11 827 läst · 9 svar
12k läst
9 svar
Får fasen ligga på x-plint?
Håller på att planera kabeldragning för byte av el och får inte tag på min elektriker, så jag prövar med er.
Skall ha brunn tändning på tre uttag. Problemet är att brytaren skall vara i andra änden av rummet från där strömmen kommer in. Får man då gå med fasen kopplad från x-plint till x-plint mellan uttagen fram till brytaren och sedan signal tillbaks? Invändningen jag ev kan se är att det strider mot det logiska att ha fasen på x-plint och signal på fas plint, skulle kunna lura någon idiot i framtiden. Alternativet blir mycket bökigare kabledragning.
Tompa
Skall ha brunn tändning på tre uttag. Problemet är att brytaren skall vara i andra änden av rummet från där strömmen kommer in. Får man då gå med fasen kopplad från x-plint till x-plint mellan uttagen fram till brytaren och sedan signal tillbaks? Invändningen jag ev kan se är att det strider mot det logiska att ha fasen på x-plint och signal på fas plint, skulle kunna lura någon idiot i framtiden. Alternativet blir mycket bökigare kabledragning.
Tompa
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
X-plinten är gjord för att skarva ledare som inte "har med uttaget att göra" (ska dock tillhöra samma grupp)
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det står i första inlägget, ström in från ena änden, brytare i andra änden. Fas skarvas i tre uttag sedan till strömbrytaren och tillbaka som tändtråd i alla tre uttagen. Helt optimalt om man vill ändra ett till stumt om några år!
Prototypen
Prototypen
Detta blir betydligt svårare ifall det är en utvändig KABEL-dragning.Mikael_L skrev:
Tompa, svar ja.
Liknande trådar
-
Hur nära får en skogsväg ligga tomtgränsen?
Juridik -
Hur får ni mattorna att ligga på sin plats?
Golv -
Koppla utanpåliggande uttag från kopplingarna, virrvarr av färger.
El -
Hur nära varandra får attfallshus ligga?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lyckas inte borra hål i kaklet, hur får jag fast utanpåliggande strömbrytare?
Byggmaterial & Byggteknik