Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-10-19 13:14
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    274 inlägg

Kabelarea och inkopplingsregler

Har genomgående 2,5 mm^2 FK vid min nyinstallation i kåken. Kommer dock att säkra av många grupper på 10A men vill ha möjligheten att gå upp till 16A i framtiden.

Hur ter sig reglerna för "installationer" som ansluts till mina matningar. Två exempel nedan är främsta funderingarna:

1: Jag har ett badrumsskåp som jag vill ansluta med en 1,5 mm^2 kabel i en kopplingsdosa. Om gruppen som betjänar badrummet och ytterligare ett rum skulle höjas till 16A i framtiden, måste jag då byta från 1,5mm^2 vid matning av skåpet eller räknas det som "anslutningskabel"? Kan tillägga att skåpet i sig har belysning samt ett uttag i sig för laddning av rakapparat.

2: Jag har en fast monterad vägglampa med inbyggt skymmningsrelä, denna tänkte jag också ansluta med 1,5mm^2 kabel till närmaste kopplingsdosa. Är detta ok om matningen är säkrad på 16A? Dvs räknas kabeln som "anslutningskabel" eller en del i den fasta installationen?

2. 2006-10-19 13:53
    Svara | #2

Re: Kabelarea och inkopplingsregler

Normalt är belysning och uttag avsäkrade med 10 A, varför gå över det? Det är ju inte så många förbrukare som drar sådana effekter och man kan kanske dela upp det så att belysningen och uttagen i ett rum ligger på separata grupper?

Nu har jag bara en gammal upplaga av starkströmsföreskrifterna här men enligt den så får/fick man inte gå över 10 A på uttag såsom syns nedan.

"Gruppledning för belysning till vilken är anslutna vägg eller golvuttag med 10 A eller 10/16 A märkström får ej förses med säkringar med högre märkström än 10 A"

Skulle den regeln ändrats får gärna någon upplysa mig.

/Kent

3. 2006-10-19 15:37
    Svara | #3

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 334 inlägg
    Gillad 101 gånger
    17 bilder

Men vad för puckon skriver de reglerna? Varför är det alltså okej att ha två separata 16A-matningar för belysning och för vägguttag, men inte 16A på en gemensam sådan?!?

4. 2006-10-19 16:00
    Svara | #4

Tror snarare att man vill undvika större laster för vanliga uttag pga risken för att stickproppen åker ur av misstag t ex. Sen är det som sagt möjligt att det ändrat sig men normalt så var det 10 A i vanliga uttag när jag läste elkraft.
    Och jag ser faktiskt inte så många portabla förbrukare som behöver mer heller i ett normalt hushåll, större förbrukare anser jag att man bör ha på egna uttag eller fast anslutna.
    Nån behörig får mer än gärna komplettera.

/Kent

5. 2006-10-19 16:54
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    298 inlägg

3 bilder

Snickarboden skrev
    Gruppledning för belysning till vilken är anslutna vägg eller golvuttag med 10 A eller 10/16 A märkström får ej förses med säkringar med högre märkström än 10 A"

Skulle den regeln ändrats får gärna någon upplysa mig.
    Någon upplyste dig om det i den här tråden. Missade du det?

6. 2006-10-19 18:33
    Svara | #6

Inte huruvida just den paragrafen var ändrad och jag har faktiskt inte hittat någon ändring på just det heller när jag letat bland ändringar. Däremot så är min upplaga för gammal rent generellt med tanke på att den ifrån 1988.

Har någon den nya så korrigera mig gärna om jag har fel här.

/Kent

7. 2006-10-19 19:00
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    216 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Jag tänker inte svära på någonting innan jag läst på lite bättre, men jag är 100% säker på att du får säkra av ett vägguttag med 16A säkring (förutsatt att det står att det klarar det).
    Strömställare och lamputtag brukar vara märkta 10 alt 6 A, inte för att du lär komma upp i så höga strömmar, så jag skulle nog inte blandat alltför mycket.
    Ska försöka komma ihåg att kolla upp det i morgon.

MVH Jimmy

8. 2006-10-19 19:01
    Svara | #8

Om man i den fasta istallationen går ner i area måste man naturligtvis säkra efter den och anslutningsledning mellan en dosa och en fastmonterad armatur är inte en anslutningsledning utan ett fast montage. Och att dra 2,5mm2 till allt i en villa jag förstår inte vitsen??

9. 2006-10-19 19:02
    Svara | #9

274 inlägg

Snickarboden skrev
    Normalt är belysning och uttag avsäkrade med 10 A, varför gå över det?
    Tack för svaren, frågan var mer av en hypotetisk karaktär. Som jag skrev så använder jag 2,5mm^2 för att KUNNA höja till 16A där så krävs i framtiden. Vem vet vad nästa generations TV drar *

Grundtanken är att avsäkra på 10A men jag bara tänker vad som händer i framtiden om jag säljer / glömmer att jag har en 1,5mm^2 kabel ansluten för att mata några armaturer m.m. och man i framtiden behöver gå upp till 16A av någon anledning och ser att FK 2,5mm^2 finns i all kanalisation och "tar för givet" att så är fallet överallt.

Inser att jag kanske inte ska lägga så mycket möda på framtida eventualliteter och istället köra vidare med lite sunt förnuft...

EDIT: Motiv till att använda 2,5 mm^2 är väl priset på FK samt att jag vill kunna koppla in en större last i valfritt rum OM behov så skulle uppstå. Det skiljer 20 öre per meter mellan 1,5 mm^2 och 2,5 mm^2 FK där jag handlade sist.

10. 2006-10-19 19:32

Skall se om jag kan förklara mig lite bättre för andra som läser tråden...

De ställen där det är vettigt med 16 A är väl till tvätt och tork samt vissa köksmaskiner, eventuella verkstäder kan vi väl lämna därhän?

