3 802 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Koppla flera trafon på en dimmer
Hej
Jag har satt upp 10 stycken spottar /Nordlux mercur) i taket fördelat på 2 trafon.
Dom är sedan kopplade till en eljo trend dimmer.
Allt fungerar bra när jag kör max på dimmern. Alla 10 spottar lyser.
Problemet börjar när jag minskar dimmern till 75%, då slocknar fem spottar (alla på samma trafo).
Dom 5 spottarna lyser bara när dimmern är satt mellan 75 och 100%.
Vad har jag gjort för fel?
Är det felkopplat eller är det något fel på ena trafon?
Tacksam för all hjälp!
Jag har satt upp 10 stycken spottar /Nordlux mercur) i taket fördelat på 2 trafon.
Dom är sedan kopplade till en eljo trend dimmer.
Allt fungerar bra när jag kör max på dimmern. Alla 10 spottar lyser.
Problemet börjar när jag minskar dimmern till 75%, då slocknar fem spottar (alla på samma trafo).
Dom 5 spottarna lyser bara när dimmern är satt mellan 75 och 100%.
Vad har jag gjort för fel?
Är det felkopplat eller är det något fel på ena trafon?
Tacksam för all hjälp!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Prova att köra en och en trafo och notera var de slutar lysa, uppför de sig lika är det något att det inte går att samköra 2 st. Uppför de sig olika då är ena trafon dålig.
Finns det någon justering för minimi ljus på trafon? isåfall står de lika? På dimmern fins en justering för min ljus, påverkar den.
Passar dimmer och trafo ihop? Är trafona lika?
En fråga som inte berör problemet men 10 st spot, hur stor effekt blir det tillsammans?
Prototypen
Finns det någon justering för minimi ljus på trafon? isåfall står de lika? På dimmern fins en justering för min ljus, påverkar den.
Passar dimmer och trafo ihop? Är trafona lika?
En fråga som inte berör problemet men 10 st spot, hur stor effekt blir det tillsammans?
Prototypen
Jag har nu försökt att lokalisera problemet.
Det verkar som det är ena trafon som inte fungerar så bra när man använder dimmern.
Av någon konstig anledning så fick jag två olika trafon med spottarna, så jag misstänke att den dåliga är en gammal variant som dom har bytt ut och jag fick sista exemplaret
Det finns ingen justering för minimi ljus på trafon och den på dimmern påverkar inte så mycket.
Jag ska åka tillbaks till affären och försöka byta den dåliga trafon. Hoppas dom går med på det.
Jag har satt upp 10 spottar á 20w. Skitsnyggt förutom att det inte går att använda dimmern
Det verkar som det är ena trafon som inte fungerar så bra när man använder dimmern.
Av någon konstig anledning så fick jag två olika trafon med spottarna, så jag misstänke att den dåliga är en gammal variant som dom har bytt ut och jag fick sista exemplaret
Det finns ingen justering för minimi ljus på trafon och den på dimmern påverkar inte så mycket.
Jag ska åka tillbaks till affären och försöka byta den dåliga trafon. Hoppas dom går med på det.
Jag har satt upp 10 spottar á 20w. Skitsnyggt förutom att det inte går att använda dimmern
Liknande trådar
-
Går det seriekoppla flera Husqvarna automower.
Gräsmatta -
Funkar med en LED-spot men inte flera seriekopplat!
Belysning -
Brandlarm - era erfarenheter av flera seriekopplade
Villalarm & Hemautomation -
Vad behöver jag för att koppla flera cat6 till internet?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Koppla taklampa med flera lampor
Belysning