Byggahus.se
Jag letar efter en armatur (typ plafond) att sätta i taket över ytterdörren. Lampan kommer att sitta minst 1 meter in från takets kanter, så det är mao ingen risk för regnstänk. Vilka regler gäller egentligen, måste t ex armaturen vara IP-klassad, eller räcker det med jordad armatur + jordfelsbrytare?

/007

Om jag inte minns fel så måste en sådan armatur ha IP X1, utomhus skyddad mot regn.
Om man drar en linje från takets kant och 60 gr nedåt mot väggen så måste hela armaturen vara ovanför den linjen annars IPX3.

(många år sen man höll på med dessa klasser, men har för mig att det ska vara på detta sätt)

/mape

Om jag inte minns fel så måste en sådan armatur ha IP X1, utomhus skyddad mot regn.
Om man drar en linje från takets kant och 60 gr nedåt mot väggen så måste hela armaturen vara ovanför den linjen annars IPX3.

(många år sen man höll på med dessa klasser, men har för mig att det ska vara på detta sätt)
Ok, tack! Jag läste på lite, och det verkar vara IP 21 som gäller. Jag funderar på att ta risken att sätta en oklassad armatur (eftersom jag inte hittar nån annan som passar stilenligt på ett 20-talshus...). Det borde väl vara ok, om man ser till att jorda + kopplar via jordfelsbrytare? Lampan sitter som sagt helt skyddad från regn.

Det som skiljer en IP20 armatur från en IP21 dito är endast att IP21 är tät ovanifrån...
D.v.s den kan vara helt öppen nertill.
Provningsförfarandet på en IP21 armatur är att man utsätter den för vattendroppar ovanifrån och inget vatten får komma mot spänningsförande delar eller minska kryp- och luftavstånd i armaturen.

Man kan med andra ord "göra" en armatur IP21 endast genom att få den tät mot underlaget, men för att förtydliga det hela så kan en IP21 (eller annan klass för den delen) armatur aldrig klassas som IP21 om IP-klassen beror på montagesätt...

Mitt tips... Sunt förnuft gäller... Kan du montera armaturen på ett sådant sätt att vatten aldrig kan komma in från ovansida på armatur (simulerad IP21 eller vad man nu kan kalla det :D) Så är det bara att köra.

Nu kommer jag nog att få lite mothugg:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.