Nätbolaget kräver 10 kvadrats ledning (4x10) mellan luftledningen och mätarcentralen (stolpcentral).
-Brukar dom ochså ha krav på kabeln som går mellan mätarcentralen och säkringscentralen eller dimensionerar man den som vanligt?
Eller det kanske bara är krav om man kör TN-C mellan centralerna?
-Brukar dom ochså ha krav på kabeln som går mellan mätarcentralen och säkringscentralen eller dimensionerar man den som vanligt?
Eller det kanske bara är krav om man kör TN-C mellan centralerna?
Hejsan
Med kabeln 5G6mm² ska det vara TN-S system
Med kabeln 5G6mm² ska det vara TN-S system
Jag kan välja om jag vill ha mitt jordtag vid stolpen eller vid huset. Vid huset tänkte jag först men jag vet inte riktig om det är nån fördel med det ena eller det andra... Har jag det vid stolpen så måste jag ju ha 5 ledare till centralen. Det är ca 30m mellan stolpen och huset och det blir markledning där.
Nån som har nån åsikt om hur jag ska göra?

Nån som har nån åsikt om hur jag ska göra?
En liten inflikning bara:
Fråga (00-142)
Är det tillåtet att parallellkoppla den koncentriska ledaren (skärmen) och en isolerad ledare i en kabel typ EKKJ med ledararean 6 mm2 för att använda dessa som PEN-ledare?
Svar
Ja, utförandet uppfyller kraven i ELSÄK-FS 1999:5, 546.2.1 där det anges att PEN-ledarens area skall uppgå till minst 10 mm2. En förutsättning för att montaget skall uppfylla föreskriften är att ändamålsenlig anslutningsklämma används. Kombinationen utgör tillsammans en PEN-ledare, som skall vara märkt grön/gult med ljusblå tilläggsmärkning.
Fråga (00-142)
Är det tillåtet att parallellkoppla den koncentriska ledaren (skärmen) och en isolerad ledare i en kabel typ EKKJ med ledararean 6 mm2 för att använda dessa som PEN-ledare?
Svar
Ja, utförandet uppfyller kraven i ELSÄK-FS 1999:5, 546.2.1 där det anges att PEN-ledarens area skall uppgå till minst 10 mm2. En förutsättning för att montaget skall uppfylla föreskriften är att ändamålsenlig anslutningsklämma används. Kombinationen utgör tillsammans en PEN-ledare, som skall vara märkt grön/gult med ljusblå tilläggsmärkning.
TN-S är 5-ledarsystem (3 faser separat nolla och jord)
TNC är 4-ledarsystem (3 faser och gemensam nolla och jord, dvs PEN-ledare)
Eftersom reglerna säger att summan av Jord och nolla skall vara minst 10 kvadrat mm så är det klokast att välja EKKJ 4x6/6, välj TN-S för alla nya installationer.
Prata alltid med din behöriga elektriker, han är proffs. och väljer det som är mest optimalt för er. Gör ni fel riskerar ni att ingen elektrikern vill hjälpa er.
TNC är 4-ledarsystem (3 faser och gemensam nolla och jord, dvs PEN-ledare)
Eftersom reglerna säger att summan av Jord och nolla skall vara minst 10 kvadrat mm så är det klokast att välja EKKJ 4x6/6, välj TN-S för alla nya installationer.
Prata alltid med din behöriga elektriker, han är proffs. och väljer det som är mest optimalt för er. Gör ni fel riskerar ni att ingen elektrikern vill hjälpa er.
...och TN-C-S är 4-ledarsystem som delas upp i 5-ledarsystem i centralen.spindel skrev:
C:et står för combined och S:et för separated om jag inte minns fel från gymnasiet.
Korrekt skall man använda sig av TN-C-system, 4-ledarsystem, PEN-ledare så måste denna var minst 10kvmm.
Det bästa är att få ett till ett femledarsystem så tidigt som möjligt, man eliminerar bland annat då oxå vagabonderande strömmar vilka ger upphov till onödiga magnetfält
Helt korrekt C:et står för combined och S:et för separated.
Guldstjärna får man om man vet vad T:et och N:et står för
Det bästa är att få ett till ett femledarsystem så tidigt som möjligt, man eliminerar bland annat då oxå vagabonderande strömmar vilka ger upphov till onödiga magnetfält
Helt korrekt C:et står för combined och S:et för separated.
Guldstjärna får man om man vet vad T:et och N:et står för
Terra-Neutral.
Så länge man själv eller någon annan har ett TN-C-system i närheten (även TN-C-delen i ett TN-C-S system) får man räkna med vagabonderande jordströmmar, i alla fall i marken. Så eliminerar är kanske för starkt, men man minimerar i alla fall strömmarna.
TN-S-system utan jordfelsövervakning har en tendens att snabbt bli TN-C, av felkopplingar eller felfunktioner. Åtminstonde om många fastigheter är inblandade.
Så länge man själv eller någon annan har ett TN-C-system i närheten (även TN-C-delen i ett TN-C-S system) får man räkna med vagabonderande jordströmmar, i alla fall i marken. Så eliminerar är kanske för starkt, men man minimerar i alla fall strömmarna.
TN-S-system utan jordfelsövervakning har en tendens att snabbt bli TN-C, av felkopplingar eller felfunktioner. Åtminstonde om många fastigheter är inblandade.
Hejsan
För att slippa Vagabonderande strömmar är att göra följande
Potensial utjämna
TN-S system
/ EL Installatörs Studerande
För att slippa Vagabonderande strömmar är att göra följande
Potensial utjämna
TN-S system
/ EL Installatörs Studerande
Vad betyder då TT och IT?