Svara Nytt ämne
  1. 2010-10-24 22:19
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jun 2007
    Västernorrland
    25 inlägg

Wagner färgspruta

Jag har precis köpt mig en Wagner W665, och har börjat målat lite möbler med den. Jag köpte till "perfect spray 800" för att kunna måla lite mindre sakers än väggar. Dock tycker jag att det inte blir det slutresultat som jag hade förväntat mig. Det som jag har försökt måla är ett skötbord från ikea samt ett litet barnbord från ikea. Ovan delen på bordet vart väl bra med inte benen på något av objekten, mycket rinningar tycker jag. Fägren jag använde gick att använda med färgspruta, det var coloramas motsvarighet till Alcro Servalack.

Så min fundering är:

* Fel maskin, skulle köpt w867 istället. Lite sent nu.... Ångrar mig kraftigt, men det kanske inte är så stor skillnad på dom?
    * Fel munstycke, kanske brilliant funkat bättre? Har iaf beställt ett redan från England.
    * För lös färg eller att jag har "skruvat" så det kommer förmycket färg från sprutan?

Är det någon som har erfarenhet av wagners sprutor och måla mindre saker än väggar?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-10-25 06:48
    Svara | #2

Rinningar beror på för tunn och för mycket färg pålagt, Kan bara avhjälpas med övning och skyll inte på sprutan.

Horisontella ytor är alltid lättare att måla, oavsett verktyg.

Protte
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-10-25 09:35
    Svara | #3

Västernorrland
    25 inlägg

Tack, vill ju inte skylla på sprutan Får träna mera!

Men har någon erfarenhet av brilliant munstycket? Jag ska måla fönster i ett hus, funkar det med perfect spray?

4. 2010-10-25 09:56
    Svara | #4

Vet ej vad ett brilliant munstycke innebär, är det större eller mindre än vad du har eller är det annan sprutbild?

Protte

5. 2010-10-25 10:09
    Svara | #5

Västernorrland
    25 inlägg

Jag tror det är mindre. Det är ju därför jag frågar på detta forum om det passar bättre vid fönstermålning.

Här finns det lite mer info om det. http://www.wagner-group.de/portal/co...d_seite+1.html

Samt här: http://www.esska-teknik.se/esska_se_...nt-600-ml.html

6. 2010-10-25 11:09
    Svara | #6

Är man ovan så kan det gå bättre med mindre munstycke men det går inte köra lika tjock färg.

Men det är bara att öva öva öva, jag har grunden i mina målande arbetskompisar och lär mig fortfarande efter ca 30 år som hobbysprutare.

Protte

7. 2010-10-25 12:21
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Stockholm
    172 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Jag har en Wagner 860 E och en massa tillbehör. Sprutan som ingick tror jag heter 800, den hade en volym på 800ml. Jag beställde en Brilliant 600 ifrån esska samt några tomma behållare med lock.

Målade om 30 fönster i somras och till en början så gick det åt stora mängder med färg med sprutan som ingick. Brilliant har en tunnare nål, blir en mindre sprayyta och drar mindre färg.

Det som inte ingick i min 860E var en DIN-kopp, något som jag skaffade ifrån Biltema. Köpte outspädd snickerifärg och spädde/blandade/skadade den i behållarna med lock tills den blev lagom tjock.

Bilder ifrån min fönsterrenovering:
    http://www.byggahus.se/forum/foenste...enovering.html

Kvistar förseglade jag med två lager schellack och bågarna oljades in efter att de slipats trärena.
    La på två tunna lager med grundfärg samt två lager med snickerifärg och med en mellanslipning med riktigt fint papper för att få bort resningarna.

8. 2010-10-25 13:06
    Svara | #8

Västernorrland
    25 inlägg

Såg bra ut! Skulle du rekommendera brilliant munstycket?

9. 2010-10-25 13:17
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Stockholm
    172 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Ja visst, om det är små ytor du ska måla så går det inte åt lika mycket färg runt om kring. Det gick nästan åt en hel 800ml burk med originalsprutan på ett par fönster, med Brilliaten så var jag nere på en halv burk. Frågan är vart man vill ha färgen, i burken och på det man målar eller ute på den maskerade och avtäckta ytan (:

Om du ändå skaffar Brillianten och inte har en DIN kopp så ordna det samtidigt. Det är mycket enklare att avgöra viskositeten, ifall färg är för tunn eller inte.

Sen så tycker jag att exktrabehållare med lock är väldigt praktiskt, en burk med grundfärg och en med snickerifärg (och en extra för rengöring). Efter som jag målade mina fönster, rum för rum, så blev det väldigt många tillfällen.

Liknande ämnen

1. Hjälp mig välja färgspruta. Tittar på Wagner ProjectPro 117.
    av OlaF i forum Färg, måla & tapetsera
  2. Wagner 867E
    av scar69 i forum Färg, måla & tapetsera
  3. Wagner 867e
    av Great i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Färgspruta putsfasad Wagner
    av Novisfixaren i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Färgspruta, Sprutpistol, wagner
    av bjarne1 i forum Färg, måla & tapetsera

Taggar