Byggahus.se
Hej!

När jag tog bort ett eluttag upptäckte jag att det inte fanns någon dosa bakom elluttaget utan det satt infällt bara i vägen. VP-röret slutade alldeles brevid. Kändes inte helt bra. Vad kan man göra åt det?

Mitt förslag är att ta upp ett lite större hål och sätta dit en dosa. Det finns en regel alldeles brevid. Kan/får man spika/skruva innifrån en dosa till regel? Hur lyckas man kränga på ett VP-rör på dosan? Finns det bättre lösningar?

/Elefant

Elefant skrev:
Hej!

När jag tog bort ett eluttag upptäckte jag att det inte fanns någon dosa bakom elluttaget utan det satt infällt bara i vägen. VP-röret slutade alldeles brevid. Kändes inte helt bra. Vad kan man göra åt det?

Mitt förslag är att ta upp ett lite större hål och sätta dit en dosa. Det finns en regel alldeles brevid. Kan/får man spika/skruva innifrån en dosa till regel? Hur lyckas man kränga på ett VP-rör på dosan? Finns det bättre lösningar?

/Elefant
Det finns speciella ROT-dosor som man kan montera utifrån i ett uppsågat hål.

S
Men om hålet är för stort för en ROT-dosa så tycker jag att du kan fimpa alla rörstudsar på en dosa och trycka dit den i hålet. Fäst den med skruv som du frågade om.

Visst, det är väl inte helt enligt reglerna men bra mycket bättre än helt utan dosa.

Borde gå att fästa den med lim också så att man slipper göra hål i dosan

Finns det virke bakom kan det gå att fuska dit genom att skruva vägguttaget på dosan i vanlig ordning, sen fästa vägguttaget i väggen med skruvar i de plåtvingar som ofta sticker ut i hörnen på vägguttagets innandöme.
Inte heller som det är tänkt, men fortfarande bättre än ingen dosa alls.

Man kan använda utanpåliggande uttag, där man låter röret sluta inuti vägguttaget.

Tack för alla hjälpande råd!

Så här blev det...

Jag försökte först med en ROT-dosa men det blev inte bra, för lite helt gips kvar plus att regel satt i vägen. Sedan gjorde enligt sawsaw sågade av en röranslutningarna på ena sidan. På med en bit flexislang mellan vp-röret och röranslutningarna sedan skruvade jag fast dosan i regeln inifrån dosan. Kanske inte helt optimalt men nu finns det dosa som sitter fast.

/Elefant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.