Har en liten fläktmotor på 0,1hk som är märkt 380/220V.
Har suttit D-kopplad på 400V förut men har nu flyttat den och har inte tillgång till trefas längre.
Det ska väl gå att köra den på 230V om man kopplar om den och monterar en kondensator mellan två av lindningarna i den vad jag vet.
Frågan är nu, hur stor kondensator behöver jag, och exakt var ska jag koppla in den?
Tacksam för snabb hjälp
Har suttit D-kopplad på 400V förut men har nu flyttat den och har inte tillgång till trefas längre.
Det ska väl gå att köra den på 230V om man kopplar om den och monterar en kondensator mellan två av lindningarna i den vad jag vet.
Frågan är nu, hur stor kondensator behöver jag, och exakt var ska jag koppla in den?
Tacksam för snabb hjälp
har den suttot D-kopplad på 400V så blri det nog inte så bra att köra enfastigt med kondensator.
hade den varit Y-kopplad hade det varit bättre.
hade den varit Y-kopplad hade det varit bättre.
Mer eller mindre saxat från en motorleverantörs katalog...
"Trefasmotorer upp till ca 0,75kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att 2 faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den 3:e fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasmatningen. Motorn måste först kopplas 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten. /.../ Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW.
"Trefasmotorer upp till ca 0,75kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att 2 faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den 3:e fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasmatningen. Motorn måste först kopplas 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten. /.../ Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW.
Det är riktigt att 6µF vore lämpligt på en motor i din storlek.
Men precis som Master Mimer säger är du ganska rökt ändå eftersom motorn var D-kopplad för 400V-driften!
Du får alldeles för låg spänning över lindningarna för att det ska funka riktigt!
Osis!
Men precis som Master Mimer säger är du ganska rökt ändå eftersom motorn var D-kopplad för 400V-driften!
Du får alldeles för låg spänning över lindningarna för att det ska funka riktigt!
Osis!
Var motorn verkligen D-kopplad ?????? på 400V :-?Sstammarn skrev:Har en liten fläktmotor på 0,1hk som är märkt 380/220V.
Har suttit D-kopplad på 400V förut men har nu flyttat den och har inte tillgång till trefas längre.
Det ska väl gå att köra den på 230V om man kopplar om den och monterar en kondensator mellan två av lindningarna i den vad jag vet.
Frågan är nu, hur stor kondensator behöver jag, och exakt var ska jag koppla in den?
Tacksam för snabb hjälp
Var motorn verkligen D-kopplad ?????? på 400V :-?[/quote]Granit999 skrev:[quote author=Sstammarn link=1132507572/0#0 date=1132507572]Har en liten fläktmotor på 0,1hk som är märkt 380/220V.
Har suttit D-kopplad på 400V förut men har nu flyttat den och har inte tillgång till trefas längre.
Det ska väl gå att köra den på 230V om man kopplar om den och monterar en kondensator mellan två av lindningarna i den vad jag vet.
Frågan är nu, hur stor kondensator behöver jag, och exakt var ska jag koppla in den?
Tacksam för snabb hjälp
Det undrar jag också
Jag håller med de senare talarna!
En liten motor som din, stämplad 400V/230V, måste ju rimligen ha varit Y-kopplad när den var kopplad till 400V!
Är det så, så ska det i alla fall inte vara något problem (Bortsett från effektminskningen) att D-koppla den för enfasdrift med en konding på just runt 6µF enligt mina tabeller!
En liten motor som din, stämplad 400V/230V, måste ju rimligen ha varit Y-kopplad när den var kopplad till 400V!
Är det så, så ska det i alla fall inte vara något problem (Bortsett från effektminskningen) att D-koppla den för enfasdrift med en konding på just runt 6µF enligt mina tabeller!
Provkörde den med kondensator idag. Är lite långsam i starten, men efter en liten stund varvar den upp till fullt arbetsvarv. Startar alltid åt samma håll och ger ingen värme i varken motor eller kondensator.
Med andra ord, fungerar perfekt.
Tack för all hjälp, glad att ni finns.
Med andra ord, fungerar perfekt.
Tack för all hjälp, glad att ni finns.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Den ligger i rätt härad. Tumregelmässigt kanske lite högt. Men om motorn har ett högt startmoment kan en större kondensator behövas för att starta den. Håll koll på motorns temperatur.