Byggahus.se
Fick hem mina nya fina hide-a-lite förra veckan och då konstaterade jag att man hade pressat fast lampsladdar på de kortare värmetåliga trådarna (van vid sockerbitar...)

Jag vill ju gärna behålla AMP-kontakterna. Brukar ni behålla hela kabellängden (2m) och rulla ihop den eller kortar ni av kabeln och byter kontakter alt gör ny anslutning till lampan? Tips tack! (det är till bänkbelysning i kök).

Är själv lite "allergisk" mot att ha sladdar hoprullade i buntar. Så jag hade nog kortat av sladdarna så att det endast är den längd som behövs.

Men det finns en risk med detta, om kablarna är "klena" i arean så kan du få olika ljusstyrkor på lampor med olika långa sladdar.

Såg oxo det på mina hide-a-lite-lampor. Jag klippte kablarna i lämpliga längder och buntade ihop dem med inkommande 12V i en punkt med U-båtar.

Frågan gällde ju om man kan korta av kablarna vilket inte påverkar ljusstyrkan. "Klena i arean"? Kabelarean är anpassad för resp. spot som dessutom inte bör förlängas i längd. Max 2meter mellan spot och trafo. Längre kabel kräver speciella (dyrare) trafos.

//Janne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.