Svara Nytt ämne
  1. 2006-02-23 19:47
    Svara | #1

lexuss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    103 inlägg

18 bilder

Inkoppling av 3-fas elmätare

Hej!
    Kan någon beskriva hur det går till att ansluta en 3-fas elmätare? Den ska sitta mellan en brytare och en värmepump. 2,5kvadrats kabel används. Anslutningarna framgår av följande bild: Beskriv gärna vad som kopplas in var. Glöm inte jorden. Obs jag är medveten om att jag inte får koppla in den själv men principen vore väldigt intressant att veta. Kan det vara så enkelt som att koppla inkommande faser på 1, 4, 7 samt nollan på 10. Vidare att koppla utgående faser på 3, 6, 9 samt nollan på 12. Samt att jorden läggs helt vid sidan om innanför kåpan och sammankopplas genom en sockerbit som är dimensionerad efter kabeln?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-02-23 20:53
    Svara | #2

274 inlägg

Re: Inkoppling av 3-fas elmätare

Angående faserna och nollan så har du helt rätt. Har du ett femledarsystem för anslutning av jord eller skall du ansluta separat skyddsjord av utrustningen bara?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-02-23 20:55
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: jul 2004
    1 241 inlägg

3 bilder

japp helt rätt [smiley=tekst-toppie.gif]

4. 2006-02-23 21:15
    Svara | #4

lexuss avatar
    103 inlägg

18 bilder

ANDHOL skrev
    Angående faserna och nollan så har du helt rätt. Har du ett femledarsystem för anslutning av jord eller skall du ansluta separat skyddsjord av utrustningen bara?

Jag har en femledare som kommer från huvudcentralen och går in i en säkerhetsbrytare. Från denna brytare går en femledare till som går in i värmepumpen. På denna sistnämnda ledning är det meningen att mätaren ska kopplas in d.v.s. mellan brytaren och pumpen. När det handlar om en femtrådig kabel så går ju tre åt till faserna samt en nolla och en jord. Allt utom jorden finns angivet på mätarens kopplingsschema (som jag inte riktigt begrep mig på först). Jag har ingen jordskena i närheten så det räcker således med en sockerbit för att skarva ihop inkommande jord med utgående jord? Är det rätt uppfattat?

Kopplingsschemat:

5. 2006-02-23 22:27
    Svara | #5

274 inlägg

lexus skrev
    Jag har ingen jordskena i närheten så det räcker således med en sockerbit för att skarva ihop inkommande jord med utgående jord? Är det rätt uppfattat?
    Tja klipper du kabeln lite snyggt så behöver du inte ens öppna jorden utan kan låta den gå hel till din utrustning.

6. 2006-02-23 22:29
    Svara | #6

lexuss avatar
    103 inlägg

18 bilder

ANDHOL skrev
    [quote author=lexus link=1140720435/0#3 date=1140725730]Jag har ingen jordskena i närheten så det räcker således med en sockerbit för att skarva ihop inkommande jord med utgående jord? Är det rätt uppfattat?
    Tja klipper du kabeln lite snyggt så behöver du inte ens öppna jorden utan kan låta den gå hel till din utrustning.
    [/quote]

Någon jord behövs alltså inte i själva mätaren?

7. 2006-02-23 22:58
    Svara | #7

274 inlägg

Mätarna är i regel konstruerade för ett fyrledarsystem. Någon separat jord till mätarna finns alltså inte att tillgå då. Det man kan göra är att skyddsjorda utrustningen men i fallet mätare är de morderna mätarna i regel isolerade så någon fara för spänningssatta höljen föreligger inte.

8. 2006-02-24 07:01
    Svara | #8

lexuss avatar
    103 inlägg

18 bilder

Tack så mycket för svaren.

Liknande ämnen

1. Elmätare
    av Rena i forum El
  2. Elmätare
    av grävaren i forum El
  3. elmätare
    av Norrbyn1011 i forum Säljes & skänkes
  4. elmätare
  5. elmätare