8 344 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
Till er som jobbar som elektriker!!
Jag hittade en bok på sis.se som heter Elbasen - Vägledning för elinstallationer!
Har någon av er läst den? sis.se
Jag har en "montagebok" där det står en massa råd om hur man praktiskt jobbar med el. t.ex höjderna som man sätter uttagen på, lite om kabeldimensionering, kabel och centralmärkning etc.
Min fråga är om denna bok innehåller samma saker
mvh Andreas
Har någon av er läst den? sis.se
Jag har en "montagebok" där det står en massa råd om hur man praktiskt jobbar med el. t.ex höjderna som man sätter uttagen på, lite om kabeldimensionering, kabel och centralmärkning etc.
Min fråga är om denna bok innehåller samma saker
mvh Andreas
Den där boken är helt ny så det är nog inte många som använt den än. I alla fall så ska det vara en mycket kortfattad version av installationsreglerna SS 436 40 00 för yrkesarbetande att kunna ha med sig i bakfickan. Om jag inte minns fel.
Om det är montörshandboken du har så funkar nog den lika bra.
Om det är montörshandboken du har så funkar nog den lika bra.
Elbasen är nog en light variant av SS 436 4000 men även i från andra standards som placering av uttag, strömställare, anslutningspunkter; grundläggande dimensionering; märkning; kabelförläggning; samt olika slags utrymmen och miljöer.
Tack till er som har svarat!
Boken som jag har heter Elinstallation Yrkesmannaskap och är en montörshandbok. Det finns ett EIO- märke på den så det är kanske dom som ger ut den. Liber heter förlaget och isbn nr är 91-47-01555-1
Den innehåller bl a
Elplanering
Dokumentation
Ledningssystem
Kopplingsutrustning
Styrningar/motorer
Dimensionering
Kontroll, ansvar och avtal
Innehållet verkar vara ungefär det samma som finns i Elbasen.
På baksidan står att den ingår i en serie böcker som heter Arbeta med el
mvh Andreas
Boken som jag har heter Elinstallation Yrkesmannaskap och är en montörshandbok. Det finns ett EIO- märke på den så det är kanske dom som ger ut den. Liber heter förlaget och isbn nr är 91-47-01555-1
Den innehåller bl a
Elplanering
Dokumentation
Ledningssystem
Kopplingsutrustning
Styrningar/motorer
Dimensionering
Kontroll, ansvar och avtal
Innehållet verkar vara ungefär det samma som finns i Elbasen.
På baksidan står att den ingår i en serie böcker som heter Arbeta med el
mvh Andreas
Skulle nog säga att Elinstallation Yrkesmannaskap Montörshandbok har mera infomration än vad ELbasen har som mera är text ifrån standarden men som för en med kunskap är enkel att ha med sig i fickan när man arbetar och behöver något råd storelekn är 11,5 x 18,5 centimeter.