Byggahus.se
Hej, jag behöver dra ett par faser från elcentral och jag tror inte jag kan få plats med fler rör i linje med hur resten är draget. Just nu är det fullt av fulla rör som mynnar ut just bakom centralen, dvs det går inga synliga kanaler till den utan den hänger ensam och jättefin på väggen.

Jag vill lägga till åtminstone två 16A faser på 2,5'or som går iväg upp till vinden (för att där anslutas till två rör som går ner till nedervåningen igen - ugn+micro) och framöver antagligen ytterligare en (separat matning till stereon), alla med varsin säkring.

Hur brukar jobb som detta göras? Vågar inte röra centralen själv så elektriker ska inkallas men jag måste ta reda på vad jag vill föreslå för honom för sätt att lösa det, samt att borrandet upp till övervåningen och lite annat kanske går förbereda själv innan.

Själv tänker jag just nu i termer av ett urtag (hål) till övervåning som samtliga dragningar ska kunna dela och därför bör väl dessa vara av mantlad typ, dvs EKK eller EKLK? Hur man ska dra kablarna från elcentral till detta urtag vet jag inte, men kabelkanal och klamring är väl likvärdigt? Antar att väl uppe på övervåningen (oinredd än så länge, kall) så måste de mantlade kablarna anslutas i kopplingsdosa och man från denna sedan kan köra FK i rör hela vägen till slutpunkt? Är osäker på hur det påverkar att övervåningen nu är kall men sen kommer inredas - kan jag redan nu dra detta via en i den framtida väggen infälld kopplingsdosa (detta blir på gaveln av huset) - dvs spika fast kopplingsdosa på en regel som får hänga där i luften? Eller måste man ha en kapslad historia nu och sen byta ut den?

Mycket tankar men jag litar inte på att ifall jag ringer hit en elektriker så blir det automatiskt bra, jag måste få klura själv innan, så att jag har lite åsikter när han väl kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.