Byggahus.se
Hej

Vi har precis köpt ett hus med ett fiiiint kök.
Enda nackdelen är att det inte är spottar i taket vilket vi gärna vill ha.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att sätta in detta i redan befintligt tak som består av gipsskivor?

tack på förhand

Micke och Laura

Vad finns det ovanför, är det vinden eller ett inrett utrymme?

Om ni skall fälla in spottar i taket så måste ni antingen riva gipstaket, eller om det går att komma åt ovanifrån.

Det som skall göras är dels att dra ledningar till spottarna ovanför gipstaket, dels bör man sätta skyddsburkar (ca 30x30 cm 15-18 cm höga) som skall hindra att taket ovanför börjar brinna av värmen. Alternativet till skyddsburkarna är att ni väljer max 20w spottar, vissa av dem kan monteras med inget eller mycket lite skyddsavstånd till brännbart material. Men då måste ni ha väldigt många, och har fortfarande problemet att få fram ledningarna dolt. Så antingen riva taket, eller montera uppifrån.

Tack, får nog bli att ta ned taket trots allt först då.
En anna fråga är om man klarar sig med 20w i köket, med säg en spot/kvm?
Eller bör man ha en starkare lampa i taket?

Micke och Laura

Om ni ändå behöver ta ned taket för ledningarna, så skulle jag nog rekomendera att ni samtidigt sätter skyddburkar och satsar på armaturer för 35 eller 50w.

Då tror jag att ni kan klara er med lite färre än 1 per kvm. Vi har 10 lampor på ca 3x 4,6 m. Sedan har vi traditionella lampor i matrumsdelen av köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.