Svara Nytt ämne
  1. 2009-08-25 19:14
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: dec 2005
    51 inlägg

3 bilder

Måla pärlspont helt färdig innan uppsättning

Hej, ska sätta pärlspont i våran hall och trapphuset. Har införskaffat en Wagner sprutpistol(superbra!) för att måla pärlsponten med. Hade tänkt att grunda och täckmåla en gång, sätta upp panelen och sedan färdigmåla på plats en sista gång. Har sedan funderat att färdigmåla allt först och sedan sätta upp panelen.

Finns det några nackdelar att göra detta?

Skulle vara skönt att sprutmåla allt i garaget och sedan bara sätta upp panelen.

/Joakim
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-08-25 19:21
    Svara | #2

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 257 inlägg
    Gillad 233 gånger
    41 bilder
    Det är svårt att spika upp pärlsponten ordentligt utan synliga spikskallar. För att det skall sitta ordentligt och inte krumbukta efter något år bör man spika synligt och spackla/måla. För att minska spacklingsarbetet något kan man slå i en dyckert i spåret mellan den släta och pärlan som enda fästpunkt.
    Spikar man "dolt" i fjädern kommer än spikhuvudet att titta fram när det är torr årstid. Det blir inte heller en stadig fastsättning.

Jag skulle gjort klart till första färdigmålningen. Sedan spikat/spacklat/slipa och stryka klart på plats med pensel (1-2ggr)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-08-26 09:42
    Svara | #3

Nykomling Medlem: feb 2007
    33 inlägg

Du kan mycket väl måla färdigt allt i garaget om du vill och sedan använda panel-clips när du sedan monterar panelen så att du slipper synliga spikskallar. Vi har gjort så i hela vårt hus. Man kan nog säga att det förenklar målningen men gör uppsättningen av panelen jobbigare...;-)

4. 2009-08-26 11:22
    Svara | #4

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 257 inlägg
    Gillad 233 gånger
    41 bilder
    pech skrev Visa original
    ... och sedan använda panel-clips...
    Det var lite det jag menade med "inte stadig uppsättning", men det kanske räcker för <larssonjoa>.

5. 2009-08-26 13:13
    Svara | #5

John J
    Gäst
    Köp pärlspont panel istället så slipper du problemet.

Pärlspont spricker alltid isär och det blir fult.

http://www.panelskivan.se/
    Senast redigerad av John J 2009-08-26 13:16

6. 2009-08-27 07:26
    Svara | #6

Vet inte vilka verktyg du har, men jag har tidigare kört med skruvade panel-clips (välj den blå paketen istället för den gula som har spik).
    Men jag har nu en liten kompressor och klammerpistol (7mm). Med den kan man häfta dolt och det sitter kanonbra, skallen trycks lite lagom in i panel så att den inte syns.
    Skruvad panel blir bra och jag har kört det med stora tak där det är öppet i nock och panelen färdig målad eller lackad med pigment så allt är klar efter uppsättningen. Men det tar tid att skruva. Med klammerpistolen så går det minst dubbelt så snabbt att sätta panelen.

7. 2009-08-27 09:43
    Svara | #7

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Gunverth, jag vet inte vad för slags panelclips du har provat men jag har märkt att det är skillnad på clips och clips.
    Förre ägaren till vårt hus har fäst en massa panel med en sort som är som en liten diagonalställd kvadrat där ett hörn är uppböjt så att det griper in i sponten. Plåten i clipset är tunn och spiken kommer mer än en cm från brädan. Denna sort sitter dåligt och böjs lätt ut, så den skulle jag också kalla "icke stadig uppsättning".
    Själv har jag fäst rätt mycket panel med en annan sort av lite kraftigare plåt med tre tungor, där de yttre är smalare och går in under brädan medan den mittersta är bredare och griper in i sponten. Spiken sitter mycket närmare brädan på denna sort. Den sitter mycket stadigt och har gjort så i två år nu.

En sak har jag dock märkt när det gäller panelclips och det är att om en bräda är lite vresig och vill böja ut sig, så är det viktigt att man pressar in den ordentligt mot underlaget innan man spikar/skruvar clipset. Inte sätta clipset på den utböjda brädan och låta hela midevitten slås/dras in mot underlaget av själva spikningen/skruvningen, för blir det lätt så att clipset böjer sig lite eller sponten spricker lite eller clipset inte kommer riktigt tajt in mot brädan, vilket i alla tre fallen betyder att det sitter dåligt sen.

John J skrev Visa original
    Köp pärlspont panel istället så slipper du problemet. Pärlspont spricker alltid isär och det blir fult.
    Alltid..? För vem..?
    Menar du krympspringorna som uppstår vintertid ska de inte vara mer än någon mm och är inget problem om man har grundat och gjort första färdigstrykning innan montering, så att man inte ser trärent i glipan. Just pärlspont är dessutom tacksamt genom att spårigheten förvillar ögat så att krympspringorna syns ännu mindre.
    Är det större springor än så har panelen monterats dåligt eller varit för fuktig vid montering. Eller så har du sett panel där det har slabbats för mycket färg i skarvarna efter montering, så att själva färgen spricker.

Panelskivan o dyl har väl sin plats men riktigt samma sak blir det väl inte, särskilt inte sprutmålat. Själv hör jag till dem som gillar när snickerier ser ut som snickerier (=hantverk) och inte något fabrikstillverkat med det är förstås en smaksak, beror på vilken effekt man är ute efter.

8. 2009-08-27 11:12
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: dec 2005
    51 inlägg

3 bilder
    Hej, tack för alla synpunkter. Tror att jag kommer att måla klar allt i garaget och sedan sätta upp panelen. Kommer att låna en kompressor och spikpistol för att spika dolt samt kommer att lägga lite monteringslim på baksidan innan montering för att få en bra fixering.

/Joakim.

9. 2009-09-09 09:59
    Svara | #9

Delphorias avatar
    Junior medlem Medlem: apr 2007
    Stockholm
    65 inlägg

7 bilder
    Vår snickare satte upp alla pärlspåntväggar med spikpistol. Blev perfekt. Nu grundmålades enbart fjädern innan och vi slutmålade på plats, men eftersom spikarna inte syns alls kunde man lika gärna målat innan (om man inte som vi gärna vill ha färg som lägger sig i skarvarna, gör inget om den spricker lite sedan eftersom vårt hus är gammalt och får se gammalt ut)

Liknande ämnen

1. Helt ny uppsättning maskiner
    av bunnyslippers i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Måla panelen innan uppsättning eller efter.
    av sirbo i forum Färg, måla & tapetsera
  3. Måla kakel innan uppsättning
    av ichigo i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Måla fasad innan uppsättning
    av henrik_R i forum Färg, måla & tapetsera
  5. Måla slamfärg innan uppsättning?
    av Ellax i forum Färg, måla & tapetsera