Byggahus.se
Hej!

Letar efter billiga (eller i alla fall inte snordyra) kabelkanaler till lite kabeldragning där hemma. Det jag är ute efter är kanaler i lite större dimensioner såsom snitt på 60x110mm i vit plast.

Elektroskandia har en hel del och jag kan få skaplig rabatt där. Dock tycker jag fortfarande att 300-500kr för en tvåmeters längd är lite i grövsta laget. Har någon tips på var jag kan hitta mina kanaler?

Hornbach är i särklass billigast om du är privatperson. Skippa Elektroskandia, Ahlsell etc även om du har 'kontakter'. Dom e snordyra...

Tostarp skrev:
Hornbach är i särklass billigast om du är privatperson. Skippa Elektroskandia, Ahlsell etc även om du har 'kontakter'. Dom e snordyra...
Beror på vad du jämför för prylar... Eljo Trend får jag exempelvis billigare på Elektroskandia än på byggvaruhusen och ungefär till samma pris som på Elbutik.se.

Frågan är dock om Hornbach har kanaler i de grövre dimensionerna?

Holger_Olofsson skrev:
Vi har nyligen renoverat och lagt flera meter kabelkanaler. Vi köpte av Elproffset. De köper in kanaler från samma tillverkare som Thorsman, fast till mycket bättre priser. Jag skulle rekommendera dig att höra med dem. De har en webbshop, men där finns bara en bråkdel av deras sortiment.
Yup, var där jag kollade upp lite priser. De har ju som du säger inget i sin "butik" så jag sökte på lite diverse E-nummer på kanaler jag kollat på hos Elektroskandia. Tyvärr hade de inga sensationella priser på någon av de grövre kanalerna jag tittade på...

Har du något tips på lite grövre kanaler i klassen 60x110?

Ett tips, som vi upptäckte lite sent. Kapa list och lock på olika ställen. Så att du "gömmer" skarven med locket.
Yup, ett bra djungelknep =)

Tackar Holger! Dock frågar jag mig om jag är den enda som tycker att 300 spänn är en hiskilig massa pengar för två meter formsprutad PVC-plast?

phl skrev:
Tackar Holger! Dock frågar jag mig om jag är den enda som tycker att 300 spänn är en hiskilig massa pengar för två meter formsprutad PVC-plast?

Tänk på att thorsman´s "TIR +" kanaler är grymt enkla att montera, spricker inte lika lätt som billiga plaster, går snabbt, snyggt, samt att deras vinklar och hörn är genomtänkta. Men kvalitet kostar.

men håller med om att 300 kr är kostsamt.

Sedan kostar ju Thorsmans TIR+ ännu mer än 300 pix. Får ta och kolla vad rabatterna på ES ger...

Hejsan

Har du kollat in på ÖB vad dom tar

elis@sevalla skrev:
Hejsan

Har du kollat in på ÖB vad dom tar
Menar du Överskotts Bolaget??? dom säljer ju bara Taiwan skräp...

BB1= vad är det?

BB2 = vad är det?

Begränsad behörighet vet jag, men vad var det 1 resp 2 betydde?

Trådlyft.
Har det hänt något på marknaden för kabelkanaler på 6 år? Jag behöver en kanal, helst med hörn, för att dra en bunt (minst ett dussin) cat6 nätverkskablar i till teknikrummet. Den ska vara snygg, stabil, lättmonterad och billig.

För min del slutade det med kanaler från Thealit. Kommer inte ihåg vilken serie men de var/är schysta i kvalitet, bra att jobba med samt stort utbud av vinklar och sådant.

E
Tehalit. Jävla skitkanaler. Schneider (thorsman) eller hager rekommenderas starkt. Vinklar; L, T, inner- och ytterhörn finns till de flesta storlekar. Ett dussin cat6, 40x60, då finns det lite plats över för framtida utökning också.

Hager verkar ju vettigt, även om de kostar. Tur att det räcker med några meter. Verkar finnas i 57 x 40.
Några tips på var man kan köpa billigt?

Emil_K skrev:
Tehalit. Jävla skitkanaler. Schneider (thorsman) eller hager rekommenderas starkt.
Utveckla gärna.

Tehalits hörn går inte över kanalen. Dvs man måste kapa locken exakt...

Obo betterman är billiga. Dock bara 2 meter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.