Byggahus.se
Tänker installera ett elelement.Min fundering är att ur elementet kommer det 4 kablar --blå.svart.grön/gul.brun
Tänkte koppla detta till ett vanligt vägguttag..brun,blå,grön/gul.svart saknas...funkar detta??Förstår att det har att göra med en-fas samt två-fas..Hur kopplar jag detta annars...PÅ elementet står det MAX EFFEKT VID SLAVKOPPLING INKL.STYRRAD 2220 W VID 220V
3500 W VID 380 V

Tacksam för råd...

Vad är det för spänning på elementet? De siffror du har angivit är hur stort extra element som går att koppla på termostaten i ditt element.

OM det är för 400 volt så får du 1/3 effekt om du kopplar det till ett vägguttag (230V)
Hur du ska koppla finns på ritning inne i kopplingsboxen. En av trådarna ska inte användas.

Prototypen

det element jag har är 380 v samt 300 w har kopplar svart till fas blå till nollan grön/gul till jord. Svart tråd användes inte,,Har haft på elementet 1 timmas tid men effekten är dåligt..Vad gör jag??

300W vid 380V ger ca 100W vid 230V. Så kan du inte koppla in på tvåfas så brukar det inte finnas så mycket att göra.

Du kan inte bara anta vilka färger som är vilka från elementet, det står i kopplingsschemat. Förmodligen är det 2 faser, jord och en tråd för styrning via tex. kopplingsur. Styrtråden kan vara vilken som av blå, brun eller svart. Olika tillverkare använder olika färger på styrtråden. Ditt element är byggt för 400V(380), och bör matas med 400V.

Har kollat kopplingsschemat innan jag kopplade..Blå är nolla brun är för slavkoppling (ejkopplad..)Elementet värmer ju en del..gör det någonting att ha det kopplat så här tillsvidare??? vad kan hända???..drar det mer ström??

Nej det drar nog bara en roten ur tredjedel ström dvs effekten blir bara en tredjedel (100W) Elementet kommer att hålla i en evighet då det inte blir så varmt, men det kanske inte värmer som tänkt.

Du förlorar inget på detta då elelement ALLTID har 100% verkningsgrad (sedan må tillverkarna säga vad dom vill, elementet har alltid 100% verkningsgrad men en bra termostat håller temperaturen jämnare.)

Prototypen

Köp ett riktigt element för 230V istället. Du kommer inte bli lycklig av 100W.

100W motsvarar ungefär den effekt en vuxen person avger. ;)

pefo skrev:
100W motsvarar ungefär den effekt en vuxen person avger. ;)
Eller ett par glödlampor ;)

går det att koppla till ett annat element som då är på 400v..hur gör man??

Tja, ska du koppla ett element till 400V måste ju 400V finnas tillgängligt! Finns endast 230 så får man skaffa en 230V-radiator.

hur fungerar det med slavkoppling???

300W 400V???

Verkligen overkill att ha 3 fas till ett element på 300W

matte50 skrev:
hur fungerar det med slavkoppling???
Slavkoppling innebär att termostaten i en radiator styr flera andra radiatorer (slavar). På det viset så går exvis alla radiatorer i samma rum samtidigt och jobbar lika mycket. Dessutom bara en termostat att skruva på om man vill ändra temperaturen! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.