Resten lär inte behöva ha 16 A och dessutom så om man säkrar upp med det och nån dåre slänger på en massa förlängningskablar så är det inte så bra.

Dessutom blixtrar det rätt bra om man drar bort en 3 kW och jag är inte säker på att det inte kan bränna ihop i normala uttag då de faktiskt kan sitta på tre kvart ibland. Där är Europadon bättre och det som jag väljer då det är frågan om effekt, det jag trivs bäst med där är trefas men då är vi inne på verkstad igen som ligger utanför bostäder.

Kan dock vara mer än bra att ha ett trefasuttag nånstans i huset om man behöver använda det nån gång (borde vara lag på det *S*) 3x16 A räcker till det mesta kan jag ju säga.

Som sagt behöriga får gärna rätta mig här.

/Kent

11. 2006-10-19 19:49

Mattis avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2004
    34 år
    Åland
    219 inlägg

Altså som jag uppfattar det är det uttag avsedda endast för belysning som inte skall avsäkras högre än 10A en högre last är ju inte bruklig, 2300W räcker rätt långt. Har man högre avsäkrat är det inte säkert att säkringen går tillräckligt snabbt vid en kortslutning i armaturen om spänningsfallet i anslutningsledningen blir för stort.

12. 2006-10-20 21:02

HUPP

Man FÅR INTE byta area, har man börjat med 2,5 mm2 i en grupp så MÅSTE allt vara 2,5mm2.

Får du krav om en elbesiktning så skiner det GENAST igenom att det hela är hempuleri om du i den vanliga installationen använder 2,5mm2.

En TV på drygt 2 KW, man häpnar, idag drar en 40-42" plasma 450 W enligt Aftonbladet. Förbrukningen kommer att minska!

Istället för 16A, dela upp på fler grupper så minskar risken för att proppen ska gå. Är du fortfarande rädd för kommande hög/överlast så lägg in tomrör så det går att komplettera med mera ledningar till.......... framtiden.

Drar man 16 A trefas så ska det vara 20 mm rör, hur det är med 16A enfas vet jag inte.

Prototypen
    Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det.

13. 2006-10-22 06:14

274 inlägg

prototypen skrev
    En TV på drygt 2 KW, man häpnar, idag drar en 40-42" plasma 450 W enligt Aftonbladet. Förbrukningen kommer att minska!
    Därav den efterföljande symbolen: * ursäkta min otydlighet

16A enfas är helt ok att förlägga i VP16 rör, mina trefasgrupper har jag i 20 rör så det är ingen ko på isen.

Att dela upp på ytterligare grupper ser jag inget behov av. Jag har redan fördelat samtliga för stunden befintliga och i närmaste framtiden planerade laster som kan vara över 500VA. Dessutom finns precis som det rekommenderas gott om tomrör och goda möjligheter att i framtiden fördela om lasterna även inom enskilda rum. Men man är ju nyfiken på regler och tolkningar.

Grundfrågan var kort och gott vart gränsen mellan "anslutningskabel" och "kabel för fast installation" går. När jag bläddrade igenom installationsanvisningarna för en ugn/spis läste jag nämligen att den 1,5 mm^2 "anslutningskabeln" skulle anslutas avsäkrad på 16A och då vaknade vän av ordning till liv och jag började fundera.

14. 2006-10-22 08:54

Anslutningsledning får vara ett snäpp klenare men det som är kopplat i en dosa och sticker ut genom väggen till badrumsbelysningen är inte anslutningsledning.

Jag tror att du binder ris till din egen rygg med 2,5mm2, den dag ni säljer huset så kan det bli problem. Nye ägaren kanske återkommer med skadeståndskrav då det är uppenbart hempuleri. Du kommer att ha svårt att förklara dig.

Är strömbrytare mm anpassat för 2,5mm2. Dosor, konex och Ubåtar "sväljer" fler ledare om det är 1,5 mm2 och det brukar vara nog fullt på skyddsjord och nolla.

Och hursomhelst så kan du inte säkra mer än 10A då framförallt brytare inte tål mer än 10A. Anslutningsledning får vara ett snäpp klenare och till många apparater är det 2x0,75 mm2 dvs godkänt för MAX 10 A säkring.

Om du är rädd för spänningsfall pga långa 1,5mm2 så sätt upp fler elcentraler och mata dessa med 6mm2.

Prototypen
    Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det.

15. 2006-10-22 10:59

274 inlägg

prototypen skrev
    Jag tror att du binder ris till din egen rygg med 2,5mm2, den dag ni säljer huset så kan det bli problem. Nye ägaren kanske återkommer med skadeståndskrav då det är uppenbart hempuleri. Du kommer att ha svårt att förklara dig.

Är strömbrytare mm anpassat för 2,5mm2. Dosor, konex och Ubåtar "sväljer" fler ledare om det är 1,5 mm2 och det brukar vara nog fullt på skyddsjord och nolla.
    Jag ser inte varför jag skulle få kommande skadeståndskrav för att jag gjorde ett val att använda 2,5 mm^2 kabel samt kopplingsdosor, brytare, uttag m.m. som är anpassade för att klara såväl dimensionen på kabel som de strömmar som kan förekomma.

Men jag tackar för synpunkterna, är alltid bra att få en eller flera vinklingar på det hela.

Utvalda inspirationsbilder Gå till forum El · Tillbaka till första inlägget

Liknande ämnen

1. Kabelarea 16A 2-fas.
    av jhenrikj i forum El
  2. kabelarea vs ampere
    av edvinf i forum El
  3. Kabelarea elcentral
    av meriks i forum El
  4. Kabelarea / JFB
    av MatCan i forum El
  5. Kabelarea?
    av Br33W i forum El