9 047 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
Hur minimera riskerna med rör genom ångspärr?
Hur gör man på bästa sätt en kabel/rör genomföring i yttervägg där man perforerar ångspärrsplasten och går från varmt till kallt?
Jag har för mig att man inte får gå med rör uppåt-utåt så att inte ev kondens rinner ner tillbaks utan att man alltid går neråt- utåt för att kondensen ska rinna ut på utsidan...?
Jag skulle vilja gå från centralen rakt upp ut på kallvinden för att sen gå vidare till resp uttag/lampa men enligt ovanstående teori skulle det inte vara bra?
Jag har för mig att man inte får gå med rör uppåt-utåt så att inte ev kondens rinner ner tillbaks utan att man alltid går neråt- utåt för att kondensen ska rinna ut på utsidan...?
Jag skulle vilja gå från centralen rakt upp ut på kallvinden för att sen gå vidare till resp uttag/lampa men enligt ovanstående teori skulle det inte vara bra?
Vid genomgång av ångspärr kan man sätta tape runnt röret eller använda speciella "tätningsmuffar" rör som går från varmt till kallt kan man med fördel täta så att luften hindras fråna att gå inne i röret. Har huset en bra balanserad (med lätt undertryck inne) ventilation innebär nått hål på ångspärren inga problem då den kalla luften sugs in och värms upp, då kan ingen fuktutfällning förekomma
Det enklaste är att göra ett lite mindre hål i plasten som man man sedan kränger över VP-röret.
/Kent
/Kent
Tätt på både in och utsidan av röret.elmont skrev:Vid genomgång av ångspärr kan man sätta tape runnt röret eller använda speciella "tätningsmuffar" rör som går från varmt till kallt kan man med fördel täta så att luften hindras fråna att gå inne i röret. Har huset en bra balanserad (med lätt undertryck inne) ventilation innebär nått hål på ångspärren inga problem då den kalla luften sugs in och värms upp, då kan ingen fuktutfällning förekomma
Ok, så man kanske ska spruta in lite skum in i röret efter man dragit kablarna för att få det tätt. Jag antar att man gör det i centraländan då eller? För det är väl varm luft man vill förhindra bli kall (= kondens).
Kanske det är dumt med skum i röret vid närmare eftertanke, det blir ju svårt att dra ur kablarna vid behov sen. Kanske skumgummi och nån tätningsmassa som lossar om man rycker i kablaget?