Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-30 11:04
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2007
    Jämtland
    2 inlägg

1 bilder

Rörelsevakt.

Hej,
    Jag är väldigt ny här på forumet så jag kanske upprepar något som redan finns. Men jag har skaffat några rörelsevakter för att tända och släcka belysningnen i några rum.
    Jag bor i ett gammalt hus med gamla uttag och det uttag som jag har prövat att koppla in på har bara en blå och en svart kabel. Hur gör jag för att koppla in denna rörelse vakt på denna. Tycker jag har prövat alla varianter. När jag kopplade in en extra sladd stump så fick jag den att blinka så den verkar fungera.

Jag blir mycket glad om jag får ett tips på hur det ska kopplas.

Se på i bifogad fil: Bild A
    el_bild.jpg (295 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-10-30 11:57
    Svara | #2

pefos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Rörelsevakter behöver oftast full strömförsörjning, fas OCH nolla, till skillnad från dimmers som bara är aktiva när belysningen är på.
    Belysningströmbrytare är normalt enpoliga, dvs man bryter enbart fasen. Därför finns det oftast inte nolla i dosan där strömbrytaren sitter. Har man tur går nollan till lampan genom dosan. För att kunna använda en rörelsevakt måste en nolla dras in. Oftast inte speciellt svårt eftersom den finns vid belysningsuttaget dit röret från strömbrytaren går.
    Senast redigerad av pefo 2007-10-30 22:14 Anledning: lade till oftast då det inte alltid är så ;)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-10-30 12:07
    Svara | #3

Jämtland
    2 inlägg

1 bilder
    Tack så mycket för svaret. Blev inte klok på detta själv.
    Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska dra för att få till Nolla.

MVH
    Mattias

4. 2007-10-30 12:16
    Svara | #4

pefos avatar
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Om du tittar på inkopplingsschemat så ser du att rörelsevakten har tre anslutningar. Den strömbrytare du vill ersätta motsvarar de två understa anslutningarna, den som är märkt L och den som enbart lampan går till. Till dessa två skall de två ledningar som satt på strömbrytaren anslutas. Till L ansluts kabeln från centralen och till den understa kabeln till lampan. OBS viktigt att detta blir rätt Kolla i lamputtaget vilken ledning som går dit genom att dra i svart och blå. Anslutningen märkt N skall anslutas till nollan som lämpligen hämtas i lamputtaget från den ledning som går direkt till uttaget.

5. 2007-10-30 19:23
    Svara | #5

Örebro
    25 inlägg

1 bilder
    Om det duger med glödlampor så finns det ju även rörelsevakter som INTE kräver nån nolla.

Antar att de funkar som så att de låter det flyta en liiiiiiiten ström genom glödlampan och därigenom får en potentialskillnad som den kan driva sig själv med. Och just för att de skickar en liten ström genom lampan så funkar de bara på glödlampor.

/Tomas

6. 2007-10-30 21:13
    Svara | #6

pefos avatar
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Har du nåt exempel på en sådan? Jag har letat men aldrig hittat någon!

7. 2007-10-30 21:49
    Svara | #7

Örebro
    25 inlägg

1 bilder
    Visst. Tex Eljo har såna, både som kräver och som inte kräver nolla. Den som inte kräver nollan är till och med billigare (dock inte BILLIG... ) http://www.elbutik.se/product.html?p...4&search_page=

Även Elko har liknande.. http://www.elbutik.se/product.html?p...6&search_page=

Mer fakta finns såklart på tillverkarnas egna hemsidor men att få reda på ca-pris kan ju vara intressant också, därav elbutik-länkarna

/Tomas
    Senast redigerad av tomastomas 2007-10-30 21:56

8. 2007-10-30 22:13
    Svara | #8

pefos avatar
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Ah! Juste, dom ska jag komma ihåg!

9. 2007-10-30 22:20
    Svara | #9

Örebro
    25 inlägg

1 bilder
    Brukar finnas några såna där på tradera till lägre pris ibland också. Om man törs riskera att falla offer för auktionsjävulen alltså, dvs att bjuda mer än man egentligen hade tänkt från början för att det var nån annan gök som bara bjöd över hela tiden

10. 2007-10-30 22:28

pefos avatar
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Har ALDRIG hänt mej...

11. 2008-09-02 18:56

Nykomling Medlem: sep 2008
    Jämtland
    5 inlägg

Utifall någon vore intresserad av en Noll-fri rörelsevakt så finns den på CO också:
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=38108173
    Som vanligt lite billigare...

Tänkte bara nämna också att för mig som har brytaren "efter" lampan (jag vet, dom gjorde så på vissa ställen) så måste man dra fram fas (L) till rörelsevakten. Alla ovan exempel förutsätter att man har brytaren "före" lampan (så som det ska vara).
    Rätta mig om jag har fel?

12. 2008-09-02 19:13

Om IR-vakten är en 2-trådsmodell så ska den funka oavsett om den bryter fas eller nolla. Men att det är förkastligt att bryta nollan i en sån här krets är ju en annan sak.

13. 2008-09-02 19:25

electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    älvsborg
    2 397 inlägg
    Gillad 25 gånger
    56 bilder
    det är dessutom olagligt att bryta nollan och inte fasen.

14. 2008-09-03 09:55

Nykomling Medlem: sep 2008
    Jämtland
    5 inlägg

electrocuted skrev Visa original
    det är dessutom olagligt att bryta nollan och inte fasen.
    Då ska man alltså i mitt fall kontakta fackman som ändrar ordningen på lampa och brytare om man vill ha en rörelsevakt med egen nolla.
    /Fredrik, som skippat rörelsevakt och som ändå ska sälja lägenheten med ful-koppling...

15. 2008-11-11 22:40

Nykomling Medlem: jul 2008
    Västernorrland
    32 inlägg

3 bilder

CO rörelsevakten

är visst en som kräver 0:a.

Lärde mig efter att jag köpte den och sedan insåg att den krävde 0:a

I mitt fall så har jag framdraget en svart å en gul ledare. Å sen i lamp "dosan" så är det också bara en gul å en svart ledare.. hur fasen ska jag göra för att dra fram en extra 0a till rörelsevakten?

Liknande ämnen

1. Rörelsevakt
    av Vasan1628 i forum El
  2. Rörelsevakt för LED
    av Max31 i forum El
  3. Utbelysning med rörelsevakt
    av Lasse B i forum El
  4. Rörelsevakt
    av AoR i forum El
  5. rörelsevakt
    av lina_adamson i forum El