Byggahus.se
Inget illa ment sverre men en mindre nogräknad elektriker som enbart är ute för att dra in pengar kan nog göra en mardröm av en central med ex antal kopplingar bakom skenorna rätt snabbt även om det är tillåtet. Jag menar _inte_ att du gör det!

Hur var det i den förra diskussionen med det att toppklämmor etc inte var godkänt i centraler utan enbart pressade skarvar?
Nån som minns? Detta är ju faktiskt rätt intressant för det utesluter ju de flesta kopplingar i centraler om det stämmer.

<edit>Lägger till en fråga för är det verkligen tillåtet att t ex lägga EKK i en gjuten bottenplatta? Du skrev nämligen att det inte är förbjudet att gjuta in EKK i betong men inget att rekommendera.

/Kent

För att återknyta till snöret...

Igår var en elektriker hemma hos mig och installerade en ny gruppcentral. Själva skåpet, huvudbrytare, två jordfelsbrytare, sex automatsäkringar, ringklocka, nya matarledningar (6mm²) samt själva arbetet och beskitning gick på lite drygt 8000kr.

Dessutom blev jag glad över att han inte hade något att anmärka på mina egna kopplingar och kabeldragningar. Tur att man är grundlig. :)

joakim skrev:
[quote author=Erik_D link=1146557485/30#50 date=1147844371]Trams på hög nivå, finns absolut ingenting som hindrar från att koppla vidare i en apparatdosa. Nu får du ta och leta fram föreskrift som styrker dina påståenden.
Elsäk -FS 801.1 "kopplingsutrustning bör monteras så att det vid underhåll inte blir nödvändigt att demontera annan utrustning"  

Klockrent att du ej kopplar bakom en apparat i en apparatdosa.

Vad gäller centraler/apparatskåp/automatikskåp är dessa ställen anslutningar och inte kopplingar varför du INTE kopplar där.

[/quote]

Bör, är det = med förbjudet ??? :-?

Alla vägguttag med "x" anslutning. Får man då inte använda den... :-?

joakim skrev:
[quote author=Erik_D link=1146557485/30#50 date=1147844371]Trams på hög nivå, finns absolut ingenting som hindrar från att koppla vidare i en apparatdosa. Nu får du ta och leta fram föreskrift som styrker dina påståenden.
Elsäk -FS 801.1 "kopplingsutrustning bör monteras så att det vid underhåll inte blir nödvändigt att demontera annan utrustning"

Vad gäller centraler/apparatskåp/automatikskåp är dessa ställen anslutningar och inte kopplingar varför du INTE kopplar där.

[/quote]

Hur gör du om du ska montera en dosdimmer typ Dimmax?

roli skrev:
[quote author=joakim link=1146557485/30#56 date=1147965039][quote author=Erik_D link=1146557485/30#50 date=1147844371]Trams på hög nivå, finns absolut ingenting som hindrar från att koppla vidare i en apparatdosa. Nu får du ta och leta fram föreskrift som styrker dina påståenden.

[/quote]

Bör, är det = med förbjudet ??? :-?

Alla vägguttag med "x" anslutning. Får man då inte använda den... :-?[/quote]

Blindplinten finns väl där för att lösa plintar inte är tillåtet bakom uttaget, eller är jag ute på cykeln?

Jamen det är juh det ja sagt hela tiden!

Givetvis ska man inte sträva efter att skarva tåt i centralen eller koppla i apparatdosor, men du hävdade bestämt att det var förbjudet vilket det inte är. Bra då har vi rett ut det.

roli skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga, men varför får man inte koppla in två kablar på en säkring? Är det förbjudet och i så fall varför? Eller är det för att det skall vara tydligt och lätt att följa kablarna inne i centralen?

Är inte säkringens förskruvningen lika bra som en extra "lös" skarv i elcentralen eller en dosa vid sidan av?
Ingen som har något mer svar på denna fråga??

