Byggahus.se
Häromdagen gick en huvudsäkring och jag noterade då att det lilla separata huvudsäkringsskåpet var svinvarmt. När jag satte i en ny propp hörde jag ett "fzzande", det var alltså dålig kontakt där inne. Jag skrapade på blecken och så, men det hjälpte inte, så jag fick skruva ur säkringarna på stolpen utomhus och ha en trevlig renoveringsstund där jag plockade isär proppskåpet i delar och sandpapprade all metall i ficklampans sken, jag fick ording på det och nu funkar det. Nu till frågan - Hade det kunna börjat brinna? Jag har aldrig hört talas om något sådant, men det var riktigt jävla varmt, det gick inte att ta i proppen och ledningarna in såg nästan brända ut. Tyckte det var väldigt obehagligt. Nån som hört talas om eldsvådor som börjat sådär? :eek:

Det är inte ett särskilt ovanligt fenomen, oftast är det anslutningar som efter en tid blivet lite glapp pga. icke efterdragna skruvar eller glapp i dåliga huvudbrytare. I dom flesta fall upptäcks felet precis som hos dig med att det blir hett eller att det luktar bränd plast, ibland brinner även ledarna av och det fattas en fas i huset. Då huvudsäkringarna oftast sitter i ett plåtskåp är risken för brand liten, så på frågan om det kan börja brinna är väl svaret en massa om först, och sedan om alla om "pekar åt fel håll" blir svaret ja.

Dålig kontakt i bottenkontakterna leder ofta till varmgång. Kolla om dom måste bytas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.