Svara Nytt ämne
  1. 2008-04-29 11:26
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Stockholm
    108 inlägg

1 bilder

Hur funkar en isolationsprovare/Megger?

Eftersom vi planerar att byta ut mycket av elen som finns i kåken har jag roat mig med att läsa på lite för att veta vad elektrikern gör. Stötte då på begreppet Megger. Vad jag förstått så skickar den ut exempelvis 500V och kollar om strömmen hoppar? Hur görs en sådan mätning egentligen? Gör man det från elskåpet mellan nolla nolla, fas fas, jord jord, eller? En pedagogisk genomgång för en vetgirig önskas

/Freppa

2. 2008-04-29 14:44
    Svara | #2

PST
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Stockholm
    2 159 inlägg
    Gillad 65 gånger
    33 bilder
    Megger är egentligen "slang" för Megaohm-meter. Den funkar i princip på samma sätt som vilken resistansmätare som helst, man lägger på en spänning och mäter om det kryper igenom någon ström. En Megger mäter dock med betydligt högre spänning än en "multimeter från Biltema", du är inne på rätt spår, den lägger ut en hög spänning (Typ upp till 1000V , inställbart) när den mäter. Detta gör att den detekterar även när tex en kardel i en FK råkar spreta ut en bit så den hamnar för nära tex en jordad metallkåpa , för då "gnistar" det över.

Klippt från www.kjell.com:

Grundläggande isolationsmätning
    När man mäter isolation, mäter man hur hög resistans en anläggning har. Ju högre resistans desto bättre.

För att vara på den säkra sidan, är det lämpligt att isolationsprova innan anläggningsspänning tillkopplas. Isolationsprovningen ger ett direkt svar om anläggningen är behäftad med fel, tex. kortslutning, krypströmmar, etc. Krypströmmar i t.ex. ett kablage ger upphov till värme och där med ökad brandrisk.

Mätning av isolation går till så att man testar resistansen mellan fas och nolla, fas och jord samt nolla och jord. Vid 3-fasanläggning skall mätning även utföras mellan fas och fas.

VARNING! Anläggningen måste vara strömlös vid mätning.

Vid mätning skickar isolationstestern ut en hög spänning med en mycket låg ström (ett par mA). Testet utförs sedan med ca 2,5 ggr / sekund. Ju större anläggningen är desto längre tid tar det för instrumentet att visa ett stabilt mätvärde. Avbryt inte mätningen förrän ett stabilt värde visas.

Isolationsprovare mäter isolation i Mega Ohm (MΩ) och kallas därför även för "megger".

Resistansen i anläggningen skall vara så hög som möjligt. Enligt föreskrifter gäller följande:

Märkspänning Provspänning Minsta tillåtna resistans
    50-250V 250VDC 0,25Mohm
    250-500V 500VDC 0,5Mohm
    500-1000V 1000VDC 1,0Mohm

3. 2008-04-29 15:11
    Svara | #3

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 232 inlägg
    Gillad 1 260 gånger
    495 bilder
    Megger är ett varumärke för isolationstestare mm sedan 1903: http://www.megger.com/us/products/Pr...PSGC=B101&BS=B
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4. 2008-04-29 20:41
    Svara | #4

Stockholm
    108 inlägg

1 bilder
    Så, om jag förstår det rätt så mäter man med inkommande el frånkopplad, direkt i centralen? Och om man vid exempelvis 500VDC får under 0,5Mohm som resultat, då är det felsökardags? Intressant! Borde skaffa en sådan. Men hur gör man med materialet "I andra änden"? För mig låter det (även om man bara skickar några få mA) som att man borde koppla bort alla lampor och elektronik.....

5. 2008-04-29 20:44
    Svara | #5

PST
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Stockholm
    2 159 inlägg
    Gillad 65 gånger
    33 bilder
    Helt rätt, Det får förstås inte finnas något anslutet i andra änden.....(Frånskiljare slås ifrån, sladdar dras ur)

6. 2008-04-29 20:52
    Svara | #6

Stockholm
    108 inlägg

1 bilder
    Se där ja. Man borde sadla om så smart som man är

Tack för hjälpen. Mycket intressant. Skall noggrant följa elektrikern och låta initierad när han mäter. MUHAHAHAHHA!

7. 2008-04-30 23:49
    Svara | #7

Stockholm
    108 inlägg

1 bilder
    En till fråga: Hur gör han då med "fasta installationer", typ min golvvärme i badrummet som är av eltyp? Skiter man i att mäta den då eller kopplar man ur den på något sätt?

