Har ett problem. När jag tog bort skyddskåpan från hålet i taket såg det ut som på bilderna. Vilka kablar skall jag koppla in i lamp-honan?
Bild1: Bild på hur kablarna kommer ut från tre olika hål
Bild2: Ritad version av ovanstående
Bild1: Bild på hur kablarna kommer ut från tre olika hål
Bild2: Ritad version av ovanstående
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Finns inget enkelt svar på det. Då måste du nog först t reda på vad som sitter i de andra ändarna.
Försök inte att på måfå koppla in dig. Det kan bli farligt.
Försök inte att på måfå koppla in dig. Det kan bli farligt.
Jag TROR att den blå ledaren är tändtråd och de tre svarta är nollan. De tre svarta ska således kopplas ihop med varandra i ena anslutningen i lamputtaget och den blå ska in på den andra.
Sen tror inte jag på att det såg ut så där när du öppnade dosan. Det stämmer liksom inte att det ligger avisolerade ledningsändar huller om buller.
Sen tror inte jag på att det såg ut så där när du öppnade dosan. Det stämmer liksom inte att det ligger avisolerade ledningsändar huller om buller.
Beror på vilket år dragningen gjordes. Runt 1970 (mitt hus) var svart nolla, vit fas, röd jord och blå ofta tändtråd. Mycket förvirrande när blå är nolla på alla nyare installationer. (byter ut dessa blå tändtrådar så ofta det bara går...)Benring skrev:
Kan likagärna vara vit nolla och svart fas, måste mätas! Men eftersom vit är hopkopplad låter det troligt med svart nolla, men som sagt...dalle skrev:
Hejsan
Du måste mäta i el man kan inte ta något för givet fram med en multimeter
och prova att ställa strömställaren i olika lägen
PS kom ihåg att sära på kablarna innan du spännings sätter kablarna
Du måste mäta i el man kan inte ta något för givet fram med en multimeter
och prova att ställa strömställaren i olika lägen
PS kom ihåg att sära på kablarna innan du spännings sätter kablarna
Det har funnits olika standarder för användningen av de olika färgerna genom åren. Därav behovet av kontrollmätning.
"Att meta är att veta..."
Ska väl uttalas med någon form av dialekt.
"Att meta är att veta..."
Ska väl uttalas med någon form av dialekt.
Då får jag passa på att rekommendera ett kvalitetsinstrument med strömtång, tex ett Fluke 322. Strömtången är fantastiskt användbar när man skall försöka reda ut hur olika trådar sitter ihop under drift. I ditt fall kan man naturligtvis inte mäta någon ström.
Jag har kasserat flera billiga instrument för att de har varit glappa och opålitliga. Glappa instrument är en uppenbar säkerhetsrisk.
Sen ställer jag mig frågande till hur du skall kunna skilja mellan nolla och jord med en enkel spänningsmätning. Har du något annat uttag du kan titta i för att kolla färgerna?
Jag har kasserat flera billiga instrument för att de har varit glappa och opålitliga. Glappa instrument är en uppenbar säkerhetsrisk.
Sen ställer jag mig frågande till hur du skall kunna skilja mellan nolla och jord med en enkel spänningsmätning. Har du något annat uttag du kan titta i för att kolla färgerna?
I detta fall kan du nog baserat på tidigare års val av färger och "sätt att koppla" utgå från att det inte är jord i någon av trådarna utan i så fall nolla. Dock är det ju så att om du mäter mellan två trådar och får 230V så vet du ju fortfarande inte vilken som är nolla och vilken som är fas. Då måste du mäta mot något ställe där du verkligen vet detta.mattiasp skrev:
Om du antar att det är som sawsaw säger så kan du kontrollmäta detta. Då ska det vara 230V mellan inkommande vit och svart samt 230V mellan svart och blå om brytaren är på och 0V om brytaren är av. Inkommande vit/svart är ju det som ger 230V, övriga vit/svart ska ge 0V. Dessa matar förmodligen ojordade vägguttag.
OBS: Att mäta med multimeter i spänningsförande installationer är inget jag rekommenderar om man inte är säker på vad man håller på med...
Jag skulle nog dessutom försöka följa trådarna och se vart de går (vägguttag, andra dosor, etc).
Välj bara rätt mätverktyg så att det klarar kortslutnignsströmmarna som finns i den anläggning som du håller på att mäta finns i denna länk lite tips om mvad man skall tänka på.......
http://www.byggahus.se/forum/el/4782-maetverktyg.html#post122151
http://www.byggahus.se/forum/el/4782-maetverktyg.html#post122151