Byggahus.se
En kompis har lagt värmegolv. Värmegolvet består av en lång kabel med tre ledare i ett hölje. En av dessa är skyddsjord, de övriga 2 är väl gissningsvis någon slags motståndstråd. I kabelns ände har man kopplat samman de två motståndstrådarna. Tyvärr har man (från fabrik?) av misstag lyckats koppla samman även skyddsjorden. Det är i alla fall 129 Ohm mellan motståndstrådarna, och 66 Ohm från skyddsjord till respektive motståndstråd när man mäter i andra änden. 129 Ohm är korrekt värde, medan jag gissar att det borde varit oändlig motstånd till skyddsjorden.

Nu ligger allt ingjutet snyggt och prydligt... Frågan är alltså om det verkligen behövs både skyddsjord och jordfelsbrytare i detta fall, eller om man helt enkelt kan avstå att ansluta kabelns skyddsjord. Han skulle gärna slippa bila upp golvet.

Har han lagt värmekabeln själv borde han veta var slutändan är och då blir det inte så mycket bilning och om det är en fackman som har lagt kabeln och inte mätt innan spackling så tycker jag att han utan att knorra ska åtgärda felet oavsett vad det kommer att kosta honom (instalatören) .
Jag anser att golvvärmen absolut SKALL vara jordad oavsett besvär och ev. kostnad.

Skyddsjorden måste vara inkopplad, det finns absolut inga undantag.

Den som lagt kabeln borde veta att den skall mätas innan den läggs för att veta att den är ok. Sen är det bra om man mäter den när golvet är gjutet eller om man nu bara flyter upp det så vet man att kabeln inte skadats under detta arbete. Sen är det bara att färdigställa med golv/klinker eller vad man nu vill ha.

En värmekabel skall mätas tre ggr med megger.
1. I kartongen
2. När den är utrullad.
3. När den är inspacklad och även vid inkoppling.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. För det första så kommer ju jfb att lösa om inte direkt så ganska ofta med detta fel (beror på hur bra jord som finns i golvet). Dessutom så får du ju ett spänningsförande golv. det kommer att ligga på ca halva nätspänningen. Direkt livsfarligt. Om nu inte jfb löser så kommer ju kabeln dessutom att ge alldeles för hög effekt (ca 4ggr högre), troligen risk för brand.

Den som har lagt kabeln har inte följt de anvisningar som finns för installationen. Kabeln skall kontrollmätas före läggningen, och efter i princip varje moment av golvkonsntruktionen som Granit säger.

Om det är ett hempul så är ju detta ett bevis för att den som gjort det inte hade nödvändig kunskap och borde inte ha försökt. (det kan ju vara så att felet uppstått efter ingjutning, i så fall kanske vederbörandes kunskaper inte skall dömmas ut).

Kontrollmätningaen skall göras med en isolationsprovare (megger) en multimeter duger inte. Den duger för att hitta ett så här uppenbart fel, men om multimetern hade visat att allt var OK så kan kabeln fortfarande vara livsfarlig om man inte kontrollerar med rätt instrument. En multtimeter kan visa att du har oändlig resistans, men en megger kan på samma felaktiga kabel visa 10 Ohm (den mäter med högre spänning, så mätströmmen kan "hoppa" över ett litet luftgap, på samma sätt som 230V kan hoppa över gapet).

Tack för alla råd. Jag har pratat med honom, antingen bilar han upp, eller så får det vara kallt. Han kommer inte att skippa skyddsjorden i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.