Förutom detta från Hempularen: "Många (alla?) säkringar har en anslutning som är avsedd för en tråd. Lägger man dit fler så finns det risk att det inte blir tillräkligt bra kontakt på en av dem."

Eller är det enligt svaret ovan detta som är anledningen. Om det är så, varför kan man då få ansluta flera kablar i en "ubåt" och det är OK, men inte på en "säkringsförskruvning/plint"??

En fråga som anknyter lite...

När förra ägaren till vårt hus behövde lite mer kräm i tvättstugan drog han (eg en elektriker) in trefas (dosa) vilket han kopplade in på samma grupp som garagets trefasuttag (CEE-don). Detta gjordes i centralen (två trådar delar säkring, gammal central).

Är detta en olämplig koppling (känns lite så efter att ha följt denna tråd)?

Bör den ändras och isåfall hur? (har ev ett kommande jobb som kräver inkoppling i centralen och då kan man ju passa på att fråga)

joakim skrev:
Jag tror jag har svarat på detta 20 gånger nu...   Centralen är inte en kopplingsutrustning, varför du inte får ansluta fler kablar på en säkring, då du ju kopplar då.  

När jag talar om att presshylsor (klämhylsor) är ok, gäller detta då givetvis bara när man förlänger en kabel som ex. är för kort vid ett centralbyte eller dyl. Men inte när du vill lägga ihop fler kablar. Detta ska som sagt göras i en kopplingsdosa eller annan utrustning avsedd att koppla i.
Men du har ändå inte lyckats ge en enda hänsvisning!

Nu vill jag se hänsvisning till kopplingssätt respektive definition av kopplingsutrymme/central, inte bara din övertygelse!

C
Kom på ytterligare ett exempel som faktiskt är fallet i min egen elcentral - dubbla jordfelsbrytare. Hur skall man göra då om man inte kan koppla i centralen? Dra ut ledningen från huvudbrytaren till en extern kopplingsdosa och sedan 2 ledningar tillbaka in i centralen till jordfelsbrytarna?

cpalm skrev:
Kom på ytterligare ett exempel som faktiskt är fallet i min egen elcentral - dubbla jordfelsbrytare. Hur skall man göra då om man inte kan koppla i centralen? Dra ut ledningen från huvudbrytaren till en extern kopplingsdosa och sedan 2 ledningar tillbaka in i centralen till jordfelsbrytarna?
och man får överkoppla på en jordfelsbrytare....

Det gör i alla fall HAGER när dom levererar färdigbyggda elcentraler....

dalle skrev:
En fråga som anknyter lite...

När förra ägaren till vårt hus behövde lite mer kräm i tvättstugan drog han (eg en elektriker) in trefas (dosa) vilket han kopplade in på samma grupp som garagets trefasuttag (CEE-don). Detta gjordes i centralen (två trådar delar säkring, gammal central).

Är detta en olämplig koppling (känns lite så efter att ha följt denna tråd)?

Bör den ändras och isåfall hur? (har ev ett kommande jobb som kräver inkoppling i centralen och då kan man ju passa på att fråga)
Ingen som har en åsikt... :-?

C
el richard skrev:
[quote author=cpalm link=1146557485/60#67 date=1148227174]Kom på ytterligare ett exempel som faktiskt är fallet i min egen elcentral - dubbla jordfelsbrytare. Hur skall man göra då om man inte kan koppla i centralen? Dra ut ledningen från huvudbrytaren till en extern kopplingsdosa och sedan 2 ledningar tillbaka in i centralen till jordfelsbrytarna?
och man får överkoppla på en jordfelsbrytare....

Det gör i alla fall HAGER när dom levererar färdigbyggda elcentraler....
[/quote]
Och vad säger joakim om detta?
Är jordfelsbrytare någon sorts undantag från överkopplingsförbudet? :-?

koppla = manövrera spänning , enligt föreskrifterna, har jag för mig, åter kommer med exakta benämningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.