2 006 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Vad är det för fel på Eletrikerna???
Har nu i flera veckors tid försökt få tag i en eletriker som kan komma och koppla in en JFB. utan att lyckas, är det så att man måste be dom dra om all el i huset för att det ska finnas något intresse.
Det borde vara LAG på att eletrikern kommer när man behöver dom, eftersom man inte får koppla in sakerna själv.
Det borde vara LAG på att eletrikern kommer när man behöver dom, eftersom man inte får koppla in sakerna själv.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Har du försökt få tag på en riktigtg lokal kille. Jag har fått känslan att om de har firman på krypavstånd så kan dom ta sådana småjobb när de ändå kör förbi.
Ytterligare en fundering, du skriver att han skall koppla in den, innebär det att du själv redan köpt en jfb, billigt?
Det kan vara en bättre stategi att se det som att du köper hela funktionen av elektrikern, även om det kan kännas onödigt dyrt. När han väl lovat att göra jobbet, så kanske du kan presentera vilket fabrikat du köpt (eller tänkt köpa) och undra om det är OK. Slår han då bakut så är det nog bara att gilla läget och köpa även materialet av elektrikern.
Ytterligare en fundering, du skriver att han skall koppla in den, innebär det att du själv redan köpt en jfb, billigt?
Det kan vara en bättre stategi att se det som att du köper hela funktionen av elektrikern, även om det kan kännas onödigt dyrt. När han väl lovat att göra jobbet, så kanske du kan presentera vilket fabrikat du köpt (eller tänkt köpa) och undra om det är OK. Slår han då bakut så är det nog bara att gilla läget och köpa även materialet av elektrikern.
Är själv elektriker å som läget e nu finns det helt enkelt inte tillräckligt många elektriker å då blir det såklart svårare att få tag i en.
Att det sen oftast är klart jobbigast å tråkigast att jobba hemma hos privatpersoner gör nog sitt till.
Mycket oftare gnäll på fakturer+att dom ofta kommer släpaandes med massa grejer dom köpt själva gör väl kanske att dom jobben lätt hamnar underst i högen.....
Men har han lovat att komma e de ju väldigt dålig stil att inte dyka upp....
Att det sen oftast är klart jobbigast å tråkigast att jobba hemma hos privatpersoner gör nog sitt till.
Mycket oftare gnäll på fakturer+att dom ofta kommer släpaandes med massa grejer dom köpt själva gör väl kanske att dom jobben lätt hamnar underst i högen.....
Men har han lovat att komma e de ju väldigt dålig stil att inte dyka upp....
Om inte annat borde det finnas kommunala elektriker med fast prislista för sådana här saker - bara för att göra det enklare för "Svensson" att följa lagen och inte hålla på och hempula bara för att de inte kan få tag på elektriker (som inte saltar massor för att det är ett tråkigt jobb...).ankaon skrev:
Tror inte yrket "Elektriker" det är fel på.. utan personen bakom yrket du talat med! Finns ju rötägg inom alla yrket.. det har vi väl alla varit med om..
Nu är det ju tyvärr så att det är väldigt svårt att säga exakt tidsåtgång på att "bara" koppla in en JFB!
För själva inkopplandet lär inte ta så lång tid, men vad gör man om det visar sig finnas ett fel i anläggningen som löser JFB:n?
Är konsumenten beredd att betala för den felsökningen, och elektrikern måste ju räkna med att det kommer att hända, annars lär ju han göra väntande kunder arga när han inte håller tiden......så det är inte RIKTIGT så enkelt som ni vill påskina!
Men visst borde det gå att få tag i en elektriker för den sakens skull!
För själva inkopplandet lär inte ta så lång tid, men vad gör man om det visar sig finnas ett fel i anläggningen som löser JFB:n?
Är konsumenten beredd att betala för den felsökningen, och elektrikern måste ju räkna med att det kommer att hända, annars lär ju han göra väntande kunder arga när han inte håller tiden......så det är inte RIKTIGT så enkelt som ni vill påskina!
Hejsan
Alla ni som vil ha en elektriker att komma hem till er och göra era
små jobb betalar ni vitt eller svart
Vid små jobb så blir väl kostnaden väldigt stor till förhållade till jobbet om
man betalar vitt eller
Alla ni som vil ha en elektriker att komma hem till er och göra era
små jobb betalar ni vitt eller svart
Vid små jobb så blir väl kostnaden väldigt stor till förhållade till jobbet om
man betalar vitt eller
Elis, det blir antagligen större skillnad mellan svart och vitt pris ju större jobbet är, tror du inte? Kostnaden blir ju stor i förhållande till jobbet oavsett om det är vitt eller svart, i och med att man ska pröjsa resa och sånt.
Men det är ju lite off topic i och för sig, problemet här handlar ju om att få tag i en elektriker, inte att de skulle vara dyra.
Men det är ju lite off topic i och för sig, problemet här handlar ju om att få tag i en elektriker, inte att de skulle vara dyra.
Om jag lejer en eletriker för att göra jobbet så får jag ju räkna med att det kan tillstöta komplikationer. Som bekant så finns det inga jobb som är "bara".sverre skrev:Nu är det ju tyvärr så att det är väldigt svårt att säga exakt tidsåtgång på att "bara" koppla in en JFB!
Självklart så betalar jag vitt....
Jo det var lite OT men jag tänkte att det kanske var därför vissa el killar kommer inte på utsatt tid när det handlar om vita pengarjon_h skrev:Elis, det blir antagligen större skillnad mellan svart och vitt pris ju större jobbet är, tror du inte? Kostnaden blir ju stor i förhållande till jobbet oavsett om det är vitt eller svart, i och med att man ska pröjsa resa och sånt.
Eftersom jag är snart klar med min utb och jag har märkt att det finns ett sug på arbets kraft efter 16.00
Jag tror inte det, som du säger blir det ju mer pengar i proportion till jobbet på ett kort jobb, så jag tror inte elektrikern känner sig underkompenserad. Men jag tror att det handlar om att man prioriterar större jobb framför mindre, helt enkelt för att det blir mindre hattigt och mer lättplanerat om man fokuserar på ett jobb istället för att flänga runt över halva länet på småjobb.elis@sevalla skrev:
Men jag håller med trådstartaren om att det kan vara problematiskt när folk inte vill ta på sig mindre jobb.
Det är betydligt svårare att få lönsamhet på små jobb än stora, det beror på den "spilltid" som alltid uppstår mellan jobb och den kan vara svår att ta betalt för. Det är en av orsakerna till att jag hellre väljer större jobb, dessutom har en del "små" kunder en förmåga att vara "obekväma".
Och angående svart betalning, så är väl den ena som tjänar på det privatkunder. För en företagare är det nog minst lika"lönsamt" att i långa loppet göra vita affärer, om man bara ger sig tid och räknar på allt och inte bara ser till vad man just i ögonblickt har i handen.
Och angående svart betalning, så är väl den ena som tjänar på det privatkunder. För en företagare är det nog minst lika"lönsamt" att i långa loppet göra vita affärer, om man bara ger sig tid och räknar på allt och inte bara ser till vad man just i ögonblickt har i handen.
Liknande trådar
-
Varför funkar det inte med denna externa dimmern till ledlisten?
Belysning -
Hjälp vad är det för material!
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det här för don på rör till golvvärme?
Värme allmänt -
Vad är detta för lucka i vårt gamla pannrum?
Olja & El -
Varför spricker det i vägghörn/takhörn vid på vintern?
Byggmaterial & Byggteknik