4 815 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
ny dosa över gammal takdosa i plåt
Hej!
Jag håller på att installera ftx-ventilation och har stött på patrull när jag skall gå igenom taket ner till källaren. Där jag skall dra rören sitter det en takarmatur med en gammal plåtdosa under. För att kunna dra spiro-rören måste armaturen tas bort.
Kan jag sätta en ny utanpåliggande dosa med två vp-rör över den gamla och koppla in två nya armaturer en bit bort?
//Pär
Jag håller på att installera ftx-ventilation och har stött på patrull när jag skall gå igenom taket ner till källaren. Där jag skall dra rören sitter det en takarmatur med en gammal plåtdosa under. För att kunna dra spiro-rören måste armaturen tas bort.
Kan jag sätta en ny utanpåliggande dosa med två vp-rör över den gamla och koppla in två nya armaturer en bit bort?
//Pär
Om jag använder en utanpåliggande dosa över den gammla och drar igenom fk:n till den nya och där skarvar på kulo. Är detta tillåtet?
/Pär
/Pär
Ja, om det inte finns risk för att fk:n skadas mot något. Annars kan det kanske gå att använda ett förhöjt doslock/näslock och gå ut med kabeln direkt från dosan. Om det är en fuktig källare, så ska det vara EKK eller EKLK istället för Kulo(EKRK).
Med en ny fråga i samma ämne, vill gå ut med två EKRK från en gammal plåt takdosa med mittstolpe, har inget behov att ha kvar lamputtaget. Finns det några snygga utanpåliggande dosor som döljer hela dosan? alt kan man få dit ett E142433 över dosan om man karvar lite på snäppfästena?
/m
/m
Täcklock med färdigt ledningsutlopp blir snyggare & bättre: E14 221 60
TVÅ kablar rörde det sig om, en åt varje håll.. så E14 221 60 går bort.marcusen skrev:
/m
Ajdå, läser visste hellre än bra idag! Eljo har annars en ganska stor kulodosa 90X60x33, E14 375 00 / 02 / 05 som ev. kanske täcker hålet. Annars så funkar det också att karva ur lite öppningar ur ett lock.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Renovera kök, ny köksfläkt med extern motor och FTX.
Ventilation -
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Behöver jag limma gammal tapet innan ny underlagstapet sätts upp?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver vi köpa ny dörr?
Fönster & Dörrar -
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt