Byggahus.se
Hej,

Fick reda av en elektriker att jag har runt 240V i kåken som jag nyligen köpt. Vilket jag iofs misstänkt då flera lampor redan gått sönder. Har också märkt att högtalarbruset är väsentligt högre när jag vill spela musik från datorn. Några tips på hur man kringgår detta fenomen och vad är det, förutom dessa saker, som den höga spänningen påverkar?

En dum fråga kanske: Kan man få ner nätspänningen på ett relativt enkelt och billigt sätt?

Tack på förhand!

Mikael_L
Zapzap skrev:
En dum fråga kanske: Kan man få ner nätspänningen på ett relativt enkelt och billigt sätt?

Tack på förhand!
Välkommen till forumet Zapzap

Svaren är nej och nej.
Dvs inte dum fråga och inte enkelt och billigt.

När du köper glödlampor ska du se till att dom är märkta 230-240V och inte 220-230V (visst var det så, rätta mig annars, någon).
Du borde inte några direkta problem med någon annan utrustning.

Spänningen i elnätet varierar inom vissa gränser, bor du nära transformatorstationen kommer du ha lite för hög spänning, för att dom som bor längre bort inte ska få alltför låg.

Prata med din nätägare, Vattenfall eller dylikt.

En bekant hade samma problem, fast för låg spänning.

Nätägaren satte dit en mätare och efter ett tag när de mätt så kom de och drog
in en ny matarkabel till hans central.

Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet Zapzap

Svaren är nej och nej.
Dvs inte dum fråga och inte enkelt och billigt.

När du köper glödlampor ska du se till att dom är märkta 230-240V och inte 220-230V (visst var det så, rätta mig annars, någon).
Du borde inte några direkta problem med någon annan utrustning.

Spänningen i elnätet varierar inom vissa gränser, bor du nära transformatorstationen kommer du ha lite för hög spänning, för att dom som bor längre bort inte ska få alltför låg.
Tackar!

Då slipper jag dumstruten för den här gången iaf...men den kommer nog på förr eller senare.

Antog att det inte fanns något enkelt eller billigt sätt att åtgärda detta. Glödlampor kan jag alltid köpa, däremot så stör högtalarbruset mig desto mer. Är relativt säker på att det beror på elproblemet.

Ska kontakta min elleverantör iaf.

Tack för svaren!

Jag tror inte att "bruset" har med spänningen att göra, däremot vet jag att vissa förstärkare som har nätdelens "mittpunkt" ansluten till jord kan få problem med visst missljud

Du kan skaffa en stor UPS som rensar inkommande... kostar en slant men då har du ström även vid strömavbrott.... :)

elmont skrev:
Jag tror inte att "bruset" har med spänningen att göra, däremot vet jag att vissa förstärkare som har nätdelens "mittpunkt" ansluten till jord kan få problem med visst missljud
Nja...det skumma är att när strömkabeln till datorn (som det endast gäller) är ur så brusar det ingenting men så fort jag sätter i strömkabeln så börjar det brusa så någonting med elen är det.

Men det är bara när datorn är kopplad till förstärkaren, alltså inget brus när jag lyssnar som vanligt via cd-spelaren.

Gick det där att förstå?

Kort:
Ström (Dator-Förstärkare-Högtalare) =Brus
Ingen ström (Dator-Förstärkare-Högtalare) =Inget brus.

Prova att bunta ihop kablarna nät och signalkablarna för att minska slingan som störningarna kommer in genom. Det låter tokigt att lägga signalkabeln mot nätkabeln men det blir en slinga genom förstärkarns nätkabel, signalkabeln och datorns nätkabel och är den då stor och öppen så induceras alla magnetiska störningar rakt in.

Du kan prova att köra utan skyddsjord, men jag sa bara prova, skyddsjord har med livsavgörande säkerhet att göra.

Rapportera hur det gick.

Prototypen

Bruset du hör är garanterat dynga som emitteras från datorns nätdel eller jordbrum. Jordbrum kan du utesluta med en galvanisk avskiljare i form av en liten trafo mellan datorn och stärkaren. Alternativt köra optisk digital överföring om du har möjlighet till det. Löser inte det problemet så är det säkert dynga från datorns nätdel eller någon annan del inne i datorn. En dator är en extrem miljö full med massa störningar...

Är det en Pioneer förstärkare du har?
Jag har det och hade samma problem som du. Trodde det var fel på ljudkortet, men testade med den bärbara. Det var lika med den. Tog en annan förstärkare och det fungerade bra.
Löste problemet med en galvanisk avskiljare från Biltema (31-441)

Det vart betydligt bättre, men ej 100%, finns kanske bättre. Hittar du någon så säg till.

Mikael_L
prototypen skrev:
Du kan prova att köra utan skyddsjord, men jag sa bara prova, skyddsjord har med livsavgörande säkerhet att göra.
Jag provar jämt och ständigt, som bor i lägenhet som helt saknar dylika faciliteter (utom vid diskbänken). :D

Nu ljög jag lite, jag har skyddsjordat ett rum.

edit: kollade just, hela köket var faktiskt jordat, inte bara runt diskbänk.

Brus i högtalare som har med el att göra brukar ju oftast beskriva som ett jämt och fint brum (50Hz). Brus (Alla frekvenser på en gång), brukar ju ofta bro på taskiga komponenter någonstans i signalvägen (Som man varit inne på tidigare i tråden). Om du kopplar ur signalkabeln, kvarstår bruset? Isåfall tycker jag också att det är värt att prova en galvanisk avskiljare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.