Byggahus.se
Var hemma hos min svåger idag för hans spis funkade inte. Till min stora fasa upptäckte jag att det var draget 1.5mm istället för 2.5mm till 3*16A.

Summrade mellan faserna och jord och det visade sig att där var kortis någonstans
i VP-röret mellan central och dosa på två av faserna. Vi kunde inte dra ut trådarna så vi fick dra nytt ner till köket. Nu till min fråga.

Vad händer rent praktiskt när det är draget 1.5mm istället för 2.5mm till 16A, kan det verkligen smälta ihop eller man kan misstänka att det var mössen som varit framme istället?

En annan fråga hur gör man när man vill skriva upphöjt till 2 på tangentbordet?

Försök att dra ut, går det inte med våld så finns mera våld att ta till. Mikael L har mätt på FK i rör i isolering och det blir varmt så det skulle vara intressant att få veta om det smält i röret. Det kan stundtals flutit drygt 20 A i ledningarna. Var det ett 16 eller 20 mm rör, kanske ett 15,2 eller 18,6 om det var gammalt.

Hur man gör upphöjt vet jag inte, jag skriver mm2.

Prototypen

Ska de eller bör de vara 2.5mm till ett 3 fas 380 volt eller går de bra med 1.5mm?

prototypen skrev:
Försök att dra ut, går det inte med våld så finns mera våld att ta till. Mikael L har mätt på FK i rör i isolering och det blir varmt så det skulle vara intressant att få veta om det smält i röret. Det kan stundtals flutit drygt 20 A i ledningarna. Var det ett 16 eller 20 mm rör, kanske ett 15,2 eller 18,6 om det var gammalt.

Hur man gör upphöjt vet jag inte, jag skriver mm2.

Prototypen
Vi tog i så vi höll på att sk*ta i byxorna men icke, det rörde sig inte. Det var ett 20
rör, och det retar mig jag skulle gärna vilja se vad som orsakade det, hade det varit mitt hus hade jag rivit ner väggen, men det var det ju "tyvärr" inte.

Hyttmyra skrev:
Ska de eller bör de vara 2.5mm till ett 3 fas 380 volt eller går de bra med 1.5mm?
Du kan ju säkra ett trefas uttag med 3*10A och 1.5mm2, så det borde väl gå bra så länge man inte har 3*16A. Men helt säker är jag inte.

Kvadrat skrives lämpligen som ^2, dvs 1,5mm^2 i ditt fall =)

Mikael_L
Hyttmyra skrev:
Det beror främst på vilken avsäkring du behöver ha.
Kabeldimensionen kan vara 3x1,5kvmm, 3x2,5 kvmm, 3x4 kvmm, 3x6kvmm osv.

Sen beror det lite på ledningslängd, vilken miljö ledningarna ska förläggas i samt hur god din elmatning från din elleverantör är.

Du måste först bestämma dig för vad du kan behöva i effekt vid ditt trefasuttag, sen dimensionerar man säkringarna efter denna effekt, men kablar dimensioneras efter denna effekt + de övriga faktorerna.

JA!! , så svårt är det, om allt ska göras riktigt ordentligt !! :surprised:

Men det snabba svaret på din fråga är:
3x1,5 kvmm = 3 x10A
3x2,5 kvmm = 3x16 A
3x4kvmm = 3 x 20 A

Och detta fungerar nog i minst 90% av fallen.

Mikael_L skrev:
Det beror främst på vilken avsäkring du behöver ha.
Kabeldimensionen kan vara 3x1,5kvmm, 3x2,5 kvmm, 3x4 kvmm, 3x6kvmm osv.

Sen beror det lite på ledningslängd, vilken miljö ledningarna ska förläggas i samt hur god din elmatning från din elleverantör är.

Du måste först bestämma dig för vad du kan behöva i effekt vid ditt trefasuttag, sen dimensionerar man säkringarna efter denna effekt, men kablar dimensioneras efter denna effekt + de övriga faktorerna.

JA!! , så svårt är det, om allt ska göras riktigt ordentligt !! :surprised:

Men det snabba svaret på din fråga är:
3x1,5 kvmm = 3 x10A
3x2,5 kvmm = 3x16 A
3x4kvmm = 3 x 20 A

Och detta fungerar nog i minst 90% av fallen.
Tack för de... då är de 2.5kvmm som gäller vid 380 volt då..

Mikael_L
Hyttmyra skrev:
Tack för de... då är de 2.5kvmm som gäller vid 380 volt då..
NÄ, inte för 380V utan för 16A, som jag skrev.
(eller 10A vid t.ex. långa ledningar, om det är trefas ut till garaget som ligger 50m från huset, t.ex.)

dave_R skrev:
En annan fråga hur gör man när man vill skriva upphöjt till 2 på tangentbordet?
Alt+0178 ger en upphöjd 2:a

tex 1,5 mm² :)

• Gilla
DJGB
  • Laddar…
buffster skrev:

Aha, tack för det!

Ingen som har någon förklaring på min ursprungsfråga om 1.5mm² andvänds till 3*16A?

Det finns nog ganska stor chans att just det som verkar ha hänt inträffat. Ledningarna blir överhettade, isoleringen smälter eller förkolnar, då blir det kortslutning (förkolnad plast leder ström).

Den indikation du har är ju att du har kortslutning, ledningarna verkar sitta fast i röret (inte så konstigt om isoleringen smält), och du har för stor säkring till ledararean. Dessutom så har du en förbrukare (spisen) som i många fall kan dra lite mer än den säkras för. Så diagnosen verkar stämma med förklaringen.

Kan ju vara lite intressant om ni vet hur det blivit så här?

Skall kanske tillägga att ni får var väldigt tacksamma att spisen slutade fungera, sådana här fel leder lätt till brand.

När isoleringen förkolnar så leder den som sagt ström men inte jättebra, inte som metall. Då fungerar den förkolnade isoleringen som värmeellement, och den leder även om spisen är avstängd. alltefterssom det nya "ellementet" inne i röret blir varmare så förkolnas mer och mer av isoleringen värmeellementet blir kraftigare och kraftigare, sedan är det bara att hoppas att säkringen löser ut innan det börjat brinna.

buffster skrev:

Här är några fler "bra att ha tecken":

Alt + 0186 eller 248 ger ° som i t.ex. C°
Alt + 157 ger Ø som i t.ex. Ø16
Alt + 0178 eller 253 ger ² som i t.ex. m²
Alt + 252 ger ³ som i t.ex. m³

hempularen skrev:
Skall kanske tillägga att ni får var väldigt tacksamma att spisen slutade fungera, sådana här fel leder lätt till brand.

När isoleringen förkolnar så leder den som sagt ström men inte jättebra, inte som metall. Då fungerar den förkolnade isoleringen som värmeellement, och den leder även om spisen är avstängd. alltefterssom det nya "ellementet" inne i röret blir varmare så förkolnas mer och mer av isoleringen värmeellementet blir kraftigare och kraftigare, sedan är det bara att hoppas att säkringen löser ut innan det börjat brinna.
Presix...och med en JFB i anläggningen så ökar chansen betydligt för att felet upptäcks innan branden är ett faktum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.