3 845 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Stickpropp iställetför arbetsbrytare?
Till elpannan funderar jag på om jag verkligen måste ha en arbetsbrytare. Hur är det den dag den ska bytas? Måste jag ha elektriker till att peta in tåtarna i arbetsbrytaren? Kommer jag i så fall runt detta med en stickpropp? (Heter den förresten så? Menar i alla fall 3-fas, 16A)
Det gör det säkert, men spontant tycker jag att jag borde få göra hur jag vill med den saken. Kort sträcka o ingen risk att någon snubblar på sladden.
Måste du inte till och med ha en låsbar brytare för att någon skall få göra service på den? "Bryt och lås" är ett vedertaget begrepp i allt skyddsarbete för att förhindra tagiska olyckor. Därför får man inte ha stickkontakter istället för brytare. Det som kan hända är att det vid en reparation står en man med fingrarna inne i pannan och skruvar. Han säger till sin kamrat att sätta in en lampa så att han ser något, och då ansluts fel kontakt, och någon får en massa ström och ampere genom sina fingrar.
Jag vet att det låter långsökt och ovanligt, men det händer sådana här saker varje år. Därför finns det regler.
Jag tror att du byter panna kanske tre gånger i ditt liv, så det är ju inte ett "evigt kallande" på elektrikern precis.
Jag vet att det låter långsökt och ovanligt, men det händer sådana här saker varje år. Därför finns det regler.
Jag tror att du byter panna kanske tre gånger i ditt liv, så det är ju inte ett "evigt kallande" på elektrikern precis.
tvättmaskiner har ju stickpropp nuförtiden,Swetrot skrev:Måste du inte till och med ha en låsbar brytare för att någon skall få göra service på den? "Bryt och lås" är ett vedertaget begrepp i allt skyddsarbete för att förhindra tagiska olyckor. Därför får man inte ha stickkontakter istället för brytare. Det som kan hända är att det vid en reparation står en man med fingrarna inne i pannan och skruvar. Han säger till sin kamrat att sätta in en lampa så att han ser något, och då ansluts fel kontakt, och någon får en massa ström och ampere genom sina fingrar.
häftig sladdlampa som har trefasmatning
men ska den anslutas fast så ska den...
annars så skulle de va en fördel att kunna dra ur den när åskan går tex, och även vid pannbyte och reparation.