1 921 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Fråga kopplingsdosa, nolla i badrummet
Hejsan,
Är i behov av lite hjälp då jag inte når min elekriker för närvande. Skidsemester!!!! ;-)
Jag skall sätta golvvärme i badrummet och tänker använda mig av slingan som var till el-elementet tidigare. Dock så vill vi flytta styrningen av golvvärmen drygt 2 meter till att ligga ovanför lysbrytaren. Från elementet gick en fas, nolla samt jord till andra sidan av badrummet via taket till handdukstorken. Denna vill jag ha kvar och undrar hur jag skall göra med flytten från element till golvvärmen...
Kan man dela upp på den gamla platsen så en fas, nolla samt jord går åt varsit håll?
Eller måste nollan gå i serie?
Skall man sätta en dosa för delningen? Kan man ha det i badrummet?
Min frågeställnig e då jag måste dra rören innan jag sätter upp väggarna...
Inkopplingen sker av elektriker
Är i behov av lite hjälp då jag inte når min elekriker för närvande. Skidsemester!!!! ;-)
Jag skall sätta golvvärme i badrummet och tänker använda mig av slingan som var till el-elementet tidigare. Dock så vill vi flytta styrningen av golvvärmen drygt 2 meter till att ligga ovanför lysbrytaren. Från elementet gick en fas, nolla samt jord till andra sidan av badrummet via taket till handdukstorken. Denna vill jag ha kvar och undrar hur jag skall göra med flytten från element till golvvärmen...
Kan man dela upp på den gamla platsen så en fas, nolla samt jord går åt varsit håll?
Eller måste nollan gå i serie?
Skall man sätta en dosa för delningen? Kan man ha det i badrummet?
Min frågeställnig e då jag måste dra rören innan jag sätter upp väggarna...
Inkopplingen sker av elektriker
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Dela upp det kan du göra. Men det kanske inte är bästa stället att sätta en kopplingsdosa, där radiatorn satt tidigare.
När det gäller placering av dosan (och av både styrning till golvärme och belysning) så måste du titta lite på vilka zoner det hamnar i i våtrummet. Om du använder sökfunktionen här så bör du kunna hitta många inlägg som beskriver zonindelningen. Komme inte ihåg detaljerna tillräkligt bra för att våga citera dem här.
När det gäller placering av dosan (och av både styrning till golvärme och belysning) så måste du titta lite på vilka zoner det hamnar i i våtrummet. Om du använder sökfunktionen här så bör du kunna hitta många inlägg som beskriver zonindelningen. Komme inte ihåg detaljerna tillräkligt bra för att våga citera dem här.
Jag förmodar att det är 3 faser och nolla + skyddsjord i väggen där du hade ditt element!? Förmodligen är ytterligare element anslutna på samma grupp. Dela upp det som du tänkt är okej men har du både 1-fas och 3-fasbelastningar blandat på gruppen så säger jag det i den här tråden också:
Du måste ha antingen ha en trepolig dvärgbrytare eller en jordfelsbrytare som skydd för att det ska bli godkänt.
Du måste ha antingen ha en trepolig dvärgbrytare eller en jordfelsbrytare som skydd för att det ska bli godkänt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nu stod det väl iofs inget om flera faser i frågan? Jag uppfattar det som att frågan gäller om man får dela upp den fas som finns åt 2 håll, eller om den måste följa med runt så att allt ligger i en kedja.
Men det kanske är bra om frågeställaren kontrollerar noga att det verkligen bara finns en fas till det nuvarande ellementet.
Men det kanske är bra om frågeställaren kontrollerar noga att det verkligen bara finns en fas till det nuvarande ellementet.
Det är 3 faser +nolla + jord
Fick dock tag på min elektriker och tar golvvärmen ifrån en enfas-grupp istället då det endast handlar om 300w. Dock är det intressant att det är kopplat 3-fas till elementen och 1-fas till handuksvärmaren som är kopplad från elementet...
Kopplar antagligen den till den andra gruppen med ;-)
Tack för era svar!
Fick dock tag på min elektriker och tar golvvärmen ifrån en enfas-grupp istället då det endast handlar om 300w. Dock är det intressant att det är kopplat 3-fas till elementen och 1-fas till handuksvärmaren som är kopplad från elementet...
Kopplar antagligen den till den andra gruppen med ;-)
Tack för era svar!