Byggahus.se
Hej,
Min jordfelsbrytare går när jag sätter på min takfläkt.
Är motorn trologtvis paj eller är det bara att byta kondensator. motorn är en 7 månader gammal Östberg TKC300C

Hälsningar,

Johan

Varför skulle kondensatorn vara trasig? Den vanligaste driftkondensatorn är förpackad i en plastburk som inte leder åt något håll.

Däremot lindningstråden har ett tunnt uschligt lacklager som hellre blir fel på.

I felsökningssyfte, fungerar den utan skyddsjord?

Prototypen

Kontrollera kopplinsdosor/kontaker m.m. på fläkt.
Verkar som att du fått in fukt någonstans ... eller fått ett måndagsexemplar ...

prototypen skrev:
Varför skulle kondensatorn vara trasig? Den vanligaste driftkondensatorn är förpackad i en plastburk som inte leder åt något håll.

Däremot lindningstråden har ett tunnt uschligt lacklager som hellre blir fel på.

I felsökningssyfte, fungerar den utan skyddsjord?

Prototypen
vet ej, det enda som var utbyteskomponent när jag öppnade kopplingslådan till motorn...

Den fungerar utan jord.

FrittDrag_II skrev:
Kontrollera kopplinsdosor/kontaker m.m. på fläkt.
Verkar som att du fått in fukt någonstans ... eller fått ett måndagsexemplar ...
Fungerar som sagt utan jord. fukt tror jag inte men det kan ha varit urorsaken samt att den står innomhus nu för "torkning".

300ohm mellan jord och ledare resp nolla

Verkar som att du fått en måndagsexemplar.

Ser du inget logiskt ställe där strömmen kan "hoppa över", fukt etc. (verkar som att du tittat överallt redan), så begär en ny fläkt på garantin.

Lycka till :)

Leverantören kommer och byter hele motorn redan imorgon utan minsta knyst på fabriksgarantin. Snabbt och effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.