Byggahus.se
Min elektriker har pippi på att allt ska dras från kopplingsdosan under taket, men i huset som är byggt -56 är det draget mer praktiskt. T.ex. under kopplingsdosan sitter en lysknapp. Och under lysknappen vid golvet ett uttag. Orginal går då röret först från kopplingsdosan till lysknappen och sedan viddare till uttaget, dvs uttaget dras inte direkt från kopplingsdosan, vilket skulle innebära två st rör i neråt väggen.
Är det fortfarande OK att dra så, eller måste varje apparatdosa dras direkt från en kopplingsdosa?
Jag tänkte komplettera med lite fler kontakter under lysknappar där det inte finns kontakt. Funkar bra nu när jag rustar rummet på andra sidan väggen och kan komma åt med nya rör "bakifrån".
Isåfall borrar jag ett hål på undersidan i plåtdosan, sticker in ett plaströr och kragar ut det med hjälp av värme, så att det inte kan åka ut ur dosan och dessutom skyddas ledare i dosan från vassa plåtkanter.
Är det OK att göra så?

Som svar på den sista frågan NEJ.

elmont skrev:
Som svar på den sista frågan NEJ.
Vad är inte OK - att komplettera med nya rör i en plåtdosa på mitt sätt, eller dra vidare till kontakt från lysknappen?

Jag antar att det var kompletteringen genom att borra hål i plåtdosan han syftade på.

Enl. en tidihgare tråd här så finns det tydligen speciella påbyggnadsstosar (som man skruvar fast i hålet i dosan) som man kan använda för att komplettera med fler rör till en dosa. Då handlade det om plastdosor, vet ej om mna får använda en sådan till en plåtdosa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.