4 153 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Downlight med låg inbyggnad! Panik!
Hej!
Är nybliven villa ägare och helt grön när det gäller el. Vi (min elektriker) ska installera spottar lite här och var i huset. Då vi inte ville sänka taken för mycket sänkte vi endast 60 mm. Nu hittar vi dock inga bra spottar som funkar på det låga djupet.
Vi vill (helst) ha en 12 V helvit (går dock bra med chrome eller borstat alu) spot i ca 50-80 mm i diameter. Kan vara 20, 35 eller 50W.
Har tittat på tex Vinga Vision men gillar inte finishen - den känns för plastig.
Är det någon som kan rekommendera en spot till oss? Vi har letat i veckor utan resultat.
Tack på förhand!
Johan
Är nybliven villa ägare och helt grön när det gäller el. Vi (min elektriker) ska installera spottar lite här och var i huset. Då vi inte ville sänka taken för mycket sänkte vi endast 60 mm. Nu hittar vi dock inga bra spottar som funkar på det låga djupet.
Vi vill (helst) ha en 12 V helvit (går dock bra med chrome eller borstat alu) spot i ca 50-80 mm i diameter. Kan vara 20, 35 eller 50W.
Har tittat på tex Vinga Vision men gillar inte finishen - den känns för plastig.
Är det någon som kan rekommendera en spot till oss? Vi har letat i veckor utan resultat.
Tack på förhand!
Johan
Hej och tack för svar!
Jo.. men samtidigt kan vi ju tänka oss 20W downlights. Då är värmen ett mindre problem och kräver inte några hinkar. Dock är det svårt ändå att hitta några 20W spottar som ser ut som vanliga spottar och inte som tjocka puckar som man sätter under diskbänken.
mvh
J
Jo.. men samtidigt kan vi ju tänka oss 20W downlights. Då är värmen ett mindre problem och kräver inte några hinkar. Dock är det svårt ändå att hitta några 20W spottar som ser ut som vanliga spottar och inte som tjocka puckar som man sätter under diskbänken.
mvh
J
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Titta på Hide a light (20w), de finns dels på elbutik.se, men även på bättre byggmarknader (ex. Ekesjö och Freddels här i Stockholm). Jag har sett att även beslag och design har snygga spottar, men jag är osäker på om de har för mer än 10w, annars finns de också på nämnda byggmarknader.
Jag blir lite osäker på du sett på rätt version av Vinga, den finns dels med någon form av puckliknande insats för utanpåliggande montage, men även som ren infällnadslampa, nu har jag själv bara sett dem på bild, så jag vet inte hur de känns i verkligheten.
Jag blir lite osäker på du sett på rätt version av Vinga, den finns dels med någon form av puckliknande insats för utanpåliggande montage, men även som ren infällnadslampa, nu har jag själv bara sett dem på bild, så jag vet inte hur de känns i verkligheten.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Många 20w (de flesta?) kräver ju inte mer än några millimeter luftgap onaför sig. Hide a light bygger ex 14mm (sjölva armaturen), men skall ha 8mm luftgap ovanför sig. Dom har en annan modell också där själva armaturen är högre men som vara skall ha 5mm luftgap.
Vinga armaturerna (visa modeller ) är avsedda att monteras i vanliga eldosor, där dosan fungerar som skyddsburk. Sedan är det mycket möjligt att det finns 20W armaturer med betydligt större krav på skyddsavstånd (vet ej?).
Vinga armaturerna (visa modeller ) är avsedda att monteras i vanliga eldosor, där dosan fungerar som skyddsburk. Sedan är det mycket möjligt att det finns 20W armaturer med betydligt större krav på skyddsavstånd (vet ej?).
sawsaw skrev:
Om detta stämmer skulle man ju kunna ta vilken downlight som helst för 50w och bara byta till en 20w lampa. Mycket tveksamt om detta stämmer.
Kan i så fall tänka mig att det gäller downlights av pucktypen med stiftlampor (typ 20w G4 sockel), men knappast 20w MR16 lampor (reflektorlampor) då dessa väl blir marginellt mindre warmare än 35-50w
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det kanske är lite sent men det går väl att såga upp det gamla innertaket, det torde vara minst 20 cm upp till golvskivan på nästa våning och är det kallvinda så torde det finnas plats även där. Problemet är att det finns golvreglar för varje 60 cm men med lite god vilja så ska det väl gå att placera spottarna mellan dessa.
Byter man från 50W till 20 W så minska värmen i samma utsträckning, kom ihåg att 90-95% blir värme.
Prototypen
Byter man från 50W till 20 W så minska värmen i samma utsträckning, kom ihåg att 90-95% blir värme.
Prototypen
Man menar stift lampa... så klart....
inte MR 16 eller GU 5,3
inte MR 16 eller GU 5,3
En armatur som inte behöver "låda" ovanför har en lampa på tex max 20W. Då finns det alltså inga glödlampor med störe styrka än 20W så då kan man aldrig montera fel. Samma som att vanliga glödlampor med "smal fot" aldrig är på mer än 40 W eftersom då tillverkaren som dimensionerar lampan för max 40 W inte riskerar att någon klåfingrig "ljusskygg" ;D användare kan skruva dit något starkare av "misstag"
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast när det gäller just glödlampors styrka, och ev. brandfara så förutsätts det faktiskt att användaren är läskunnig. Det finns mängder med armaturer som ex. anger max 40W, det är då upp till användaren att följa den anvisningen.
På samma sätt är det ofta präglat i downlights vilken maxeffekt de får ha.
Att däremot ta en armatur avsedd för 50W, och märkt 50W och montera den så att man förväntas sätta i max 20w, är ju självklart inte bra, och knappast i enlighet med föreskrifterna.
På samma sätt är det ofta präglat i downlights vilken maxeffekt de får ha.
Att däremot ta en armatur avsedd för 50W, och märkt 50W och montera den så att man förväntas sätta i max 20w, är ju självklart inte bra, och knappast i enlighet med föreskrifterna.