Svara Nytt ämne
  1. 2006-05-07 21:52

Senior medlem Medlem: dec 2003
    1 018 inlägg

1 bilder

Re: Byta El-Central ?

Det finns mig veterligt inget förbud mot torix eller liknande i en central, däremot så kan det av utrymmeskäl bli betydligt smidigare med presskarvar.
    Elinstallatör ABL
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-05-07 22:57

pellefants avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Norrbotten
    2 957 inlägg
    Gillad 8 gånger
    55 bilder

sen så ska det vara en "riktig" presstång, inte en polygrip eller en presstång köpt på ica för 19,90!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-05-08 12:36

Senior medlem Medlem: dec 2004
    1 170 inlägg

2 bilder

joakim skrev
    Fick lära mig att centralen INTE är ett kopplingsutrymme, annat än de kopplingspunkter som centralen i sin egen konstruktion erbjuder. CE -märkningen är ju utprovad för just dessa. *Men jag kanske inte har stöd av föreskrifterna längre... ska läsa på. *

Vi är dock 15 elektriker på min avdelnig och ingen av oss använder centralen som en kopplingspunkt. Men vi kanske är noggrannare än vad lagen kräver?!
    Under en centralkåpa eller bakom locket på en kulodosa, vad är skillnaden?

Sedan att man försöker undvika det in i det längsta är ju en annan sak, men frågan var om det var godkännt!
    Behörighet ABL

4. 2006-05-08 21:37

Hrm, jag har på några ställen i huset planerat elnätet så att uttagskedjan grenas vid ett uttag, vilket innebär att det är tre ledare av varje färg i dosan (vilket inte går att lösa med bara uttagets två kopplingspunkter). Jag tror tillochmed att jag har ställt frågan här på forumet om det är ok att då sno ihop ledarna med torix och sedan ansluta uttaget med "FK-snuttar" - och svaret har blivit ja. Hittar dock inte den tråden. Elektrikern hade hur som helst inga invändningar.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

5. 2006-05-08 21:41

Att inte koppla i centralen borde gå att undvika vid nyinstallation (som jag minns det har jag inte tänkt göra några sådana lösningar, men har inte ritningen framför mig), men vid utökning, vad är alternativet? Jag vill lägga en ny matning på en befintlig säkring, men får ju inte lägga den direkt.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

6. 2006-05-08 21:50

Senior medlem Medlem: dec 2003
    1 018 inlägg

1 bilder

joakim: det du beskriver är så man i möjligaste mån försöker göra en installation, men nu var det frågan om man överhuvudtaget får göra si och så, det är en väsentlig skillnad. Att man inte skulle använda apparatdosa som kopplingsutrymme verkar dock oerhört överseriöst.
    Elinstallatör ABL

7. 2006-05-09 00:08

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 286 inlägg
    Gillad 1 325 gånger
    7 bilder

Det där med apparatdosa som kopplingsutrymme verkar det finnas lite olika tolkningar på från olika elektriker.

I vår köksombyggnad har jag dragit rör och tråd själv men haft en elektriker att koppla in dte hela. Killen jag började med, sa att det var helt Ok om det bara inte var för mycket så att det skulle vara svårt att få plats i dosan.

Sedan fick jag byta elektriker, den första åkte iväg på ett stort projekt på annan ort i ett halvår. Elektriker nummer 2 blev sur över att jag i en apparatdosa hade grenat så att han behövde sätta kopplingar. Gick med på det efter en del mummel. Även på en annan punkt hade de olika uppfattning, jag hade av den första fått OK på att det skulle göras kopplingar inne i en öppningsbar takanslutning (gipslåda) ovanpå köksskåp. Där skulle dimmers och tranformatorer sitta. Nummer 2 propsade på att det skulle sitta dosor inne i utrýmmet och all FK skulle gå i Rör fram till dosorna, transformatorerna sitter med anslutningskabel och dragavlastning i dosorna (där tror jag att han har rätt, jag fixade det).

8. 2006-05-09 06:51

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    136 inlägg
    Gillad 1 gånger

Kemi skrev
    Hejsan !

Är ny på forumet här, har precis köpt hus för en månad sedan i Kiruna.
    Håller på med diverse renoveringar nu och har en hel del frågor.

Huset är byggt 1978 och har två gamla elcentraler med vanliga porslins säkringar, en central i hallen och en i garaget.

