Byggahus.se
DSC00169.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00171.JPG

Har lyckats få tag på några begagnade armaturer. Anslutningen skiljer sig något jämfört mot vad man är van vid. Hur ska dessa anslutas? Är det så enkelt att man bara byglar mellan brun och svart och sedan kopplar fasen där?

Varför finns det inga glimtändare?

Mvh Andreas, Novis på lysrör!

Var har du hittat dom där? Ser ut som du behöver ett sk HF-don för att driva dom. Just därför finns det inga glimtändare.

Jag köpte dem på en byggretur... tittade inte så noga i dem.
På nedre bilden syns att det sitter ett par dosor i armaturen, är inte det "HF donet"? De är märkta 220 V 50Hz, vilket borde betyda att de skall matas av vanlig 230?

Fixa en bättre bild på dosorna. De styrbara HF-don jag sett styrs med 0-10V. Men det finns väl kanske äldre modeller.

Dom där armaturerna är avsedda för den äldre typen av lysrör som kallas RS-rör (rapid-start). Dom är lite tjockare än vanliga lysrör och kan ljusregleras, men jag är osäker på vilken dimmer el dyl som isf ska användas.
Ska du däremot inte dimmra dom så är det ju bara att skaffa RS-rör och som du säger bygla brun och svart.

Jag har lysrör till armaturerna, de är precis som du säger lite tjockare. Vad skulle hända om man inte stoppade dit RS-rör?

Då tänder inte rören, du måste ha dom tjocka 38 mm RS rören, reaktorerna är föregångarna till den uppsjö av HF don som finns idag. Det finns dimrar som även klarar dessa rören idag, universaldimrar som tar dom flesta laster men dom är riktigt dyra om du skall ha någon kvalitèt. Har även för mig att om du skall sätta ett bottenbelastningsmotsånd i sista armaturen om du ska seriekoppla flera på rad och dimra dom.

Vad kostade armaturerna?

Var dom prisvärda?

Jag skulle ha tolv stycken och jag gav 400 för alla. Prisvärt? för mig, Ja. Men det beror väl på vilken budget och vilka krav man har. Skulle man köpt nya hade det väl blivit drygt ~2500 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.