Svara Nytt ämne
  1. 2011-02-11 23:09
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: feb 2007
    79 inlägg

3 bilder

renoveringstapet och underjobb

Hej

Vi har rivit ca 75 kvm målad vävtapet som suttit direkt på OSB skiva. När vi rivit tapeterna så fick vi inte med alla papp, utan det sitter kvar på hela skivan, en del papper sitter lösare än andra.
    Frågan är hur mycket måste man ta bort för att få ett bra resultat med renoveringstapet?
    Hur tar man bort det lösa enklast för att inte renoveringstapeten ska släppa helt enkelt?

tack på förhand

Micke
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-02-12 08:19
    Svara | #2

Stefan Ns avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2009
    40 år
    Stockholm
    3 182 inlägg
    Gillad 247 gånger
    85 bilder
    Har du bara OSB på väggen? Sätt gips då istället.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-02-12 11:48
    Svara | #3

79 inlägg

3 bilder
    Hej

Det sitter OSB sedan huset byggdes tror jag. Så det är inget bra att sätta tapet direkt på det, utan man bör sätta renoveringsgipd?
    Får man fråga varför? (nyfiken och vill lära mig mer)

Micke

4. 2011-02-12 12:36
    Svara | #4

Stefan Ns avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2009
    40 år
    Stockholm
    3 182 inlägg
    Gillad 247 gånger
    85 bilder
    När är huset byggt, låter märkligt att det bara sitter OSB på väggen? Det är inte tretex eller nån annan träskiva? Anledningen till att sätta gips är att trä rör sig och spricker mellan skivorna. Sen är det inte idealiskt ur brandsynpunkt att bara ha trä, brinner rätt bra.

5. 2011-02-12 12:46
    Svara | #5

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    I Älvsbyhus lägger man tapet direkt på spånskiva. Ser ok ut.
    Även andra träskivor duger.
    DUGER! Men dät är alltid svårare att få det slätt efter borttagning av gammal tapet.
    Dessutom skyddar gipset lite mer mot brand. 30 sek kan handla om liv och död.
    Sen kan man få det lite tystare i rummet (gipset ljudisolerar bättre), och slättare väggar!

Valet är ditt.

Lycka till.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

6. 2011-02-12 19:06
    Svara | #6

79 inlägg

3 bilder
    Hej

tack för svaren, huset är byggt 1971.
    Kom på att trä är levande material och därmed kan röra sig som ni påpekar ovan. Men om man sätter renoveringstapet och spacklar skarvar och sedan målar, är chansen stor att det uppkommer sprickor då?
    Annars får det bli gips, men det blir lite dyrare, det var största anledningen till att jag frågade. Gips var min första spontana tanke.

Micke

7. 2011-02-12 19:21
    Svara | #7

mickelingon skrev Visa original
    Hej

tack för svaren, huset är byggt 1971.
    Kom på att trä är levande material och därmed kan röra sig som ni påpekar ovan. Men om man sätter renoveringstapet och spacklar skarvar och sedan målar, är chansen stor att det uppkommer sprickor då?
    Annars får det bli gips, men det blir lite dyrare, det var största anledningen till att jag frågade. Gips var min första spontana tanke.

Micke
    Både i vårt hus och fritidshus har det funnits rum med spånskivor, säger bara en sak sprickor..
    Nu är alla klädda med gips.

8. 2011-02-12 20:23
    Svara | #8

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    AndersS skrev Visa original
    Både i vårt hus och fritidshus har det funnits rum med spånskivor, säger bara en sak sprickor..
    Nu är alla klädda med gips.
    Sprickor i vad? Var? Skarvar och spracklar man på rätt sätt med rätta material, år risken minimal vid tapetsering eller målning. Lägger man kakel eller klinker, bör gips monteras innan.
    Jag är en HAN.

9. 2011-02-12 20:53
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: jan 2009
    Stockholm
    1 138 inlägg
    Gillad 17 gånger
    28 bilder
    kamilenski skrev Visa original
    Sprickor i vad? Var? Skarvar och spracklar man på rätt sätt med rätta material, år risken minimal vid tapetsering eller målning. Lägger man kakel eller klinker, bör gips monteras innan.
    Hur tjockt spacklar du dina skarvar?

Trä rör sig...

MVH

10. 2011-02-12 20:59

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Tiger79 skrev Visa original
    Hur tjockt spacklar du dina skarvar?

Trä rör sig...

MVH
    Trä rör sig. Visst. Men färg o tapetter med!
    I skarvarna brukade vi ha gott om skruv (var 20:e cm) samt den remsan som ser ut som pappers!
    Efter 12 år inga sprickor. I senaste huset har 6 år gått o inga sprickor.
    Flüggers remsa och spackel.
    Provade innan med annat, gick ej.
    Jag är en HAN.

11. 2011-02-13 07:20

Jag försökte under ett antal år med olika material jag fick rekommenderat av fackbutik att spackla skarvarna med, där det bl.a. var pappersremsa. Det höll sig ända fram till första vintern.
    Problemet du har med äldre hus är att du inte vet grundkonstruktionen, utan att ev. behöva riva bort material. Så visst det går och det finns säkert många hus som klarat sig, men det jag säger är att jag inte skulle chansa utifrån allt arbete man lägger ned. Och med enbart OSB, definitivt Nej.
    75m2 vägg, och allt arbete för att få ett OSB-material så bra att man kan tapetsera, sedan med risken att det kan spricka...........................
    Men som sagt, jag skulle aldrig avsluta idag med spånskiva innan jag tapetserar eller än mindre målar.

12. 2011-02-13 07:24

Trä rör sig. Visst. Men färg o tapetter med!
    I skarvarna brukade vi ha gott om skruv (var 20:e cm) samt den remsan som ser ut som pappers!
    Efter 12 år inga sprickor. I senaste huset har 6 år gått o inga sprickor.
    Flüggers remsa och spackel.
    Provade innan med annat, gick ej.
    Färgen på en målad vägg rör sig definitivt inte om du har spånskivor som rör sig, inte en chans, den spricker.

13. 2011-02-13 11:53

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    AndersS skrev Visa original
    Färgen på en målad vägg rör sig definitivt inte om du har spånskivor som rör sig, inte en chans, den spricker.
    Jag uttryckte mig klantigt. Menade om man målar på tapet.

Idag hade jag gett fan i att riva tapetter. Skulle smacka på gips, spackla och resten...
    Jag är en HAN.

Liknande ämnen

1. Renoveringstapet i taket?
    av Ternvald i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Renoveringstapet
    av DeepCore i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. renoveringstapet på tapet
    av gadu^ i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Renoveringstapet...
    av Lillinala i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Renoveringstapet i taket?
    av Yzerman_19 i forum Färg, måla & tapetsera