Byggahus.se
Hej,

Vi håller på att dra ny el i källaren och har nu fått en "för"faktura av elfirman i Lund. Deras materialkostnad verkar vara helt uppåt väggarna.

Kabel: EKK 3G1,5 60:-/m våra 95m kabel blev mkt dyra. Kan detta vara rätt?
Uttag: 4vägs utanpåliggande jordad kontakt 460:-st
Uttag: 2vägs -::- 200:-st

Deras ursprungliga pris är överskridit med ca 65%. Vad ska vi göra? Det finns ingen konsumentvägledare i byn.

/Scanic

Ja, det du beskriver är visserligen häftigt men tyvärr inte så ovanligt av tidigare debatter kring denna fråga. EKK 3G1,5 köper man vid större kvantitet för under 5 kr/meter.

"Ursprungliga pris"? Är det en lämnat prisuppgift, så kan den väl max överskridas med 15% utan att "säljaren" måste tillfråga "köparen".

Ett tips är att vid nästa tillfälle endast anlita elektrikern för själva arbetet, och inhandla allt material själv.

Det som stör mig mest är att jag har bara anlitat dem för material och för/slut installation, dvs vi har själva borrat, pluggat och skruvat fast klämmorna kring kabeln, allt för att hålla priset nere. Totalpriset för 10st uttag (5st 2vägs) med en egen slinga för element , 2 brytare till belysning, omdragning av kabel till elpatron, i totalt tre rum kostar ca 20.000:- av detta är materialkostn ca 70%.

Hur gör jag om vi vill bestrida oskäligheten i löpmeterpriset?

/Scandic

Ja, steg 1 är väl att ta ett muntligt snack med företagets ansvarige om dina synpunkter. Kommer ni inte överens, så kan du bestrida deras krav skriftligen. En viktig detalj är ju vad ni hade kommit överens om. Har de tillåtits arbeta på "löpande räkning" så är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet..

Vi gjorde precis samma miss när vi anlitade elektriker första gången. 150 kr för doslock bl.a.

Scandic skrev:
Det som stör mig mest är att jag har bara anlitat dem för material och för/slut installation, dvs vi har själva borrat, pluggat och skruvat fast klämmorna kring kabeln, allt för att hålla priset nere. Totalpriset för 10st uttag (5st 2vägs) med en egen slinga för element , 2 brytare till belysning, omdragning av kabel till elpatron, i totalt tre rum kostar ca 20.000:- av detta är materialkostn ca 70%.

Hur gör jag om vi vill bestrida oskäligheten i löpmeterpriset?

/Scandic
Elektrikern ska ju ha "lite" för att han godkänner din anläggning också, när du gör en del själv. Sedan nivån på detta kan man diskutera. Men ser man det från den sidan att en elfirma skulle debitera som en vanlig grossist, så är inte en 30-40 marginal så konstigt.

Gnistjagarn: Är priserna skäliga enligt din erfarenhet som fackman? (Givet att installatören tagit skäligt betalt för sitt arbete)

Kabel: EKK 3G1,5 60:-/m våra 95m kabel blev mkt dyra. Kan detta vara rätt?
Uttag: 4vägs utanpåliggande jordad kontakt 460:-st
Uttag: 2vägs -::- 200:-st

Priserna för 2 och 4-vägs verkar väldigt höga. Kolla Eljo uttagen på denna länk
http://www.elproffset.se/?contentpage=products&kategoriid=20
eller hos Classe http://www.clasohlson.se/Product/Ca...ath=251882;251433;251436;251418;251167;251539

KAn du inte kolla upp märket och googla upp det på nätet för att se vad det egentligen skall kosta.

Om du är missnöjd med dem så gå in på www.eniro.se, slå upp företaget ifråga och skriv ett omdöme om dem. Eniro har nämligen den funktionen - och varna andra konsumenter.

Du kan välja att betala vad du anser är skäligt men du måste förstås ha torrt på fötterna och tydligt kunna visa vad ni kommit överrens om (tex timpris och materialpris). Företaget kommer sedan att skicka kravbrev till dig och ev sedan gå till kronofogden.
När du får ett brev från kronofogden så bestrider du bara fakturan. Då lämnar kronofogden ärendet.
Företaget blir då tvunget att stämma dig i tingsrätten - vilket de troligen inte kommer att göra då det kostar dem för mycket.

Kolla upp vad jag skrivit med andra att det stämmer innan du ev följer tillvägagångssättet.

Jag har gjort så själv när en rörfirma försökte blåsa mig - de fakturerade dubbelt så mycket timmar som de varit hos mig mm. Jag betalade för det arbete de verkligen utfört, skrev ett följebrev och förklarade varför och skrev dessutom att om rörfirman gick till kronofogden så skulle jag bestrida kravet, varefter rörfirman skulle bli tvungen att stämma mig i tingsrätten. --- Jag hörde aldrig av dem mer.

Det är helt vansinnigt men vad kan man göra om man inte bett om offert? Har själv råkat ut för liknande men det gäller vvs.

Scandic skrev:
/Scandic
jag tar 13,30/m för ekk light 3G1,5 ink moms.216:- för 2vägs uttag ip44 med lock.262:- för ett fyrvägs utp mj utan lock.118:- för ett tvåvägs utp mj utan lock.
enligt ATL(ackordstidlistan) så tar det (angett i hundradels timme) 0,17 timmar, med genomgång 0,23, att sätta fast och koppla in ett vägguttag,brytare 0,17timme.är det kapslade så är tiden uttag 2-vägs 0,20 resp 0,28.
sen så ska kablarna kopplas in i centralen åxå. dvs för ovanstående för ip44 uttag o brytare blir då 5st 2-vägs+5st 4-v+2 brytare= 5*0,28+5*0,20+2*0,17=2,74 timmar(i hundradelar)=2 timmar och 44 minuter och 24 sekunder.
inkoppling armatur 0,24 med en kabel och 0,41 med 2 kablar. sen tilkommer ett procenttillägg på tiden på små jobb samt installationskontroll(isolationsmätning, kontrollera att jord är ok i alla uttag, beräkning eller mätning av elsystemet), upprätta gruppförteckning.det ger ett litet hum om tidsåtgången om man jobbar på ackord. väldigt höftat kanske 2-3 dagars jobb 16-24 timmar a' 600:-timme(högre timpenning för att man tar på sej ansvaret för kabeldragning som obehörig gjort). så helt orimligt är det kanske inte för totalsumman men inte billigt heller. jämför med tex advokat eller tandläkare ;)

Har en bekant som råkat ut för ungefär samma sak, fast då gällde det el för ett helt husbygge. Elektrikern som anlitades var en vän/halvbekant och bodde i grannskapet så det skrevs tyvärr inga avtal, vilket min bekant fick ångra rejält. För att göra en lång historia kort så var framförallt materialpriserna rejält saltade med flera 100% och efter flera turer fram och tillbaks med bl.a. reklamationsnämnden (tror jag det var) så slutade det tyvärr för min bekant att det inte gick att göra något åt, hur saltade och orimliga beloppen än var så fanns det inget avtal innan som reglerade jobbet.
PS de två är inga vänner längre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.