Byggahus.se
Scenario:

Har en lång trapp/korridor med 9 halogenspottar (230V / 35W/st) och jag skulle vilja ställa ljusstyrkan oavsett om jag är på över- eller nedervåningen.

Kan detta uppnås?

/V

Ja. Det finns dimmrar/dimmersystem som kan göra detta.

OK... följdfrågan är väl given - HUR???

/V

Tror att det finns flera olika varianter. Men den jag själv utnyttjat är en "dosdimmer", finns av många fabrikat. Funktionen är att man sätter återfjädrande knappar (finns fjädrar som tillbehör till ex Eljo eller Elko). Man kopplar sedna ihop brytledarna från samtliga knappar (kan vara hur många som helst), skickar in denna signal på styringången på dimmern.

Ett kort tryck på knappen tänder eller släcker, ett långt tryck dimmar upp elller ner ljuset.

Sådana dimmers finns ex. att köpa på elbutik.se, men även Clas Ohlsson säljer en billig variant.

Själva dimmern placeras i en eldosa någonstans. Vissa av dessa är så små att de får plats bakom strömbrytaren i en apparatdosa.

Det finns även "vrid"dimmrar som kan trappkopplas på ungefär samma sätt som vanliga trappströmbrytare. Vet inte riktigt hur jag ska förklara kopplingen i text dock.

Men dom kan väl bara dimmas från ena änden? Trodde jag ialla fall.

Man kan bara använda en dimmer för dimmring, när man har trappkoppling med dimmer sätter man bara en vanlig trappbrytare i andra ändan.

hempularen skrev:
Tror att det finns flera olika varianter. Men den jag själv utnyttjat är en "dosdimmer", finns av många fabrikat. Funktionen är att man sätter återfjädrande knappar (finns fjädrar som tillbehör till ex Eljo eller Elko). Man kopplar sedna ihop brytledarna från samtliga knappar(kan vara hur många som helst) , skickar in denna signal på styringången på dimmern.

Ett kort tryck på knappen tänder eller släcker, ett långt tryck dimmar upp elller ner ljuset.

Sådana dimmers finns ex. att köpa på elbutik.se, men även Clas Ohlsson säljer en billig variant.

Själva dimmern placeras i en eldosa någonstans. Vissa av dessa är så små att de får plats bakom strömbrytaren i en apparatdosa.

nä, inte hur många som helst, 4 har jag för mig är max.

men annars så är detta det bästa tycker jag, ser lite Hitech oxå.

Den jag har i köket (Dimax) tillåter obegränsat antal knappar.

Eyeball skrev:
nä, inte hur många som helst, 4 har jag för mig är max.

men annars så är detta det bästa tycker jag, ser lite Hitech oxå.
Jag kör Peha's easyclick system. Tror att begränsningen är 32 sändare per mottagare, förutom en begränsning i avståndet mellan sändare och mottagare (systemet går via radiovåg).

Clas Ohlson`s egna märke Cotech har en dimmer med mekaninsk tryckknapp som
man även kan styra med impuls från valfritt antal återfjädrande tryckknappar.

När det gäller dosdimmern från Clas Ohlson så får man se upp. Två olika typer finns/har funnits. Nuvarande dimmern (nya) skall kopplas in på "nollsidan" dvs lampan har alltid fas.

Köpte en i förra veckan som jag tänkte montera bakom befintlig dubbelbrytare i badrummet. Men jag vet inte om det är möjligt utan att man måste ändra styrning till befintlig takarmatur till att bryta på nollan istället för på fasen. Vilket väl inte är enligt "boken" eller........... Eftersom dubbelbrytaren inte har olika anslutningar för inkommande kablar, bara utgående. Och skall man då bryta takarmaturens fas vid tänd och släck men nollan för dimmern så blir det ju problem.......

Hur skall man göra ? Ändra så att bef. takarmatur släcker "via nollan" (felaktig installation?) eller byta dosdimmern ?? Vad finns det för alternativ till CO:s dosdimmer ?? Som då bör styras med hjälp av fasen.....

Ursäkta trådkapningen men dosdimmer var uppe för diskussion, så jag tänkte att min fundering/fråga kanske skulle vara av intresse.

Switchar den verkligen nollan? Kan du lägga upp installationsanvisningen/kopplingsschemat så man får kolla?

gravedigger skrev:
Switchar den verkligen nollan? Kan du lägga upp installationsanvisningen/kopplingsschemat så man får kolla?
Hur lägger man in bilder i sina inlägg ?? Har en bild på dimmern samt brukanvisningen som jag skickade till CO i helgen eftersom de visade olika inkopplingar. CO svarade att bruksanvisningen visade kopplingen för den "gamla" modellen. Jag skulle koppla enligt klisterlappen på dosdimmern och där är brytaren ansluten på "nollsidan".

Om den är ansluten till både fas och nolla behöver det inte innebära att den switchar nollan. Den behöver dock nolla för att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.