Min fråga är var det ungefär ( Hur långt är ett snöre ? ) skulle kosta att byta dem till nya centraler med automatsäkringar ???

Mvh Tobbe

fick du svaret på din fråga :-/

9. 2006-05-09 09:34

Kemis avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    369 inlägg

7 bilder

Jodå ungefär som min egen slutsats "Hur långt är ett snöre ?" ;D

Men det verkar inte vara så sjukt dyrt som jag hade tänkt mig, pratade med en granne som sa att en av hans bekanta hade kollat vad det skulle kosta att flytta hela el-centralen ( likadant hus ), det skulle vara svindyrt. Det verkar dock vara betydligt billigare att bara byta ut den.

Tackar för alla svar !

Mvh Tobbe

Det går ALDRIG som man tänkt sig

10. 2006-05-09 15:46

Senior medlem Medlem: apr 2006
    1 292 inlägg
    Gillad 1 gånger
    42 bilder

Den avgörande skillnaden är att det inte är tillåtet att blanda kablage från olika grupper i en kopplings dosa, eller i samma rör... Om du då skarvar i centralen med vanlig kopplings torix eller motsvarande så har du olika grupper i en "kopplingsdosa" :-?

11. 2006-05-09 20:59

Behovet att lägga en ny ledare på en befintlig säkring får ju inte lösas med att lägga dubbla ledare direkt på skruven i en gängsäkringscentral. Hur gör du då? Sätter upp en kulodosa bredvid centralen och kopplar där? :-?

12. 2006-05-09 21:23

Junior medlem Medlem: mar 2005
    75 inlägg

1 bilder

vår kopplade i centralen idag....en lampas tändråd gick genom centralen så vi kopplade in fasen ner till brytarn direkt på en säkring. jag ser ingen risk alls i det!?

13. 2006-05-09 23:14

Senior medlem Inloggad Medlem: jan 2005
    1 268 inlägg
    Gillad 54 gånger
    26 bilder

joakim skrev
    Varför ska du lägga en ny kabel tillsammans med en befintlig? Antingen kommer du med en ny kabel till en central för att lägga in denna på en ledig säkring, eller så går du väl på en KOPPLINGS dosa någonstans i den gruppen du vill utöka. Du går väl aldrig till en central med en kabel för att skarva på denna på en befintlig grupp?????
    Ett typexempel som slår mig är t.ex. en ringledningstransformator som oftast sitter i eller i anslutning till centralen. Känns lite fånigt att köra denna på en egen säkring särskilt om det redan är trångt i centralen, alternativt gå med ledningen från trafon till närmaste kopplingsdosa (om trafon sitter i centralen skulle det nog knappast klassas som överskådligt kopplat ;D).

14. 2006-05-09 23:41

joakim skrev
    [quote author=Bob_the_builder link=1146557485/0#29 date=1147201160]Behovet att lägga en ny ledare på en befintlig säkring får ju inte lösas med att lägga dubbla ledare direkt på skruven i en gängsäkringscentral. Hur gör du då? Sätter upp en kulodosa bredvid centralen och kopplar där? *:-?
    Antingen kommer du med en ny kabel till en central för att lägga in denna på en ledig säkring, eller så går du väl på en KOPPLINGS dosa någonstans i den gruppen du vill utöka. *Du går väl aldrig till en central med en kabel för att skarva på denna på en befintlig grupp????? [/quote]
    Det går säkert att lösa på något sätt, men med en avsevärt större arbetsinsats för elektrikern med den enda vinsten att man slipper torix i centralen. Det är ju inte ens säkert att det finns en kopplingsdosa i den grupp som ska utökas. Dessutom kanske det är i en helt annan del av huset...

Är det förbjudet eller inte? Märkligt att föreskrifterna är så fritt formulerade att tolkningarna kan skilja sig så markant.

15. 2006-05-10 07:33

Kemis avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    369 inlägg

7 bilder

Hade en elektriker hemma igår som skulle fixa en annan sak, passade på att fråga honom lite. Han sa också att det är inte så dyrt materialmässigt, ett par timmars pulande får man dock räkna med.

Han sa att man inte får skarva i elcentralen om kablarna är för korta, måste skarva och sånt utanför/bakom.

Verkade som att det inte var så problematiskt enligt honom.
    Det går ALDRIG som man tänkt sig

Liknande ämnen

1. Byta central
    av mindz i forum El
  2. Byta till modern central??
    av Myckling i forum El