Byggahus.se
Vad skiljer svenska och amerikanska apparatdosor?

Engelska vore intressant också.

Verkar vara 60mm mellan skruvarna på alla dosorna, så då bör ju utrustning passa över gränserna vad gäller formatet.

Kan ju skilja på apparatdosans djup, diameter på stossarna (rörinföringarna). Varför intressant med amerikanska/engelska apparatdosor om man får vara lite nyfiken?

Engelska dosor har 60,3mm mellan skruvarna, men deras dosor är kvadratiska ca 87 x 87mm. Så problemet blir om apparaten som du ska sätta in i dosan bygger inåt kvadratisk, då går den inte in i en svensk dosa.

Ameriskanska dosor är helt annorlunda, de är rektangulära med skruvarna lodrätt, 84mm mellan dem. I alla fall de jag kunnat hitta.

• engelsk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • amerikansk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlyFear skrev:
Engelska dosor har 60,3mm mellan skruvarna, men deras dosor är kvadratiska ca 87 x 87mm. Så problemet blir om apparaten som du ska sätta in i dosan bygger inåt kvadratisk, då går den inte in i en svensk dosa.

Ameriskanska dosor är helt annorlunda, de är rektangulära med skruvarna lodrätt, 84mm mellan dem. I alla fall de jag kunnat hitta.
Tackar så mycket för informationen. Det gäller plattor med högtalarterminaler som jag ska sätta upp bakom hemmabiohögtalarna. Men de bygger inget inåt förutom just vid terminalerna i mitten så de borde passa fint i svenska dosor. Det är den engelska varianten på dem, se länk i föregående inlägg.

Vad är måtten mellan skruvarna på amerikanarnas/engelsmännens apparatdosor?

Tror nog att du är lite glömsk, för jag har sagt det till dig förut...
http://www.byggahus.se/forum/teknik/70198-apparatdosor.html

Men men, här kommer det igen.

Engelska dosor ca 85x85mm 60.3mm mellan skruvarna och 120.6mm i kombination
Amerikanska dosor är lite svårare att hitta info om, men tror att det är 84mm mellan skruvarna. Samma som australien.

Hehe, hittade inte den tråden. Det som är mest intressant är om det går att montera någon/några svenska dosor för att få utrustning för double gang att passa, engelsk eller amerikansk.
Engelsk single gang passar bolt on i svenska apparatdosor iaf.

amerikanska dosor är ju rektangulära, jag kan mäta mellan skruvarna på ett vägguttag när jag hinner.

Slog ihop trådarna

electrocuted skrev:
amerikanska dosor är ju rektangulära, jag kan mäta mellan skruvarna på ett vägguttag när jag hinner.
80mm nåt?

Avståndet på "skruvhålen" på "svenska" apparater är ca: 61 mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.