Byggahus.se
Håller på att planera kabeldragning för byte av el och får inte tag på min elektriker, så jag prövar med er.

Skall ha brunn tändning på tre uttag. Problemet är att brytaren skall vara i andra änden av rummet från där strömmen kommer in. Får man då gå med fasen kopplad från x-plint till x-plint mellan uttagen fram till brytaren och sedan signal tillbaks? Invändningen jag ev kan se är att det strider mot det logiska att ha fasen på x-plint och signal på fas plint, skulle kunna lura någon idiot i framtiden. Alternativet blir mycket bökigare kabledragning.

Tompa

X-plinten är gjord för att skarva ledare som inte "har med uttaget att göra" (ska dock tillhöra samma grupp)

Prototypen

Missar jag något eller varför måste du skarva i X-plinten i varje uttag?

Det står i första inlägget, ström in från ena änden, brytare i andra änden. Fas skarvas i tre uttag sedan till strömbrytaren och tillbaka som tändtråd i alla tre uttagen. Helt optimalt om man vill ändra ett till stumt om några år!

Prototypen

Mikael_L
Fast inte måste man väl skarva fasen på x-plinten i varje uttag då. Det är ju bara att slinga förbi tråden genom dosan (med en liten extraloop), och klippa av tråden senare i händelse av behov av fast fas.

• Gilla
omso
  • Laddar…
fast det är lättare att mäta i framtiden vad det är i tråden om den går via x-plinten....

Mikael_L skrev:
Fast inte måste man väl skarva fasen på x-plinten i varje uttag då. Det är ju bara att slinga förbi tråden genom dosan (med en liten extraloop), och klippa av tråden senare i händelse av behov av fast fas.
Detta blir betydligt svårare ifall det är en utvändig KABEL-dragning. :)

Tompa, svar ja.

Tackar för era svar. Jo det stämmer att det är utanpåliggandes kabel, så skarvning är nödvändig

Fick tag på elektrikern på morgonen idag. Över telefon så tyckte han lösningen lät okey.

Tompa

Mikael_L
Sablar var det kablar ... :p

Jag tycker ni har en poäng där :D , x-plint låter som en god ide.
(och 4g1,5)

Ah, efter lite tolkningar av faktan så stämmer jag in i X-plintskören ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.