Svara Nytt ämne
  1. 2007-06-02 20:57
    Svara | #1

bbitss avatar
    Junior medlem Medlem: sep 2005
    43 år
    Stockholm
    81 inlägg

9 bilder

3kW poolvärmare på 10A säkring - borde jag vara orolig?

Har just köpt en poolvärmare på Jula:

Jula Postorder*Badpoovärmare

med märkeffekt på 3kW. Stoppade i morse in kontakten i ett grenuttag tillsammans med poolpumpen (märkeffekt 85W) och vidare in i ett utomhusvägguttag jag har. Funkade fint.

Efter någon timme såg jag att pumpen och värmaren hade stannat och var strömlösa och efter en kort felsökning kom jag fram till att utomhusuttaget satt på samma 10 A säkring som diskmaskinen som hade startats efter lunch och proppen hade gått... Proppen och propphuven var riktigt heta så jag fick ha handske för byta.

I med en ny propp och lät diskmaskinen gå färdigt innan jag satte på värmaren igen och det funkade igen. Gick och kollade med jämna mellanrum och kände att den proppen var betydligt varmare än de andra...

Är detta något konstigt och något jag borde oroa mig över eller är det helt normalt?

Vänligen,

/Martin
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-06-02 21:01
    Svara | #2

Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: maj 2003
    Västerbotten
    3 004 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder
    Du är i gränslandet för vad proppen klarar av det är därför den blir varm.
    En 10A säkring är egentligen avsedd för max 10Ampere på 230Volt vilket betyder cirka 2300watt.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-06-02 21:14
    Svara | #3

p3C
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2007
    Halland
    113 inlägg

Det är inte att rekomendera att köra så hög effekt på en tio amp grupp. Är det en tillfällig belastning så kan man väl ha överseende.
    Men med en värmeanläggning som ligger och drar under lång tid skall man vara försiktig. Din elpatron och pump drar drygt 13A och det löser till slut ut en 10A säkring. Byter du ut proppen och fortsätter att köra kan det uppstå brandrisk.
    Min rekommendation är att du anlitar en elektriker som installerar ett uttag säkrat 16A med 2,5mm2 kabel som matar uttaget.

4. 2007-06-02 21:34
    Svara | #4

Nykomling Medlem: maj 2007
    Jönköping
    1 inlägg

Hej
    Med 10 A säkring klarar du enbart av att belasta ungefär 2,2 Kw. Så det blir för mycket.

MVH
    Jan

5. 2007-06-03 22:20
    Svara | #5

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 255 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Personligen skulle jag inte våga bada i en pool som hade direkt kontakt med en elpryl från Jula. De har haft väldigt många artiklar på Elsäkerhetsverkets lista över apparater med försäljningsförbud. Jag har köpt elprylar från Jula som jag använder utan att vara orolig, men att bada i vatten som har direktkontakt med en elpryl därifrån, där går min gräns.

Har du jordfelsbrytare på uttaget?

6. 2007-06-04 15:30
    Svara | #6

Senior medlem Inloggad Medlem: apr 2007
    Östergötland
    694 inlägg
    Gillad 26 gånger
    9 bilder
    Ett (budget/latmans) alternativ skulle väl vara att behålla befintlig kablage (förutsätter att det är 1,5mm2) och säkra upp till 13A?

Personligen så håller jag med någon av föregående inlägg att 2.5mm2 och 16A säkring är det bästa alternativet... om nu detta är tillämpligt.

7. 2007-06-04 19:17
    Svara | #7

bbitss avatar
    Junior medlem Medlem: sep 2005
    43 år
    Stockholm
    81 inlägg

9 bilder
    hempularen skrev Visa original
    Personligen skulle jag inte våga bada i en pool som hade direkt kontakt med en elpryl från Jula.
    Inte jag heller!

Varken värmaren eller pumpen (från Toys R' Us men säkert samma kinesiska fabrik...) är inkopplade när någon är i närheten av poolen - än mindre i...

Blir till att få tag på en elektriker och säkra upp.

Tack för era åsikter/tips.

8. 2007-06-04 19:54
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    Gävleborg
    469 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Om grenuttaget är en med sladd på, kolla att det inte är bara 0,75mm2 eller 1mm2 på den.

9. 2007-06-04 20:01
    Svara | #9

Innan man säkrar upp en 1,5mm² bör man nog kolla hur det blir med utlösningsvilkoret.

10. 2007-06-04 21:00

Senior medlem Medlem: apr 2005
    680 inlägg
    Gillad 2 gånger
    77 bilder

Tumregel 230V klarar 2.300w med 10A säkring

Märkligt att Jula säljer effektförbrukare på 3 kW för 230v.

Man överlåter så vitt jag kan förstå problemet till kunden att ansluta till grövre matning med 16A.

I en del butiker får man upplysningar, i en del butiker får man tydligen en stickpropp.

Är jag ute o cyklar eller ligger det något i det jag säger?

Alve

11. 2007-06-04 21:14

Gudfader Medlem: jan 2007
    Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Jag sammanfogade den här tråden med en likadan i poolforumet. Det räcker ju med en.

12. 2007-06-04 21:35

Senior medlem Medlem: jan 2006
    535 inlägg
    Gillad 1 gånger
    28 bilder
    Jon_h som moderator ser man. Det var ett klokt val.

Jag vet inte om jag ställer mig bakom Hempularns generalisering kring elsäkerheten hos Julas produkter. Den här specifika mackapären är det dock litet leksaksvarning på. Känns som en sådan pryl man handlar i Supermarketen vid stranden på Kanarieöarna. De som gör denna gör fina luftmadrasser och båtar också. oriental-sunbeach.com.
    I mörkret är alla ledningar svarta.

13. 2007-06-04 22:24

p3C
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2007
    Halland
    113 inlägg

3kW anslutningseffekt på en fas är en mardröm. Snedbelastningen på nätet blir stor med såna här produkter. En poolvärmare som används lite på sommaren må kanske vara hänt men inbyggnadsugnar och spishällar är många gånger likadant byggda. 3,5 kW på en ugn ger ett strömuttag på 15A. På denna fas kan man inte köra varken diskmaskin, torktumlare eller tvättmaskin samtidigt som man bakar bröd. Så här stora belastningar borde vara 3 eller åtminståne 2-fasanslutna.

14. 2007-06-04 23:44

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 255 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Tjaa generalisera. Lite tillspetsat kanske det är. Men Jula har haft många produkter på elsäkerhetsverkets lista. Och borde troligen ha betydligt fler av sina produkter där.

15. 2007-06-05 07:38

Senior medlem Medlem: feb 2007
    1 002 inlägg
    Gillad 25 gånger
    1 bilder
    På ett tidigare arbete hade vi en ups som drog 40A, 1 fas. Det blev till att flytta om laster mellan faserna. Å andra sidan var elektrikerns arbetstid billigare än att gå över till trefasutrustning.

Liknande ämnen

1. Vad är detta, vitt ludd? Behöver jag vara orolig?
    av bengte i forum Miljö & hälsa
  2. Behöver jag vara orolig/åtgärda grundvattennivån?
    av Henrietta70 i forum Grund & markarbeten
  3. Ska jag vara orolig
    av tobbe_o i forum Badrum
  4. behöver jag vara orolig?
    av flelle i forum Tak & vind
  5. Vad kan det vara? (orolig)
    av msFalke i forum Altan & uteplats