8. 2008-05-01 12:42
    Svara | #8

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 232 inlägg
    Gillad 1 260 gånger
    495 bilder
    fredrik95 skrev Visa original
    En till fråga: Hur gör han då med "fasta installationer", typ min golvvärme i badrummet som är av eltyp? Skiter man i att mäta den då eller kopplar man ur den på något sätt?
    Man kan koppla ihop fas och nolla och enbart mäta mot jord om det är risk för att någon komponent kan ta skada.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9. 2008-05-01 22:24
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: sep 2007
    Västragötaland
    507 inlägg
    Gillad 10 gånger
    4 bilder
    för att vara på den säkra sidan drar man ur sladden till apparater.

sen lägger man ihop alla faser och nolla, så mäter meggar man mellan dessa och jord.
    har man någon apparat ansluten så ska den inte ta skada, men som sagt, för säkerhet skull...

och golvvärmen meggar man oxå för att försäkra sig om att den är hel!
    golvvärme ska man megga tre gånger under en installation,

* innan man lägger den
    * efter att man lagt den
    * innan man kopplar in den

10. 2008-05-02 16:47

Stockholm
    108 inlägg

1 bilder
    Golvvärmen las av förra ägaren, så jag känner att det är svårt att göra annat än punkt tre som du beskriver. Nåja, som sagt - Elektrikern vet säkert hur man skall göra för att det skall vara säkert, men ju mer jobb jag kan förbereda desto billigare blir det ju

11. 2008-10-23 21:50

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Uppsala
    216 inlägg
    Gillad 4 gånger
    14 bilder

megger - funktion

Hej!

Ser denna tråd men kan inte få fram vad en megger ska ge för värde vid en mätning när man isolationprovar. Jag hade en kompis här idag som mätte upp min golvvärme med en megger (omonterad T2-blå på rulle). Han fick fram 999 eller "oändligt". det var en 30 m, T2-10 blå vi mätte. Den vanliga resistansen som skall mätas låg på 176 vilket var precis som manualen beskrev. Jag förstår mig dock fortfarande inte på 999 vid isolationsmätningen Någon som har någon bra idé? Ska även mäta efter jag monterat den samt efter jag gjutit in den.

/Henke

12. 2008-10-23 22:02

Junior medlem Medlem: jan 2008
    västerbotten
    95 inlägg

henlin431 skrev Visa original
    Hej!

Ser denna tråd men kan inte få fram vad en megger ska ge för värde vid en mätning när man isolationprovar. Jag hade en kompis här idag som mätte upp min golvvärme med en megger (omonterad T2-blå på rulle). Han fick fram 999 eller "oändligt". det var en 30 m, T2-10 blå vi mätte. Den vanliga resistansen som skall mätas låg på 176 vilket var precis som manualen beskrev. Jag förstår mig dock fortfarande inte på 999 vid isolationsmätningen Någon som har någon bra idé? Ska även mäta efter jag monterat den samt efter jag gjutit in den.

/Henke
    det ska vara oändligt alltså inget överslag mot jord

13. 2008-10-23 22:03

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Uppsala
    216 inlägg
    Gillad 4 gånger
    14 bilder
    ok, det låter bra, om jag får något annat väde vid mätning 2 och 3, vad är det jag ska hålla utkik efter..?

14. 2008-10-23 22:13

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    skåne
    270 inlägg
    Gillad 13 gånger
    22 bilder
    henlin431 skrev Visa original
    ok, det låter bra, om jag får något annat väde vid mätning 2 och 3, vad är det jag ska hålla utkik efter..?
    Får du ett lägre värde vid en senare mätning har troligt vis kabeln påverkats mekaniskt på något sätt och det kan finnas risk för att kabeln är skadad.

15. 2008-10-23 22:16

Forumgud Medlem: okt 2008
    Skåne
    1 848 inlägg
    Gillad 81 gånger
    1 bilder
    henlin431 om du meggade din golvvärmeslinga mot slingans jord och fick oändligt då är allt i sin ordning på den fronten.
    Skulle detta ändra sig vid senare mätning så har du fördärvat den på något vis. Sen är det en tolkningsfråga vilket värde man ska acceptera, men hade du oändligt från början ska du ha det när allt är klar också. 0,5 MOhm står angivet som godkänt vid meggning med 500 V men detta ska man ta som ett mycket dåligt värde som kommer ge överslag med tiden.

Liknande ämnen

1. Isolationsprovare Fluke 1503
    av stranden72 i forum Säljes & skänkes
  2. Köpråd megger
    av Bjurran i forum El
  3. Kjell & Co's Megger
    av Zany i forum El
  4. Megger
    av Sonander i forum El