Svara Nytt ämne
  1. 2010-12-06 17:32
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: nov 2008
    Skåne
    753 inlägg

oljebetsa bänkskiva

Jag skall oljebetsa en ekskiva till badrummet. De bänkskivor jag sett i handeln är samtliga grundoljade. Går dessa att oljebetsa? Över oljebetsen skall jag sedan lägga några lager plyuretanlack.

2. 2010-12-08 07:30
    Svara | #2

Skåne
    753 inlägg

Såg på äntligen hemma igår att man lackade ett bord som man oljat med färgad olja. Om detta fungerade så borde man kunna oljebetsa en gundoljad skiva och sedan lacka. Verkar allstå ok att lacka en fet yta eller så sjunker olja in i träet så att ytan kan anses torr?

Ingen som provat?

3. 2010-12-08 19:23
    Svara | #3

John J
    Gäst
    Jag hade inte provat att olja och sedan lägga på plyuretanlack.

Ta istället letonkinolja eller Benarolja direkt så får du samma resultat men det kommer inte att spricka isär.

4. 2010-12-09 07:01
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: dec 2010
    Oslo
    87 inlägg

Du kan oljebetsa en inoljad skiva, men lacka ser jag inte för mig att det ska gå. Tveksam till att polyuretanlack skulle fungera (men jag förstår att du vill ha det!). Det bästa är väl att prova på en lite spillbit först och se. Ett alternativ är att om grundoljan redan är såpass inträngd att du kan lacka, så kan du ju försöka att lackbetsa med polyuretanlack (givet att lacken fungerar.)

Mvh,
    Björn

5. 2010-12-09 07:12
    Svara | #5

Skåne
    753 inlägg

Anledningen till att jag vill oljebetsa/polyuretanlacka är att all övrig badrumsinredning är gjord på.detta sätt och har blivit mycket snyggt. Skillnaden är bara att just bänkskivan är grundoljad medan övriga ekdetaljer är vanliga lister/brädor. Jag vill inte ha vissa delar lackade och andra oljade.

Lacken är matt nr 10 och avsedd för just oljebetsen bl.a. lacken är väldigt slitstark och fästen 100% på oljebetsen. Båda produkterna är märket ZAR och inga lågprisprodukter,

6. 2010-12-09 07:15
    Svara | #6

Skåne
    753 inlägg

Oljad skiva + oljebets = ok (enligt Björn)
    Oljebets + lack = ok (egen erfarenhet)
    Färjad olja + lack = ok (enligt äntligen hemma)

Oljad bänskiva + oljebets + lack =????? (borde enligt ovanstående ointe vara något problem)

7. 2010-12-09 07:41
    Svara | #7

Oslo
    87 inlägg

storkarp skrev Visa original
    Anledningen till att jag vill oljebetsa/polyuretanlacka är att all övrig badrumsinredning är gjord på.detta sätt och har blivit mycket snyggt. Skillnaden är bara att just bänkskivan är grundoljad medan övriga ekdetaljer är vanliga lister/brädor. Jag vill inte ha vissa delar lackade och andra oljade.

Lacken är matt nr 10 och avsedd för just oljebetsen bl.a. lacken är väldigt slitstark och fästen 100% på oljebetsen. Båda produkterna är märket ZAR och inga lågprisprodukter,
    Men om det är så att lacken och oljebetsen fungerar ihop så är det väl bara till att prova på en bit grundoljad skiva liknande den du vill köpa.

8. 2010-12-10 05:54
    Svara | #8

Skåne
    753 inlägg

Björn. Jag har tyvär ingen spillbit grundoljad ek hemma så därför kollar jag först om någon redan vet. Jag skulle kunna köpa en flaska bänkskiveolja och olja in en ekbit och sedan experimentera. Det blir dock ett tidskrävande experiment. Olja-vänta-olja-vänta-torka av- oljebetsa-torka-lacka-torka. sen kan kah se om lacken sitter fast utan problem. Just nu känns det som om jag skall chansa direkt på bänkskivan. 2000 kr till spillo är det värsta som kan hända. Synd bara att alla skivor verkar vara inoljade.

9. 2010-12-10 08:21
    Svara | #9

Oslo
    87 inlägg

Behöver du använda hela skivan? Om inte så får du ju en spillbit...

Om det inte funkar så är det väl bara till att lackbetsa efter bästa förmåga - resultatet borde kunna bli likvärdigt.

EDIT: mitt resonemang bygger på att du inte får tag på skivor som inte är grundoljade...

10. 2010-12-10 08:57

John J
    Gäst
    Testa på undersidan.

11. 2010-12-11 17:16

Skåne
    753 inlägg

Jag behöver exakt hela skivan men kan testa på undersidan. Om resultaten blir negativt har jag lite problem. Vad gör jag istället? jag kan ju inte ha en bänkskiva som nästan samma nyans som resten av inredningen. Lacken är visserligen matt nr 10 så olja kanske ser nästa lila ut.

12. 2010-12-12 16:08

Oslo
    87 inlägg

Men hör med någon vän eller någon väns vän om de kanske har en bit över..

13. 2010-12-21 12:45

Hallands län
    68 inlägg

Du kan oljebetsa en oljad bänkskiva, om du ytterligare vill ha ett skyddande lager är en Vaxolja eller en hårdvaxolja att rekomendera. Vaxoljan har goda egenskaper såsom att den vårdar träet som en köksbänksolja men den ger också ett skyddande lager som klarar av andra spill utöver vatten, som till exempel rödvin etc. Den fördjupar kulören som ligger under och ger en väldigt vacker lyster till träet. En lack till en bänkskiva är inte att rekommendera men däremot stolar och möbler fungerar det prima.

Liknande ämnen

1. oljebetsa ett staket?
    av imported_Bjornsson i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Bänkskiva på 3.1m?
    av Ingenjören i forum Kök
  3. Bänkskiva
    av chess i forum Kök