Byggahus.se
Jag letar spotlights till badrummet och är minst sagt förvirrad vad gäller kapslingsklasser.

Räcker det med IP44 för att spotten ska få sitta i taket i område 1 (inom 60 cm från duchhuvudet)? Eller måste det vara IP64?

Jag har nämligen sätt olika bud om detta. När jag försöker läsa mig till vad som gäller i elsäkerhetsverkets föreskrift (http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf, sid 143) så tycker jag att det ska räcka med IP44.

Men när jag var på K-Rauta och tittade efter spottar så fanns det en beskrivning på förpackningarna för ett fabrikat där det klart framgick att IP44 bara fick användas i område 2 och högre.

Kan någon här hjälpa mig reda ut begreppen?

S
Den föreskrift du hänvisar till ska du inte förlita dig till, den gäller inte längre för ombyggnad och nyinstallation. Visserligen är texten närapå identisk med den nya installationsstandarden men det är standarden som gäller, inte föreskriften. Om de är identiska nu så kommer de inte vara det i framtiden.

En belysningsarmatur i område 1 ska hålla lägst kapslingsklass IP44. Vad som står på förpackningen är inte alltid rätt tydligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.