Svara Nytt ämne
  1. 2007-03-20 12:22

pefos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    HuBaKo skrev Visa original
    Hej, jag har nyss installerat en induktionshäll av modell EHD 6005 P(electrolux).
    "Grattis till ditt inköp av din nya flerkanals högfrekvenshögtalare!"

Som många redan sagt, tyngre och stabilare kastruller med så plan botten som möjligt minskar problemet. Kastrullen blir som ett membran i en högtalare och ju mer den kan röra sig desto starkare blir ljudet. Min erfarenhet är att kastruller av enklare slag med tunnare botten är värst. Inget som nämns av försäljaren i butiken.

2. 2007-04-08 03:12

kalleknass avatar
    Junior medlem Medlem: aug 2006
    63 inlägg

Jag har hört några som säger att induktionshällar har ett svinhögt elektromagnetiskt fält, men är ingen expert på området. Någon som vet?

3. 2007-04-08 10:03

Junior medlem Medlem: jun 2006
    83 inlägg
    Gillad 10 gånger
    3 bilder
    Lägg en tidning imellan!

4. 2007-11-07 11:43

Nykomling Medlem: nov 2007
    Västra Götaland
    35 inlägg

Högkvalitetsgrytor låter mycket mindre. Tjock, homogen och plan botten tar bort detta fenomen till 90%.
    Som någon ovan skrev. Prova ett lite dyrare märke... ex Fissler eller WMF. Som det brukar sägas..."man får vad man betalar för"

5. 2007-11-07 12:35

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 767 inlägg
    Gillad 1 886 gånger
    1098 bilder
    kalleknas skrev Visa original
    Jag har hört några som säger att induktionshällar har ett svinhögt elektromagnetiskt fält, men är ingen expert på området. Någon som vet?
    Magnetfältet är starkt, ja, annars skulle det inte bli någon värme.
    Men magnetfältet "kortsluts" av kastrullen (annars skulle det inte heller bli någon värme) och med en bra kastrull ska det väl inte vara så mycket magnetfält kvar utanför sas ..

6. 2007-11-07 14:00

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    457 inlägg
    Gillad 13 gånger
    15 bilder
    Mikael_L skrev Visa original
    Magnetfältet är starkt, ja, annars skulle det inte bli någon värme.
    Men magnetfältet "kortsluts" av kastrullen (annars skulle det inte heller bli någon värme) och med en bra kastrull ska det väl inte vara så mycket magnetfält kvar utanför sas ..
    Ja magnetfältet är vrålstarkt och en del "spill" lär det bli. Folk bölar över allt från kraftledningar till 3G-master inom 10 mils radie och sedan installerar de en induktionshäll . Märkligt att det inte blivit någon debatt kring det egentligen...

7. 2007-11-07 16:06

HuBaKo har bra hörsel, var rädd om den!

En induktionsspis bör ha en frekvens över det hörbara men det är dyrare att göra kraftelektronik för högre frekvenser så det blir kanske en kompromiss.

Sedan är det kastrullerna som piper och naturligtvis en tjockare och stadigare kastrull vibrerar mindre.

Protte

8. 2007-11-07 20:32

Junior medlem Medlem: aug 2007
    Västra götaland
    84 inlägg

kalleknas skrev Visa original
    Det torde inte vara några problem.
    Jag jobbar på en motorfabrik som tillverkar tunga diselmotorer och där används induktion för att härda olika detaljer (vevaxlar, kamaxlar osv). Effekten där är givetvis betydligt större än hos en induktionshäll, om jag inte minns fel ligger det på 700 volt och 300 amp vid en djävulsk hög frekvens, allt detta gånger tre (tre trafon samtidigt). Detta genererar otroligt starka virvelstömmar i ytan på detaljen, tex så värmer man lagerytan på en vevaxel med diametar 120 mm till ca 850 grader på under 20 sekunder.
    När man har mätt magnetfält runt dessa anläggningar är det inte värre än i en normal bil... Dessa mätningar gjordes på mindre än 2 meters håll från både trafona och "härdstället". Magnetfältet avtar med kvadraten av avståndet så om man befinner sig på en halvmeters håll från en induktionshäll bör magnetfältet vara försumbart.

