som icke miljöpåverkande.pingis skrev:Hoppsan. Det låter ju inte som att man ska slicka på trappen. Hmmm, bortglömd burk. Det enda man kan hoppas på då är väl någon bondloppis. Jag undrar ibland hur mycket bättre miljön mår när giftiga produkter tas bort. Det jag tvättade på bilen med en liter avfettning förr i tiden går inte bort med ens en hel dunk miljövänlig avfettning. Vinner naturen något på det?
Om du däremot hittar en avfettning som är svanen- eller eu-blomman märkt så har effektivitet tagits i åtanke. Jämför målarfärger där ett av kriterierna är hållbarhet - för som du säger så vinner inte naturen något på att man blir tvungen att använda mer "miljövänliga" kemikalier.
"Något modernt" kommer inte att förstöra trappen, men välj en olja / behandling som uttryckligen skyddar mot röta. De är klassade som bekämpningsmedel.pingis skrev:Länk No2 som svartöra skickade är exakt det jag söker. Jag kan inte komma att tänka på någon jag känner som borde ha burkar stående. Jag får försöka lägga ut lite krokar. Det vore ju synd att smeta på något modernt som gör att trappen är förstörd när jag hittar en halv burk med det rätta medlet. Tänk om man vore bästis med någon som jobbar på en kommunal sopsorteringsanäggning. Där måste det komma in enorma mängder med livsfarliga men jätteeffektiva burkar med både ett och annat.
Jag hade ett ärende till Biltema igår och passade på att kolla deras kemikalier. De har något de kallar Copperol. I butiken fanns bara denna smörja i brunt men nu när jag googlade tycks den finnas även i grönt. Det kanske är detta jag borde prova? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Copperol-36781/
Liknande trådar
-
Grönskimrande insekt med orange ben, vad är detta?
Miljö & Hälsa -
Är igång att byta grön syll - farligt?
Miljö & Hälsa -
Grön och svart sladd ur taket. Ska montera taklampa från IKEA.
El -
Linoljefärg, cuprinol eller annat?
Fasad -
Blanda rå kallpressad linolja med Cuprinol Träskydd V - bra eller dåligt?
Fasad