4 945 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
eluttag innanför dörr!
Nu har jag kollat runt här hemma, ja vi har precis så i alla rum utom köket.
Förutom att använda dom till dammsugaren så sitter stereon i vardagsrummet kopplad i ett av dessa uttag och ett används regelmässigt till att koppla diverse laddare, mobiltelefon, kamera skruvdragare osv.
I ett annat av dessa uttag sitter en förlängskabel/grendosa permanent för att uttaget sitter helt tokigt, men det andra sitter ännu värre.
Så jag kan konstatera att här fungerar den "standarden" inte så speciellt bra.
Förutom att använda dom till dammsugaren så sitter stereon i vardagsrummet kopplad i ett av dessa uttag och ett används regelmässigt till att koppla diverse laddare, mobiltelefon, kamera skruvdragare osv.
I ett annat av dessa uttag sitter en förlängskabel/grendosa permanent för att uttaget sitter helt tokigt, men det andra sitter ännu värre.
Så jag kan konstatera att här fungerar den "standarden" inte så speciellt bra.
Den sitter där på grund av strömbrytaren, men inte för att det är billigt, utan därför att man sällan har möbler hela vägen fram till dörren, och inte som täcker strömbrytaren. Då finns det plats för en ledig kontakt också.
De enda "fria" kontakter som jag ser i vårt hem är just dessa. Alla andra sitter bakom och under möbler vilket gör det bökigt att komma åt för att sätta i sladden till dammsugaren. Men det gäller också tillfälliga saker som mobilladdare, borrmaskinen och liknande. Låt det vara uttag där, de behövs.
De enda "fria" kontakter som jag ser i vårt hem är just dessa. Alla andra sitter bakom och under möbler vilket gör det bökigt att komma åt för att sätta i sladden till dammsugaren. Men det gäller också tillfälliga saker som mobilladdare, borrmaskinen och liknande. Låt det vara uttag där, de behövs.
Då behöver man väl knappast ett i varje rum! Vi använder ett och samma uttag alltid, centralt placerad i lgheten, så når sladden (med lite god vilja) överallt.Billman skrev:
Om dom tyckte så synd om deras värkande ryggar skulle uttagen satts en meter upp istället
Hej!
Jag funderar nämligen på att flytta ett sådant uttag från ett litet sovrum till ett annat rum där jag behöver ett till kontoret, annars kostar det extra 800kronor.
Inte så mycket pengar i sammanhanget men behövs inte uttaget så kan man lika gärna flytta det!
Men det verkar vara delade meningar om det behövs eller ej?
mvh
Bambi
Jag funderar nämligen på att flytta ett sådant uttag från ett litet sovrum till ett annat rum där jag behöver ett till kontoret, annars kostar det extra 800kronor.
Inte så mycket pengar i sammanhanget men behövs inte uttaget så kan man lika gärna flytta det!
Men det verkar vara delade meningar om det behövs eller ej?
mvh
Bambi
Men som du säkert vet är ingalunda SS 437 01 46 en lagtext, utan snarare ett förslag på hur en standard för lägenheter skall se ut. Orden "skall" borde nog bytas ut till "bör" i denna föreskrift.
Ofta är det beställaren av ett bostadskomplex, eller snarare dess representant i from av en elkonsult, som bestämmer hur uttag skall placeras i lägenheten. Det kan skilja sig ganska mycket åt hur t ex HSB och Skanska vill ha sin installation.
I stort sett följs dock denna standard i nybyggnation idag, med små variationer från beställare till beställare.
Ofta är det beställaren av ett bostadskomplex, eller snarare dess representant i from av en elkonsult, som bestämmer hur uttag skall placeras i lägenheten. Det kan skilja sig ganska mycket åt hur t ex HSB och Skanska vill ha sin installation.
I stort sett följs dock denna standard i nybyggnation idag, med små variationer från beställare till beställare.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Billman skrev:
Vet i en lägenhet där jordad el monterats i efterhand, med utanpå liggande dosor, vid dörrarna sitter en strömbrytare och ett vägguttag i samma kåpa, det 'lustiga' är att vägguttaget sitter OVANFÖR strömbrytaren, nån som kan ge en annan förklaring än att elektrikern var lite korttänkt/oerfaren av sig?
Jag behöver väl inte förklara varför jag inte tycker det är en lämplig ordningsföljd.
Ja, skillnaden på svensk standard och föreskrift har jag mer än klart för mig. Svarade bara på frågen om varför dom sitter där och vad dom möjligen kan vara tänkta till. Det är alltid upp till beställaren att utforma kravspec. om han vill han något annat än gällande svensk stanard.zombie skrev:Men som du säkert vet är ingalunda SS 437 01 46 en lagtext, utan snarare ett förslag på hur en standard för lägenheter skall se ut. Orden "skall" borde nog bytas ut till "bör" i denna föreskrift.
Det är alltså ingen föreskrift, utan som du säger en rekomendation.
Jag hade aldrig bytt bort eluttag i "golvhöjd" som sitter precis innanför dörren! Saknar sådana uttag i mitt hus (kompletterar löpande) och jag förbannar varje rum där man inte kan sätta mobilladdaren och andra tillfälliga förbrukare. Det är ju oftast de mest lättåtkomliga uttagen i rummen.
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 482 inlägg
Det kan ha sin förklaring.Snailman skrev:Vet i en lägenhet där jordad el monterats i efterhand, med utanpå liggande dosor, vid dörrarna sitter en strömbrytare och ett vägguttag i samma kåpa, det 'lustiga' är att vägguttaget sitter OVANFÖR strömbrytaren, nån som kan ge en annan förklaring än att elektrikern var lite korttänkt/oerfaren av sig?
Jag behöver väl inte förklara varför jag inte tycker det är en lämplig ordningsföljd.![]()
Förmodligen satt det endast en infälld dosa innan, med en strömbrytare. Nu vill man få dit en strömbrytare och ett uttag. Alltså två "enheter". Då använder man sig av en s.k tvåfacksram. Den finns i två "höjder" (hur mycket den bygger från vägg). Den tunnaste (och snyggaste
Så kanske det har gått till...