Hej alla!
Mitt inne i renoveringen i vardagsrummet. Tänkte byta ut de dubbla uttagen mot 4-vägs när jag ändå håller på för att slippa fördelningsdosor. Strömmen kommer in i ena änden av rummet och sedan så ligger det tre uttag i serie på samma kabel. Nu ser inte dessa nya uttag alls ut som de gamla så jag blev lite osäker på hur de ska kopplas vidare till nästa och till nästa osv...
Det handlar om tre uttag i rummet.
Jag slipper helst en kulodosa mellan varje uttag utan vill bara koppla vidare som de gamla, är detta möjligt?
Lite bilder för att klargöra;

Mitt inne i renoveringen i vardagsrummet. Tänkte byta ut de dubbla uttagen mot 4-vägs när jag ändå håller på för att slippa fördelningsdosor. Strömmen kommer in i ena änden av rummet och sedan så ligger det tre uttag i serie på samma kabel. Nu ser inte dessa nya uttag alls ut som de gamla så jag blev lite osäker på hur de ska kopplas vidare till nästa och till nästa osv...
Det handlar om tre uttag i rummet.
Jag slipper helst en kulodosa mellan varje uttag utan vill bara koppla vidare som de gamla, är detta möjligt?
Lite bilder för att klargöra;

Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Enklast är väl att koppla inkommande kabel på de lediga skruvarna på ena sidan och utgående till nästa uttag på de lediga skruvarna på andra sidan. Gul/grön till samma bleck (mitten) som den gulgröna som kopplar ihop höger och vänster. Sedan de andra två till respektive bleck som svart och blå sitter på. Likadant på andra sidan.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
It snubbens förslag ger väl allt du behöver veta.
MEN en fråga bara: Var de gamla uttagen också jordade?
MEN en fråga bara: Var de gamla uttagen också jordade?
Kallas det verkligen seriekoppling? Jag vill kalla det parallellkoppling.it-snubben skrev:
Om det där är en seriekoppling så undrar jag hur en parallellkoppling ser ut.
Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Helt rätt. Tänkte inte till... Uttagen sitter i en serie efter varandra på en kabel, men är parallellkopplade.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Då har jag rensat bort några onödiga inlägg igen.
/Hempularen
moderator
/Hempularen
moderator
18 uttag? Det var inte lite det...
Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Är väl antagligen typ 18 brunnar. Alltså typ 4 st fyrdubbla och en vanligt dubbelt eller nåt liknande.