5 689 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Fråga kring ansvarsområden
Ställde mig och rev lite i källaren igår där elen kommer in i huset. Där sitter en metalllåda med tre säkringar på 25A vardera. Huvudsäkringarna antar jag att det heter. Sedan går det till elcentralen där det sitter 3 säkringar på 20A vardera i en plomberad låda, strax intill elmätaren. Dessa måste ju också vara huvudsäkringar. Är det vanligt att det är två nivåer med säkringar på det sättet?
Men det jag egentligen undrar är vem som är ansvarig att ledningarna är fina fram till elmätaren? Som jag förstått från att prata med lite olika folk (ej insatta annat än som husägare) är att nätägaren har nåt sorts ansvar fram till elmätaren, sedan är det husägarens ansvar. Så vad gäller om det finns en gammal kabel in i huset? Den ser inte allt för trevlig ut och verkar vara lite skavd på skyddet såg jag nu när den kom fram i dagsljuset efter 20 år bakom några skivor.
Men det jag egentligen undrar är vem som är ansvarig att ledningarna är fina fram till elmätaren? Som jag förstått från att prata med lite olika folk (ej insatta annat än som husägare) är att nätägaren har nåt sorts ansvar fram till elmätaren, sedan är det husägarens ansvar. Så vad gäller om det finns en gammal kabel in i huset? Den ser inte allt för trevlig ut och verkar vara lite skavd på skyddet såg jag nu när den kom fram i dagsljuset efter 20 år bakom några skivor.
Nätägaren äger nätet fram till elmätaren, dvs även kabeln in, dock så är fastighetsägaren ansvarig att vidta åtgärder så att anläggningen inte skadas.
Lite lustigt med två uppsättnignar huvudsäkringar, är det verkligen så att 20A sitter bakom plombering? Om något går snett så är det ju de som sticker före 25A. Kan centralen ha suttit vid det första skåpet en gång i tiden och sedan flyttats?
Lite lustigt med två uppsättnignar huvudsäkringar, är det verkligen så att 20A sitter bakom plombering? Om något går snett så är det ju de som sticker före 25A. Kan centralen ha suttit vid det första skåpet en gång i tiden och sedan flyttats?
Min elleverantör (Fortum) installerar ny elmätare som kan fjärravläsas. Samtidigt ändrar de tarifferna. För att behålla den tariff jag har så byter de huvudsäkringar från 25 till 20 Ampere, vilket ska vara fullt tillräckligt i en lägenhet.
Kan det vara något sådant som hänt hos dig, Eod? Har din elleverantör bytt elmätare nyligen, och samtidigt satt in nya huvudsäkringar (och struntat i att ta bort de gamla huvudsäkringarna)? Är säkringarna du nämner porslinssäkringar eller automatsäkringar? Hur modern är elmätaren?
Kan det vara något sådant som hänt hos dig, Eod? Har din elleverantör bytt elmätare nyligen, och samtidigt satt in nya huvudsäkringar (och struntat i att ta bort de gamla huvudsäkringarna)? Är säkringarna du nämner porslinssäkringar eller automatsäkringar? Hur modern är elmätaren?
Uppenbarligen var det rätt vanligt med "huvudsäkringar" före elmätaren förr. Har den lösningen själv och har sett den på flera andra ställen med lite äldre elinstallationer. Mina huvudsäkringar sitter i samma låda som huvudbrytaren och man kan inte komma åt säkringarna med mindre än att slå av strömmen först. Teoretiskt sett skulle man enkelt kunna bygla förbi mätaren med denna lösning så därför använder man inte den längre.
Sitter din elcentral och mätare också i källaren? Kan det vara så att någon nån gång missat att det finns ytterligare en box med "huvudsäkringar" och att den sedan "glömts bort"?
Sitter din elcentral och mätare också i källaren? Kan det vara så att någon nån gång missat att det finns ytterligare en box med "huvudsäkringar" och att den sedan "glömts bort"?
Säkringarna vid elmätaren kan man komma åt utan att bryta plombering, dock så är skruvarna som locket på lådan är skruvade med plomberade.
Elmätaren är en modernare sak med distansavläsning misstänker jag. Kan inte avra lika gammal som övriga elen då det inte fanns sådana LCD-element när elen fick sig en genomgång senast.
Den extra lådan är en gammal metallåda med Asea märket på. Antar att den suttit sedan huset byggdes och sitter som sagt vid inkommande el i källaren i ett av hörnen av huset. Elcentralen sitter sedan mitt i källaren strax nedanför källartrappen, så kan vara att elektrikern som bytte elmätaren missade att det fanns en extra låda som borde ha plockats bort. Som någon sa tidigare är det inte några större bekymmer att sno elen innan mätaren om man nu skulle vilja det.
Om jag förstår Carvmeister rätt så är det mitt ansvar som fastighetsägaren att byta eventuellt gammal och dålig kael in i huset? Men det måste vara någon från nätägaren som gör det, eller i alla fall att nätägaren skickar ut någon som bryter strömmen "i gatan"?
Elmätaren är en modernare sak med distansavläsning misstänker jag. Kan inte avra lika gammal som övriga elen då det inte fanns sådana LCD-element när elen fick sig en genomgång senast.
Den extra lådan är en gammal metallåda med Asea märket på. Antar att den suttit sedan huset byggdes och sitter som sagt vid inkommande el i källaren i ett av hörnen av huset. Elcentralen sitter sedan mitt i källaren strax nedanför källartrappen, så kan vara att elektrikern som bytte elmätaren missade att det fanns en extra låda som borde ha plockats bort. Som någon sa tidigare är det inte några större bekymmer att sno elen innan mätaren om man nu skulle vilja det.
Om jag förstår Carvmeister rätt så är det mitt ansvar som fastighetsägaren att byta eventuellt gammal och dålig kael in i huset? Men det måste vara någon från nätägaren som gör det, eller i alla fall att nätägaren skickar ut någon som bryter strömmen "i gatan"?
Nätägarens ansvar sträcker sig till huvudsäkringrana, inte till mätaren.
Knepigt med två uppsättningar av säkringar, säkert nån "gammal synd" som nån inte idats sanera bort.
Är det "papperskabel" som kommer in i källaren?, Eller plastkabel?
Vill du byta ut till fräsch kabel så blir det ett samarbete mellan din installatör och nätbolaget.
Knepigt med två uppsättningar av säkringar, säkert nån "gammal synd" som nån inte idats sanera bort.
Är det "papperskabel" som kommer in i källaren?, Eller plastkabel?
Vill du byta ut till fräsch kabel så blir det ett samarbete mellan din installatör och nätbolaget.
Detta är vanligt på gamla hus som en gång haft eller fortfarande har luftledning in i nocken på huset. Då för att säkra ner till tex 25A istället för att ha tex 80A direkt in till mätartavlan. Byggs inte så längre då alla serviskablar säkras av i antingen stolpe eller kabelskåp. Serviskabeln är nätbolagets.
Liknande trådar
-
Fråga kring ventilation
Ventilation -
Försäkringsfråga vattenskada - hur räkna ut?
Försäkringar -
Målning av garagegolv - fråga kring betonghud
Färg, Måla & Tapetsera -
Rörisolering (ev asbest) och fråga kring avlägsnande
Miljö & Hälsa -
Fråga angående husförsäkring och översvämmning som beror på vatten utifrån.
Grund & Markarbeten