/Henrik

9. 2008-04-21 21:45

Nykomling Medlem: okt 2007
    Västra Götaland
    14 inlägg

basdanne skrev Visa original
    Högkvalitetsgrytor låter mycket mindre. Tjock, homogen och plan botten tar bort detta fenomen till 90%.
    Som någon ovan skrev. Prova ett lite dyrare märke... ex Fissler eller WMF. Som det brukar sägas..."man får vad man betalar för"
    Är det någon som bevisligen har köpt ett visst märke av en dyrare grytserie med resultatet att det blir tyst och fint? Vilket märke och modell?
    Man har ju inte lust att köpa grytor för 2000 kr som fortfarande ger upphov till högfrekvent ljud.

Har en nyinstallerad Elextroluxhäll EHD60020P som mycket riktigt låter olidligt med IKEAS sunkiga 365+ gryta.
    Gjutjärnsgrytan är ok dock.. men det hörs lite.

10. 2008-04-28 16:24

Nykomling Medlem: nov 2007
    Västra Götaland
    35 inlägg

Jag är nog lite partisk i detta fall men jag jobbar för företaget som importerar Fissler.
    Vi har aldrig fått några klagomål på att grytorna "låter", vi känner till fenomenet men det förekommer inte på Fisslers grytor och Pannor.
    Så jag kan inget annat än att rekommendera dem varmt. Kör fissler själv hemma så klart :-)
    Bra ställe att köpa dem på: NK eller www.culina.se
    Lycka till och tveka inte att höra av dig om det är något du undrar över. Skicka ett PM i så fall.
    //Daniel

11. 2008-05-04 19:31

Nykomling Medlem: apr 2008
    stockholm
    41 inlägg
    1 blogginlägg

5 bilder
    Precis som flera har skrivit- ju billigare kastruller och pannor desto tunnare botten och desto mer vidrigt ljud.
    Värt att investera i aningens tjockare kastruller!
    De behöver inte alls vara svindyra.....

12. 2008-05-08 04:43

FredrikRs avatar
    Gudfader Medlem: feb 2006
    Dalarna
    4 966 inlägg
    Gillad 172 gånger
    81 bilder
    Hackman.. nåra år gamla, låter knappt nånting.

13. 2008-05-08 13:01

Nykomling Medlem: jul 2007
    Skåne län
    15 inlägg

2 bilder
    Mina föräldrar skaffade precis induktionshäll och när jag var hemma hos dem hörde jag ett irriterande ljud från en IKEA-kastrull,365. Fruktansvärt irriterande !

14. 2008-05-27 21:20

Nykomling Medlem: maj 2008
    Stockholm
    7 inlägg

basdanne skrev Visa original
    Jag är nog lite partisk i detta fall men jag jobbar för företaget som importerar Fissler.
    Vi har aldrig fått några klagomål på att grytorna "låter", vi känner till fenomenet men det förekommer inte på Fisslers grytor och Pannor.
    Så jag kan inget annat än att rekommendera dem varmt. Kör fissler själv hemma så klart :-)
    Bra ställe att köpa dem på: NK eller www.culina.se
    Lycka till och tveka inte att höra av dig om det är något du undrar över. Skicka ett PM i så fall.
    //Daniel
    Fick min husqvarna(electrolux) installerad igår och den låter som fasen, eller rättare sagt kastrullerna låter. Så jag provade att köpa en fissler men det hjälpte inte ett dugg. Min gjutjärnsgryta är den enda som går att använda utan att få huvudvärk.

15. 2008-05-27 22:00

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    Södermanland
    200 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder
    Vad lustigt, jag är annars känslig för högfrekventa ljud, och det enda jag hört från min bosch-häll är 50-hz brum pulserandes när jag använt billiga kastruller och skeva pannor..

Liknande ämnen

1. Induktionshäll
    av LisaHenrik i forum Kök
  2. Induktionshäll 1-fas, 25A
    av kolv i forum El
  3. Är induktionshäll bra?
    av Toblerone i forum Kök
  4. Induktionshäll
    av Misse_o_Mojje i forum Kök
  5. induktionshäll
    av legolas i forum Kök